Rupert Murdoch sprzedał 33 lokalne wydawnictwa

Kontrolowany przez Ruperta Murdocha koncern medialny News Corp poinformował o sprzedaży 33 lokalnych publikacji wychodzących w USA. Nabywcą jest fundusz hedgingowy Fortress Investment Group.

Publikacja: 04.09.2013 18:55

Rupert Murdoch sprzedał 33 lokalne wydawnictwa

Foto: Bloomberg

Finansowych szczegółów transakcji nie podano. Wszystkie tytuły były częścią Dow Jones Local Media Group, którą Murdoch kupił w 2007 roku w pakiecie przejmując kontrolę nad Dow Jonesem, wydawcą "Wall Street Journal".

Wydawaniem przejętych wydawnictw zajmie się GateHouse Media, sieć ponad 400 lokalnych tytułów rozsianych po całych Stanach, którą także kontroluje Fortress Investment Group.

Dow Jones Local Media Group (dawniej  Ottaway Newspapers Inc.) wydaje główne dzienniki i tygodniki w miastach i miasteczkach USA liczących od kilkunatu do kilkudziesięciu tysięcy mieszkańców. Do największych należą "Cape Cod Times" z Massachusetts "The Record" w Kalifornii oraz "The Pocono Record" z Pensylwanii. W skład grupy wchodzą także serwisy internetowe i lokalne publikacje reklamowe.

Według nieoficjalnych doniesień Murdoch już dawno chciał pozbyć się bagażu lokalnych tytułów. Na przeszkodzie stanęła recesja i nakładający się na nią kryzys na rynku prasy codziennej. Dopiero w ostatnich miesiącach rynek fuzji i akwizycji w tym sektorze mediów ożywił się i przejęciem Dow Jones Local zainteresowało się kilku potencjalnych nabywców. Dla News Corp. motywacją do przyspieszenia transakcji był także podział koncernu na dwie części – wydawniczą i rozrywkową.

Aby poprawić wyniki części wydawniczej nowego News Corp. Murdoch zamierza pozbywać się tytułów nie rokujących najlepiej. Według Roberta Thomsona, dyrektora wykonawczego News Corp. sprzedane gazety "nie były strategicznie związane z wyłaniającym się modelem nowej spółki".

Sprzedaż lokalnych gazet Dow Jonesa to kolejny przejaw zmian na rynku wydawniczym w USA. W ostatnich miesiącach właścicieli zmieniły między innymi takie tytuły jak "Boston Globe" i "Washington Post". Ten ostatni dziennik kupił założyciel sklepu internetowego Amazon.com Jeff Bezos za 250 milionów dolarów. Niemal wszystkie gazety w USA poszukują wciąż nowego modelu biznesowego, który pozwalałby na wykorzystywanie z zyskiem różnych platform przekazu – od tradycyjnego papierowego wydania, poprzez internet po urządzenia mobilne.

Tomasz Deptuła z Nowego Jorku

Finansowych szczegółów transakcji nie podano. Wszystkie tytuły były częścią Dow Jones Local Media Group, którą Murdoch kupił w 2007 roku w pakiecie przejmując kontrolę nad Dow Jonesem, wydawcą "Wall Street Journal".

Wydawaniem przejętych wydawnictw zajmie się GateHouse Media, sieć ponad 400 lokalnych tytułów rozsianych po całych Stanach, którą także kontroluje Fortress Investment Group.

Pozostało 82% artykułu
Media
Izraelski rząd walczy z Al-Dżazirą. „To propagandowe ramię Hamasu”
Media
Brytyjskie gazety na sprzedaż. Pod naciskiem rządu wycofał się inwestor
Media
Nowy „Plus Minus”: 20 lat Polski w UE. Dobrze wyszło (tylko teraz nie wychodźmy!)
Media
Unia Europejska i USA celują w TikToka. Chiński gigant uzależnia użytkowników
Media
Wybory samorządowe na celowniku AI. Polska znalazła się na czarnej liście
Materiał Promocyjny
20 lat Polski Wschodniej w Unii Europejskiej