Reklama

Kolporter zagarnia cwiekszą część rynku dystrybucji prasy

Różnica w udziałach w rynku między dwiema największymi firmami kolporterskimi rośnie na korzyść Kolportera

Publikacja: 04.07.2012 01:29

Z najnowszego zestawienia Izby Wydawców Prasy wynika, że różnica w rynkowych udziałach między Kolporterem i Ruchem pogłębiła się i sięga już prawie 12 pkt proc.

IWP co roku liczy udziały firm w rynku dystrybucji na podstawie nakładów gazet i czasopism rozwożonych przez kolporterów w lutym. Bada 96 proc. nakładów wszystkich tytułów zarejestrowanych w Związ-

ku Kontroli Dystrybucji Prasy (65 proc. wszystkich tytułów zarejestrowanych w GUS).

Najnowsze dane wykazują, że kielecki Kolporter rozwozi już 46 proc. egzemplarzy prasy w Polsce, a drugi w zestawieniu Ruch: 34,4 proc., choć jeszcze rok wcześniej dystrybuował prawie 37 proc. (udział Kolportera sięgał wtedy ok. 44 proc.). Grzegorz Maciągowski, rzecznik Kolportera, upatruje przyczyn wzrostu udziałów Kolportera w rynku w dobrym działaniu narzędzi wspierających sprzedaż. – To m.in. specjalistyczne systemy informatyczne, merchandisingowe i promocyjne. W ostatnich latach, mimo negatywnych tendencji rynkowych, działania te skutkują 1-proc. wzrostem sprzedaży w skali roku – mówi.

W Ruchu zmalała liczba obsługiwanych punktów. Rok wcześniej było ich 26 tys., teraz 22,7 tys., podczas gdy w Kolporterze ta liczba była stabilna (27,2 tys.). – Spadek w Ruchu jest związany głównie z kurczeniem się sieci sprzedaży tej firmy, ale być może też z innymi wydarzeniami, np. koncentracją na sprzedaży tytułów wysoko rentownych – mówi „Rz" Maciej Hoffman, dyrektor generalny Izby Wydawców Prasy.

Reklama
Reklama

Jak mówi „Rz" Paweł Szymański, prezes Ruchu, firma, zmniejszając liczbę odbiorców, koncentruje się na najlepszych lokalizacjach sprzedażowych, co ma służyć zwiększeniu rentowności operacyjnej. – Jak pokazuje ten raport, spadek poziomu kolportażu jest o połowę mniejszy od stopnia redukcji sieci, co potwierdza zasadność realizowanej optymalizacji – dodaje.

W nowych kioskach, które Ruch zaczął otwierać w połowie 2011 r., można było kupić ok. 100 rodzajów tytułów (w  starych oferta sięgała nawet 300 tytułów).

Wszystkich punktów sprzedaży prasy w Polsce jest dziś 60,9 tys., o 4,3 proc. mniej niż rok wcześniej.

Media
Wojciech Kuśpik, prezes PTWP: „Rzeczpospolita” idealnie do nas pasuje
Media
Daily Mail przejmuje „The Daily Telegraph”. Nowy medialny gigant w Wielkiej Brytanii
Media
Zmiany w strukturze własności Gremi Media, wydawcy „Rzeczpospolitej”
Media
Kto przejmie właściciela TVN? Trzy oferty na Warner Bros Discovery na stole
Materiał Promocyjny
Startupy poszukiwane — dołącz do Platform startowych w Polsce Wschodniej i zyskaj nowe możliwości!
Media
Sprawa śmierci Jarosława Ziętary. Apel Rady Polskich Mediów
Materiał Promocyjny
Nowa era budownictwa: roboty w służbie ludzi i środowiska
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama