Reklama
Rozwiń

Internetowe treści siedmiu polskich wydawców upłatnione

Piano Media, system płatności za niektóre treści publikowane w internecie, działa w pełni od poniedziałku. Za miesięczny dostęp do zamkniętych artykułów czy sekcji wszystkich 42 uczestniczących w projekcie serwisów użytkownicy zapłacą 19,90 złotych

Publikacja: 03.09.2012 13:21

W lipcu siedmiu polskich wydawców prasy i serwisów internetowych zakomunikowało, że z pomocą firmy Piano Media zaoferują wspólny abonament, który da użytkownikom dostęp do najbardziej wartościowych treści wszystkich zaangażowanych w projekt. W sierpniu zamknięto dostęp do niektórych artykułów czy działów, jednak przez miesiąc dostęp do nich możliwy był jedynie po zarejestrowaniu się w systemie, bez żadnych opłat. Od poniedziałku obowiązuje abonament, którego koszt wynosi 19,90 złotych miesięcznie lub, w wypadku wykupienia dostępu na cały rok - 199 złotych.

Do systemu przystąpiło siedmiu polskich wydawców - Agora, Murator, Polskapresse, Media Regionalne, Edytor, Ringier Axel Springer i Polskie Radio. Część wydawców zamknęło bezpłatny dostęp do wybranych działów, artykułów czy sekcji wideo. Dodatkowo, w niektórych wypadkach internauci, którzy wykupią abonament uzyskają dostęp do treści publikowanych tylko w papierowych wydaniach gazet i magazynów. Łącznie, systemem płatności objęte zostanie 27 stron dzienników ogólnopolskich i regionalnych, 14 magazynów oraz strona Polskiego Radia.

"Naszym celem jest, aby po pierwszym roku działalności w Polsce od 0,5 do 1,5 proc użytkowników, korzystających ze stron naszych partnerów korzystało z systemu. Dla przykładu, w wypadku strony, która notuje np. 200 tys. Real Users miesięcznie (Real User - użytkownik, który wykonał przynajmniej jedną odsłonę danej strony w miesiącu i PAP) bylibyśmy zadowoleni gdyby 1000 osób zarejestrowało się w systemie i zapłaciło za dostęp" - powiedział PAP dyrektor ds. komunikacji Piano Media David Brauchli.

Wśród dostępnych jedynie po opłaceniu abonamentu treści znajdą się między innymi magazyny "Gazety Wyborczej" (Duży Format, Wysokie Obcasy i Magazyn Świąteczny), dział wideo serwisu muratordom.pl, kalkulatory dostępne na stronie poradnikzdrowie.pl, kronika kryminalna strony "Super Expressu" se.pl, treści wideo i analizy publikowane przez tytuły Mediów Regionalnych. Przedstawiciele Piano szacują, że łącznie w ramach platformy dostępne będzie ok. 10-15 proc wszystkich treści publikowanych przez włączone do systemu media.

Przedstawiciele firmy nie zdradzają, który z wydawców odnotował najwięcej rejestracji. "Mamy siedmiu partnerów uczestniczących w platformie, każdego z różnymi usługami. Przykładowo, Media Regionalne włączyły do Piano Media 12 serwisów a Ringier Axel Springer - jeden () Nie chcemy na naszej platformie wytwarzać konkurencji między wydawcami a raczej pracować z każdym z nich na zasadzie konsultacji tak, aby jego strona czy strony były zoptymalizowane pod kątem płatnych treści" - powiedział Brauchli.

Reklama
Reklama

Polska jest trzecim, po Słowacji i Słowenii, krajem na świecie, w którym cześć wydawców zdecydowało się wdrożyć proponowany przez Piano Media system płatności. Jak twierdzą przedstawiciele firmy, obecnie trwają negocjacje z wydawcami w 11 europejskich krajach a firma ma ambicję wejść na kolejny rynek jeszcze w tym roku.

"Działamy od 2011 r. w Słowacji i od 2012 r. na Słowenii. Polska jest naszym pierwszy, dużym rynkiem. Przyczyna jest prozaiczna - bliskość kulturowa i geograficzna Polski i Słowacji oraz zainteresowanie wydawców naszym produktem. Polscy wydawcy rozumieją, że płatne treści są dla nich jedyną szansą. Polska jest też rynkiem, gdzie wydawcy bardzo szybko zdecydowali się zainwestować w obecność w internecie" - powiedział w rozmowie z PAP współzałożyciel i dyrektor generalny firmy Piano Media Tomas Bella.

W lipcu siedmiu polskich wydawców prasy i serwisów internetowych zakomunikowało, że z pomocą firmy Piano Media zaoferują wspólny abonament, który da użytkownikom dostęp do najbardziej wartościowych treści wszystkich zaangażowanych w projekt. W sierpniu zamknięto dostęp do niektórych artykułów czy działów, jednak przez miesiąc dostęp do nich możliwy był jedynie po zarejestrowaniu się w systemie, bez żadnych opłat. Od poniedziałku obowiązuje abonament, którego koszt wynosi 19,90 złotych miesięcznie lub, w wypadku wykupienia dostępu na cały rok - 199 złotych.

Pozostało jeszcze 83% artykułu
Reklama
Media
Magda Jethon: Radio Nowy Świat powstało z marzenia, a dziś to stabilna firma
Materiał Promocyjny
25 lat działań na rzecz zrównoważonego rozwoju
Media
Donald Trump: Mamy nabywcę dla TikToka. Na sprzedaż musi zgodzić się Pekin
Media
Szefowa wyszukiwarek Google’a: AI stworzy wiele możliwości, ale trzeba być ostrożnym
Media
Donald Trump odsuwa termin sprzedaży TikToka. „Nie chce, by aplikacja zniknęła”
Media
Disney broni Dartha Vadera przed AI. „Midjourney to bezdenna studnia plagiatu”
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama