- KRRiT przeprowadziła monitoring programów przeznaczonych dla dzieci: MiniMini+, TeleTOON+, Nickelodeon i programów uniwersalnych: TVP1, TVP2, TV Polonia, Polsat, TV4, TV Puls, sprawdzając obecność reklam produktów spożywczych i napojów zawierających w swym składzie duże ilości tłuszczu, soli i cukru. Wyniki pokazały, że audycjom dla dzieci wielokrotnie towarzyszyły reklamy napojów energetyzujących i produktów spożywczych, zawierających składniki, których obecność w nadmiernych ilościach jest niewskazana w codziennej diecie dzieci – podała KRRiT.
Reklamowania tzw. fast food (słodyczy: cukierków, ciastek, batonów, przekąsek, a także tzw. napojów energetyzujących i napojów gazowanych) wokół programów dla najmłodszych widzów zabrania ustawa o radiofonii i telewizji. „Audycjom dla dzieci nie powinny towarzyszyć przekazy handlowe dotyczące artykułów spożywczych lub napojów zawierających składniki, których obecność w nadmiernych ilościach w codziennej diecie jest niewskazana" – głosi zapis w ustawie.
- Wobec braku uniwersalnych i jednoznacznych kryteriów umożliwiających regulatorowi sprawowanie kontroli nad właściwym przestrzeganiem przez nadawców przepisu 16b ust. 3a ustawy o rtv, KRRiT wytypowała produkty i napoje, które według powszechnie dostępnej wiedzy, z powodu dużej zawartości niektórych składników nie powinny być reklamowane przy audycjach dla dzieci i zleciła wykonanie specjalistycznej ekspertyzy – podaje Krajowa Rada. Zlecona przez nią ekspertyza prof. dr hab. Małgorzaty Kozłowskiej-Wojciechowskiej z Uniwersytetu Medycznego w Warszawie potwierdziła, że reklamowane produkty zawierają składniki, których obecność w nadmiernych ilościach w codziennej diecie jest niewskazana.
TVP, Polsat, TV Puls, nc+ (jest nie tylko operatorem platformy cyfrowej, ale także nadawcą stacji MiniMini+ i TeleTOON+) i Viacom International Media Networks (nadawca m.in. stacji Nickledeon) muszą się teraz KRRiT wytłumaczyć z nadawania reklam niezdrowego jedzenia przed programami kierowanymi do dzieci.