Prognozy dla rynku tabletów w dół

Firma NPD Display Search zredukowała swoje założenia dla spodziewanej liczby tabletów, jakie światowy rynek wchłonie do 2017 roku.

Publikacja: 24.10.2013 13:30

Prognozy dla rynku tabletów w dół

Foto: Bloomberg

Nie oznacza to oczywiście żadnej rynkowej katastrofy. – Sprzedaż tabletów wciąż będzie rosła średnio o ok. 30 proc. rocznie, ale szacunki dla lat 2013–2017 spadły o ok. 9 proc. rocznie. Powodem tej korekty jest korekta prognozy sprzedaży tanich chińskich tabletów produkowanych na chiński rynek (tzw. white-box tablets), która została spowodowana zbyt śmiałymi założeniami dotyczącymi popytu na te urządzenia – podają analitycy NPD Display Search. Według ich aktualnych szacunków w tym roku na światowy rynek trafi 255 mln tabletów, a w 2017 roku będą to już 534 mln. Tablety będą wtedy stanowiły 76 proc. wszystkich przenośnych komputerów (w tym roku będzie to ok. 60 proc.).

Najchłonniejszymi, jeśli chodzi o tablety, rynkami pozostaną jednak Chiny i rejon Azji i Pacyfiku. Do 2015 roku będzie się tam sprzedawać rocznie połowa wszystkich tych urządzeń, a w 2017 roku – już 60 proc.

Za to Ameryka Północna i rejon Europy, Bliskiego Wschodu oraz Afryki zmniejszą swój udział w kupowaniu elektronicznych tabliczek z 50 proc. w tym roku do 36 proc. za cztery lata. – Niektóre rejony w Chinach oraz w rejonie Azji i Pacyfiku, jak np. Indonezja i Tajlandia, są teraz nowymi polami rynkowej bitwy. Tanie tablety stają się tam alternatywą dla będących dotychczas standardem (za to droższych – red.) w tych regionach – komentuje Richard Shim, analityk NDP Display Search.

Według firmy w 2017 roku na światowy rynek trafi już prawie 700 mln notebooków i tabletów. Prognozy zgodne z tymi, jakie we wrześniu prezentowała firma IDC. Według jej estymacji w tym roku na globalny rynek trafi 180,9 mln laptopów i notebooków oraz 227,3 mln tabletów, a za cztery lata: 196,6 mln przenośnych komputerów oraz już 406,8 mln tabletów. Rynek smartfonów i tabletów powoli zaczyna się już zapełniać, ale, zdaniem analityków IDC, ożywią go nowe modele z niższej półki, dzięki którym po urządzenia będą sięgać niezainteresowani nimi dotychczas z przyczyn finansowych ubożsi kupujący.

Widać to także w naszym regionie. – Cena ma znaczenie w Europie Środkowo-Wschodniej. Rosnąca oferta tańszych urządzeń, głównie tych działających w oparciu o system Androida, wciąż winduje sprzedaż wśród kupujących bardziej wrażliwych na ceny. Ten trend będzie teraz widoczny do czasu, aż nasili się konkurencja w tym segmencie: pojawią się oferty mniejszych producentów, które zmuszą największych międzyanrodowych potentatów do cięcia cen – komentowała dane IDC Nikolina Juristic z IDC CEMA.

To samo będzie widać w wyrastającej na tabletową potęgę Azji. – Średnia cena tabletu spadnie z 285 dolarów w 2013 roku do mniej niż 240 w 2017 roku. Wtedy ok. połowy tabletów trafiających na rynek będzie kupowane za mniej niż 100 dolarów. Największe marki będą wtedy szeroko oferować tanie modele, by skuteczniej konkurować z producentami tabletów typu white-box – podaje NPD Display Search. Konsekwencją tych procesów będzie odwrotny trend na rynku laptopów i notebooków. Jak przewiduje firma, średnia cena notebooka między 2013 i 2017 rokiem wzrośnie w Azji z 699 dolarów do 766 dolarów.

W rejonie Europy Środkowo-Wschodniej w drugim kwartale sprzedaż tabletów wzrosła według IDC prawie trzykrotnie, co spowodowało, że ten rynek stał się jednym z najszybciej rosnących pod tym względem na świecie.  Na rynek trafiło wtedy 3,6 mln elektronicznych tabliczek.

Nie oznacza to oczywiście żadnej rynkowej katastrofy. – Sprzedaż tabletów wciąż będzie rosła średnio o ok. 30 proc. rocznie, ale szacunki dla lat 2013–2017 spadły o ok. 9 proc. rocznie. Powodem tej korekty jest korekta prognozy sprzedaży tanich chińskich tabletów produkowanych na chiński rynek (tzw. white-box tablets), która została spowodowana zbyt śmiałymi założeniami dotyczącymi popytu na te urządzenia – podają analitycy NPD Display Search. Według ich aktualnych szacunków w tym roku na światowy rynek trafi 255 mln tabletów, a w 2017 roku będą to już 534 mln. Tablety będą wtedy stanowiły 76 proc. wszystkich przenośnych komputerów (w tym roku będzie to ok. 60 proc.).

Media
Polski film coraz droższy. Znany producent ma na to sposób
Media
„Rzeczpospolita Nauka” – nowy kwartalnik o odkryciach, badaniach i teoriach naukowych
Media
Nowy pomysł Trumpa: obrona Hollywood. Pomóc mają 100-proc. cła na obce filmy
Media
Irlandia nakłada ogromną karę na TikToka. Platforma zaprzecza, by przekazywała rządowi dane
Media
TikTok będzie miał nowe centrum danych w Europie. Wiadomo, w jakim kraju
Materiał Promocyjny
Między elastycznością a bezpieczeństwem