Z badania „TV & Video Consumer Trends 2012", przygotowanego przez Ericsson ConsumerLab wynika, że przeciętny konsument nie ma w sobie nic z pirata i nie chce korzystać z nielegalnych treści wideo. Tutaj jednak natrafia na dwa podstawowe problemy. Często odbiorcy nie mają żadnej zgodnej z prawem alternatywy lub legalna oferta jest wyjątkowo nieatrakcyjna.
Z perspektywy konsumenta legalna oferta jest korzystna, gdy umożliwia łatwy dostęp do dużej bazy plików wideo, jest na bieżąco aktualizowana, pozwala na wiele sposobów płacenia za treści (pay-per-view, subskrypcja, pre-paid, reklamy), jest dostępna na preferowanym przez użytkownika urządzeniu oraz jest atrakcyjna cenowo.
W ocenie twórców raportu, jednym z rozwiązań problemu jest rozwój serwisów oferujących usługi Video on Demand (VOD). W naszym kraju jest to jednak ciągle mało popularna technologia, a jej rozwój postępuje powoli. Wyniki przeprowadzonego przez Ericsson ConsumerLab badania wskazują, że trzy największe bariery w korzystaniu z VOD to: cena, mała baza filmów, brak dostępu do VOD na dowolnym urządzeniu. Wraz z pojawianiem się na rynku VOD kolejnych graczy, bariery te zostaną pokonane. Nowa generacja SmartTV, odtwarzaczy Blue-Ray czy Apple TV znacznie ułatwia korzystanie z VOD, bez konieczności żmudnego wyszukiwania interesujących filmów i seriali, co z czasem wymiernie przełoży się na spadek skali zjawiska piractwa.