News Corp zarabia na... powieściach s-f

Media przeżywają dziś ciężkie czasy, problemy mają nawet wielkie korporacje. Szukając pomysłów stawiają na nietypowe rozwiązania. Okazuje się, że News Corp Ruperta Murdocha zarabia na... powieściach s-f dla młodzieży.

Publikacja: 13.02.2014 07:30

News Corp zarabia na... powieściach s-f

Foto: Bloomberg

Internet  narzuca nowe zasady gry. Łatwiej jest obejrzeć TV na żądanie, niż dopasować tryb dnia do sztywnej pory emisji na antenie. Szybciej ściągnie się gazetę na smartfona niż potrwa pójście do kiosku. Także w Polsce rynek inteligentnych komórek  w 2013 roku dobił do średniej europejskiej. Jeżeli utrzyma się dotychczasowe tempo, to w 2015 roku 60 proc. Polaków będzie miało smartfony.

Jak nie krzyżówki...

Według analityków jeden czytelnik gazety papierowej w USA w 2009 roku był dla wydawcy wart  539 dol. z samej  tylko sprzedaży reklam. Ten sam czytelnik online jest obecnie wart 26 dol., bo reklama w internecie jest kilkadziesiąt razy tańsza. Im więcej przestrzeni należy do sieci, tym gorzej wychodzą na tym tradycyjne media. Może być tylko gorzej, choć już teraz bardzo często nad tygodnikiem pracuje trzyosobowy zespół, a wydawca musi dalej ciąć koszty.

Model płatnej subskrypcji wciąż nie  powala wynikami, a zarabiać jakoś trzeba. Przykładowe dane z końca 2013 roku pokazują, że New York Times ma 727 tys. subskrybentów, a trzeci kwartał przyniósł  tytułowi 37,7 mln dol. wpływów, o 5 mln dol. więcej niż cyfrowa reklama. Jednym z nowych rozwiązań jest  udostępnienie czytelnikom gier i innych rozrywek. NYT sprzedaje możliwość prenumeraty krzyżówek za 7 dolarów miesięcznie i 40 rocznie. Deweloper odpowiedzialny za rozwój tego segmentu, Think Gaming, szacuje, że dziennie rozwiązuje je ponad 50 tys. użytkowników, a aplikacja znajduje się na 176. miejscu wśród tych, które  przynoszą zyski w AppStorze.

... to książki

Kombinuje także News Corp, mediowy gigant stworzony przez Ruperta Murdocha. Wyniki za ostatni kwartał 2013 roku pokazują, że największe zyski dały firmie nie kanały informacyjne ani australijskie stacje kablowe, ale książki. I to nie byle jakie, ale mocno wyspecjalizowane – powieści science-fiction dla młodzieży. Ten segment przyniósł korporacji o 4 proc. przychodów więcej (wzrost do 391 mln dolarów), co stanowiło 1/5 przychodów całej firmy. Pozostałe działy zanotowały w tym samym  kwartale straty.

Wśród książek najlepiej sprzedawała się seria „Divergent" Veroniki Roth (znana pod polskimi tytułami: „Zbuntowana", „Wierna", „Niezgodna"). Sukces wydawniczy może być jeszcze większy, bo szykuje się kinowa premiera pierwszej części cyklu. Mierniki analityków z Piper Jaffray szaleją, na Twitterze i Facebooku widać zainteresowanie jeszcze większe niż w przypadku cyklu „Hunger Games" skierowanego do tej samej grupy odbiorców.

Jeżeli ktoś nie lubi fantastyki, to może sięgnie po książki kucharskie. To kolejna z dochodowych pozycji w portfolio News Corp. Dzięki utytułowanej blogerce, znanej także z telewizji Food Network Ree Drummond, książka kucharska o świątecznych przepisach na cały rok („The Pioneer Woman Cooks: A Year of Holidays") bije rekordy popularności.

Według raportu News Corp za ostatni kwartał 2013 r. zysk na akcję wyniósł 0,31dolara (rynek prognozował 0,20 dol.), a przychody były nieco powyżej prognoz  i wyniosły  2,24 mld dolarów. W porównaniu do poprzedniego roku był to jednak spadek o 4 proc.

Odpowiada za to gorsza passa na rynku reklamowym. Należące do News Corp Wall Street Journal, New York Post i The Times nie są w stanie wypracować stabilnego wzrostu. Jeszcze gorzej radzą sobie tytuły australijskie, które zanotowały 17 proc. spadek.

Internet  narzuca nowe zasady gry. Łatwiej jest obejrzeć TV na żądanie, niż dopasować tryb dnia do sztywnej pory emisji na antenie. Szybciej ściągnie się gazetę na smartfona niż potrwa pójście do kiosku. Także w Polsce rynek inteligentnych komórek  w 2013 roku dobił do średniej europejskiej. Jeżeli utrzyma się dotychczasowe tempo, to w 2015 roku 60 proc. Polaków będzie miało smartfony.

Jak nie krzyżówki...

Pozostało 88% artykułu
Media
Brytyjskie gazety na sprzedaż. Pod naciskiem rządu wycofał się inwestor
Media
Nowy „Plus Minus”: 20 lat Polski w UE. Dobrze wyszło (tylko teraz nie wychodźmy!)
Media
Unia Europejska i USA celują w TikToka. Chiński gigant uzależnia użytkowników
Media
Wybory samorządowe na celowniku AI. Polska znalazła się na czarnej liście
Media
Telewizje zarobią na streamingu. Platformy wchodzą na rynek reklamy
Materiał Promocyjny
Dzięki akcesji PKB Polski się podwoił