Reklama
Rozwiń

Pustki w magazynach

89 proc. polskich spółek giełdowych nie stosuje zabezpieczeń w swoich serwisach WWW

Publikacja: 08.11.2012 02:41

Pustki w magazynach

Foto: Bloomberg

Tyl­ko co dziesiąta fir­ma no­to­wa­na na war­szaw­skiej Gieł­dzie Pa­pie­rów War­to­ścio­wych za­pew­nia w swo­im ser­wi­sie in­ter­ne­to­wym szy­fro­wa­ną trans­mi­sję da­nych. Nie ro­bi te­go aż 89 proc. z 440 spół­ek ob­ję­tych ra­por­tem przy­go­to­wa­nym przez fir­mę in­for­ma­tycz­ną Uni­ze­to Tech­no­lo­gies.

Cer­ty­fi­kat za­ufa­nia

Po co przed­się­bior­stwom ta­kie za­bez­pie­cze­nia?

– Cho­dzi o sku­tecz­ną ochro­nę in­for­ma­cji prze­sy­ła­nych po­mię­dzy na­szą prze­glą­dar­ką a ser­wi­sem, któ­re­mu po­wie­rza­my np. na­sze da­ne oso­bo­we czy fi­nan­so­we – wy­ja­śnia Ma­riusz Jan­czak z Uni­ze­to Tech­no­lo­gies, je­den z twór­ców ra­por­tu.

Wy­ja­śnia, że po­wszech­nie sto­so­wa­ne w In­ter­ne­cie cer­ty­fi­ka­ty SSL (z ang. Se­cu­re Soc­ket Lay­er), wy­ko­rzy­stu­ją­ce szy­fro­wa­nie da­nych, za­pew­nia­ją tzw. bez­piecz­ny tu­nel dla wy­mia­ny in­for­ma­cji po­mię­dzy użyt­kow­ni­kiem a stro­ną WWW. Za­bez­pie­cza on przed pró­ba­mi prze­chwy­ce­nia da­nych czy ich mo­dy­fi­ka­cja­mi przez ha­ke­rów chcą­cych np. prze­kie­ro­wać nasz prze­lew ban­ko­wy na swo­je kon­to. Po­nad­to cer­ty­fi­ka­ty chro­nią ser­wi­sy WWW przed wła­ma­nia­mi i za­pew­nia­ją im wia­ry­god­ność. Sto­su­jąc je, fir­my wy­peł­nia­ją rów­nież na­ło­żo­ny przez usta­wę o ochro­nie da­nych oso­bo­wych obo­wią­zek chro­nie­nia po­uf­nych in­for­ma­cji o swo­ich użyt­kow­ni­kach.

Cer­ty­fi­ka­ty Se­cu­re Soc­ket Lay­er wy­da­wa­ne są przez spe­cjal­ne cen­tra we­ry­fi­ka­cji do­ko­nu­ją­ce uwie­rzy­tel­nie­nia wi­try­ny, któ­ra chce ta­ki cer­ty­fi­kat uzy­skać.

– Naj­lep­sze za­bez­pie­cze­nia sto­su­ją ban­ki, a ban­ko­wość elek­tro­nicz­ną uznać mo­żna za naj­bar­dziej god­ną za­ufa­nia bra­nżę – mó­wi Jan­czak.

Z ra­por­tu wy­ni­ka, że spo­śród wszyst­kich prze­ba­da­nych firm ban­ki naj­czę­ściej sto­su­ją naj­wy­ższy po­ziom za­bez­pie­czeń – cer­ty­fi­ka­ty z roz­sze­rzo­ną we­ry­fi­ka­cją pod­mio­tu (ty­pu EV – Exten­ded Va­li­da­tion). Prze­pi­sy ban­ko­we na­rzu­ca­ją po­nad­to na nie sto­so­wa­nie do­dat­ko­wych za­bez­pie­czeń trans­mi­sji da­nych i spo­so­bu uwie­rzy­tel­nia­nia klien­ta.

Ze śred­nie­go po­zio­mu za­bez­pie­czeń ty­pu OV (Or­ga­ni­za­tion Va­li­da­tion) ko­rzy­sta 21 proc. spół­ek, głów­nie z bra­nż ubez­pie­cze­nio­wej, bu­dow­la­nej i te­le­ko­mu­ni­ka­cyj­nej. Ta­ki sam od­se­tek ba­da­nych firm zde­cy­do­wał się na pod­sta­wo­we zabezpieczenia ty­pu DV (Do­ma­in Va­li­da­tion). W tym gro­nie do­mi­no­wa­ły bra­nże: de­we­lo­per­ska, in­for­ma­tycz­na, han­dlo­wa i ener­ge­tycz­na.

Za­nie­dba­nia kosztują

Z da­nych Uni­ze­to wy­ni­ka, że naj­go­rzej za­bez­pie­czo­ne są ser­wi­sy w bra­nży spo­żyw­czej, fo­ra in­ter­ne­to­we, stro­ny kor­po­ra­cyj­ne i – uwa­ga – ma­łe skle­py in­ter­ne­to­we.

– Więk­szość tych spół­ek nie za­bez­pie­cza na­wet pod­sta­wo­wych for­mu­la­rzy kon­tak­to­wych – ta­kich, za po­mo­cą któ­rych za­ma­wia się np. new­slet­ter – twier­dzi Jan­czak.

In­ny ne­ga­tyw­ny przy­kład to nie­za­bez­pie­cza­nie za­so­bów znaj­du­ją­cych się w czę­ści ser­wi­su wy­ma­ga­ją­cej lo­go­wa­nia. Efekt jest ta­ki, że trans­mi­sja da­nych z ta­kiej „za­mknię­tej" czę­ści stro­ny by­wa otwar­ta na wszel­kie ata­ki.

– Brak za­bez­pie­czeń wy­ni­ka przede wszyst­kim z nie­wie­dzy o za­gro­że­niach ze stro­ny ha­ke­rów i nie­zna­jo­mo­ści prze­pi­sów pra­wa – twier­dzi Jan­czak. – Prze­szko­dą nie jest na pew­no ce­na ta­kie­go za­bez­pie­cze­nia, któ­ra wy­no­si 129 zł rocz­nie za jed­ną wi­try­nę WWW.

Jak napisano w Nor­ton Cy­ber­cri­me Re­port 2012, stra­ty po­nie­sio­ne przez Po­la­ków wsku­tek cy­ber­prze­stęp­czo­ści się­ga­ją 4,8 mld zł rocz­nie – po­da­je fir­ma Sy­man­tec w naj­now­szym ba­da­niu. Ofia­rą cy­ber­prze­stęp­ców w na­szym kra­ju pa­dło 7,2 mln in­ter­nau­tów, a śred­ni koszt te­go pro­ce­de­ru w prze­li­cze­niu na oso­bę wy­niósł 672 zł.

– Po­ziom cy­ber­prze­stęp­czo­ści w Pol­sce jest po­dob­ny do świa­to­wej śred­niej, ale wasz kraj cha­rak­te­ry­zu­je nie­co mniej­sza świa­do­mość za­gro­żeń pły­ną­cych z sie­ci spo­łecz­no­ścio­wych i z ko­rzy­sta­nia z urzą­dzeń prze­no­śnych – twier­dzi Sal­ly Ste­phens, dy­rek­tor ds. ryn­ków roz­wi­ja­ją­cych się w fir­mie Sy­man­tec.

masz pytanie, wyślij e-mail do autorki

a.stanislawska@rp.pl

Tyl­ko co dziesiąta fir­ma no­to­wa­na na war­szaw­skiej Gieł­dzie Pa­pie­rów War­to­ścio­wych za­pew­nia w swo­im ser­wi­sie in­ter­ne­to­wym szy­fro­wa­ną trans­mi­sję da­nych. Nie ro­bi te­go aż 89 proc. z 440 spół­ek ob­ję­tych ra­por­tem przy­go­to­wa­nym przez fir­mę in­for­ma­tycz­ną Uni­ze­to Tech­no­lo­gies.

Pozostało jeszcze 93% artykułu
Media
Donald Trump: Mamy nabywcę dla TikToka. Na sprzedaż musi zgodzić się Pekin
Materiał Promocyjny
25 lat działań na rzecz zrównoważonego rozwoju
Media
Szefowa wyszukiwarek Google’a: AI stworzy wiele możliwości, ale trzeba być ostrożnym
Media
Donald Trump odsuwa termin sprzedaży TikToka. „Nie chce, by aplikacja zniknęła”
Media
Disney broni Dartha Vadera przed AI. „Midjourney to bezdenna studnia plagiatu”
Media
Wolność słowa dla ludzi, nie dla sztucznej inteligencji