Podzielmy się wiedzą
Tegorocznym motto targów CeBIT jest „shareconomy", forma współpracy, która polega na dzieleniu się zyskiem wiedzą, kontaktami i zasobami. To ważny trend teleinformatyki i społeczeństwa informacyjnego. W Hanowerze pokazano mnóstwo technologii związanej z nowym nurtem, począwszy od wszelkich rozwiązań „w chmurze", po zastosowania telekonferencyjne.
Swoje produkty zaprezentowała między innymi firma Logitech, pokazując kompletny zestaw do prowadzenia wideokonferencji biznesowych w mniejszych grupach. Zastosowano w nim zaawansowaną kamerę full HD, którą można sterować przy pomocy pilota. Kamera może obracać się w zakresie 180 stopni, co pozwala na wygodną telerozmowę.
Podobny produkt pokazało chińskie Huawei, reklamując go jako pierwsze na świecie panoramiczne rozwiązanie telekonferencyjne. Trzy połączone szerokie ekrany faktycznie pozwalają poczuć się jakbyśmy siedzieli przy wspólnym stole z osobami, które faktycznie znajdują się na drugim końcu świata.
Z kolei rozwiązania związane z usługami „w chmurze" zaprezentowały między innymi polskie firmy. Obecny na targach już od 12 lat krakowski Comarch pokazywał usługi cloud computingu dla małych i średnich przedsiębiorstw. Firma Janusza Filipiaka od lat inwestuje na niemieckim rynku, gdzie wypracowała już silną pozycję, zwłaszcza na rynku chmury obliczeniowej. Comarch zainwestował niedawno blisko 10 mln euro we własne data center w Niemczech. Chociaż spółka jest największą polską firmą branży ICT na CeBIT, jej stoisko było niezależne od całej polskiej ekspozycji. Nie znalazłem też Comarchu w katalogu polskich firm obecnych na targach, które wydrukowało Ministerstwo Gospodarki.
Rozwiązania z zakresu cloud computingu dla firm prezentował też wrocławski OXYCOM. Ciekawym produktem firmy jest OXY24, czyli chmurowy marketplace z aplikacjami, umożliwiający korzystanie z nowoczesnego oprogramowania dla Windows bez instalacji i zakupu tradycyjnej licencji – na dowolnym sprzęcie (również Mac, Android, iOS) z rozliczaniem tylko za realny czas ich użycia.
Polskie hity
Ponieważ Polska w tym roku była partnerem strategicznym hanowerskiej imprezy, firmy znad Wisły miały okazję do wyjątkowo widowiskowego zaprezentowania swoich dokonań. I rzeczywiście, niektórym udało się przyciągnąć uwagę tłumów zwiedzających targi. Do polskich hitów z pewnością można zaliczyć kostkę do gry DICE+ firmy Game Technologies SA. Z zewnątrz wyglądająca jak zwykły biały sześcian, w środku kryje najnowocześniejszą technologię. Kostka uatrakcyjnia tradycyjne gry planszowe. Kiedy nią rzucamy, po zatrzymaniu się wyświetla wyniki. Ma wbudowany bluetooth, co pozwala na komunikację z telewizorem, komputerem, tabletem czy smartfonem. Kostka budziła ogromne zainteresowanie zwłaszcza wśród azjatyckich gości.