Reklama

Polski rynek reklamy kontekstowej wart 160 mln zł

Rynek reklamy kontekstowej w ubiegłym roku był wart ponad 160 mln złotych, czyli ponad 18 proc. więcej niż rok wcześniej - wynika z raportu Adkontekst

Publikacja: 23.05.2012 11:13

Polski rynek reklamy kontekstowej wart 160 mln zł

Foto: Bloomberg

Na podstawie badania Adkontekst, uwzględniając jednocześnie wyniki IAB AdEx można wywnioskować, że rynek reklamy kontekstowej w 2011 roku był wart ponad 160 mln złotych, czyli ponad 18 proc. więcej niż w 2010.

W 2011 wydatki na reklamę kontekstową stanowiły 25,6 proc. budżetów przeznaczanych na Search Engine Marketing przez klientów agencyjnych.

Odnosząc to do wyników badania IAB AdEx, które stwierdza, że udział wydatków na SEM stanowi 33 proc. ogólnych wydatków na reklamę internetową można określić, że reklama kontekstowa odpowiada za 8,4  proc. ogólnych wydatków na reklamę internetową w Polsce. W ujęciu wartościowym szacunek ten oznacza, że rynek reklamy kontekstowej w 2011 roku był wart ponad 160 mln złotych, czyli ponad 18 proc. więcej niż w 2010.

Z raportu można dowiedzieć się również, jak marketerzy skłonni są klasyfikować reklamę kontekstową – ze względu na to, że formaty dostępne w kontekście ewoluują coraz mocniej w stronę typowych reklam graficznych. 30 proc. przebadanych uważa reklamę kontekstową za część SEM, ale aż 69 proc. marketerów kwalifikuje ją częściowo lub całkowicie jako display.

Najpopularniejsze formy reklamy kontekstowej to – po reklamach tekstowych - grafika oraz flash, z których korzystanie deklaruje odpowiednio 95 proc. i 85 proc. agencji. Wymienione formy reklamy utrzymują się u szczytu popularności już od 2 lat. O około 20 proc. spadło natomiast zainteresowanie reklamą wideo.

Reklama
Reklama

Kolejnym problemem badawczym były wykorzystywane przez marketerów sposoby targetowania przekazu reklamowego. Na „czyste" targetowanie kontekstowe dla swoich kampanii decyduje się 68 proc. klientów agencyjnych. Zarazem aż 90 proc. z nich samodzielnie wybiera strony docelowe emisji, a odpowiednio 60 proc. i 55 proc. wykorzystuje retargeting lub targetowanie behawioralne.

Wśród najczęściej wskazywanych sieci kontekstowych, w których prowadzone były kampanie znalazły się Google Display Network (98 proc. wskazań) oraz Adkontekst (83 proc.). 70 proc. ankietowanych realizuje kampanie także w BusinessClicku, a 43 proc. korzysta z oferty SmartContext.

W 2011 roku marketerzy koncentrowali się na kampaniach, którym celem było budowanie zasięgu (80 proc. wskazań). Kampanie wizerunkowe były realizowane przez 70 proc. ankietowanych, a kampanie typu direct response – przez 50 proc. respondentów.

Wśród najczęściej wymienianych zalet reklamy kontekstowej znalazły się: Szeroki zasięg (75 proc.) Dobór kontekstowy (60 proc.) Łatwość kierowania przekazu do określonych grup odbiorców (58 proc.) Korzystna cena (55 proc.) Możliwość zakupu reklamy na wielu serwisach (43 proc.) Możliwość równoczesnego targetowania przekazu kilkoma metodami (33 proc.).

Zdecydowana większość klientów rozlicza się za reklamę kontekstową płacąc za kliknięcia (85 proc.). Co ciekawe, 6 na 10 ankietowanych stwierdza, że CPC dla kontekstu jest nie większe niż w wynikach wyszukiwania.

W 2011 co czwarta agencja wskazała wzrost współczynnika ROI związany z kampaniami kontekstowymi, zaś zaledwie 5 proc. wskazało na jego obniżenie. Zwrot z wydatków na reklamę kontekstową wzrósł o 4,5 proc. w porównaniu do 2010 roku.

Reklama
Reklama

Sektory, w których reklama kontekstowa jest wskazywana jako najskuteczniejsza to motoryzacja, turystyka, dobra FMCG czy odzież. Finanse i ubezpieczenia, mimo iż wskazywane były o ponad 1/3 rzadziej niż rok temu, uplasowały się na 5. pozycji.

Na podstawie badania Adkontekst, uwzględniając jednocześnie wyniki IAB AdEx można wywnioskować, że rynek reklamy kontekstowej w 2011 roku był wart ponad 160 mln złotych, czyli ponad 18 proc. więcej niż w 2010.

W 2011 wydatki na reklamę kontekstową stanowiły 25,6 proc. budżetów przeznaczanych na Search Engine Marketing przez klientów agencyjnych.

Pozostało jeszcze 89% artykułu
Reklama
Media
Właściciel Rolling Stone pozywa Google. AI zabiera czytelników mediom
Media
Znowu gorąco wokół właściciela TVN. Potencjalny nabywca ułożył się z Trumpem
Media
Donald Trump dołączył do TikToka i już nie widzi w nim zagrożeń. Przedłuży termin sprzedaży
Media
Trwało kilka miesięcy. Zgromadzenie wspólników Telewizji Polsat zamknięte
Media
„Rzeczpospolita” ze specjalnym dodatkiem z okazji rocznicy Powstania Warszawskiego
Reklama
Reklama