Tylko co dziesiąta firma notowana na warszawskiej Giełdzie Papierów Wartościowych zapewnia w swoim serwisie internetowym szyfrowaną transmisję danych. Nie robi tego aż 89 proc. z 440 spółek objętych raportem przygotowanym przez firmę informatyczną Unizeto Technologies.
Certyfikat zaufania
Po co przedsiębiorstwom takie zabezpieczenia?
– Chodzi o skuteczną ochronę informacji przesyłanych pomiędzy naszą przeglądarką a serwisem, któremu powierzamy np. nasze dane osobowe czy finansowe – wyjaśnia Mariusz Janczak z Unizeto Technologies, jeden z twórców raportu.
Wyjaśnia, że powszechnie stosowane w Internecie certyfikaty SSL (z ang. Secure Socket Layer), wykorzystujące szyfrowanie danych, zapewniają tzw. bezpieczny tunel dla wymiany informacji pomiędzy użytkownikiem a stroną WWW. Zabezpiecza on przed próbami przechwycenia danych czy ich modyfikacjami przez hakerów chcących np. przekierować nasz przelew bankowy na swoje konto. Ponadto certyfikaty chronią serwisy WWW przed włamaniami i zapewniają im wiarygodność. Stosując je, firmy wypełniają również nałożony przez ustawę o ochronie danych osobowych obowiązek chronienia poufnych informacji o swoich użytkownikach.
Certyfikaty Secure Socket Layer wydawane są przez specjalne centra weryfikacji dokonujące uwierzytelnienia witryny, która chce taki certyfikat uzyskać.