W I kwartale 2014 r. ukazało się w Internecie ponad 7 tys. wątków dotyczących 15 czołowych firm pożyczkowych działających online. To o ponad połowę więcej niż kwartał wcześniej. Swoją aktywność w sieci zwiększyło 13 z 15 marek, monitorowanych przez serwis Loan Magazine we współpracy z Ferratum Bank. Sprawdzono, jak często marki pojawiają się w mediach społecznościowych, na blogach, forach internetowych, stronach newsowych, materiałach fotograficznych i wideo.
Najbardziej aktywna w sieci jest Vivus, marka międzynarodowej grupy 4finance, działającej na naszym rynku od lipca 2012 r. W I kw. w sieci pojawiło się blisko 1,7 tys. wątków dotyczących działalności firmy. Vivus to firma, która spośród wszystkich firm pożyczkowych najwięcej pieniędzy przeznacza na reklamę. Na drugim miejscu jest wywodząca się z Niemiec firma Kredito24 (869 wątków) , a na trzecim Netcredit, działająca na polskim rynku od 2011 r.
Branża mikropożyczek upodobała sobie media społecznościowe. W porównaniu do wcześniejszego kwartału na Facebooku pojawiło się o 1,2 tys. więcej wpisów dotyczących firm pożyczkowych. Największa liczba wpisów na tym portalu dotyczyła Vivusa. Internauci i sama firma wspomnieli o marce aż 636 razy. Następne pod względem aktywności były Netcredit i Ekspres Kasa, z kolejno 280 i 270 wpisami.
W poszukiwaniu informacji na temat mikropożyczek Polacy coraz chętniej zaglądają na fora internetowe. Najczęściej pytamy o to, czy pożyczka pozabankowa będzie odnotowana przez Biuro Informacji Kredytowej, a przez to zauważona w przyszłości przez banki, do których zgłosimy się po kredyt. - Firmy pożyczkowe nawiązują współpracę z BIK, ale wiedzę dotyczącą oceny zdolności spłaty pożyczki firmy pożyczkowe opierają jednak głównie na danych otrzymywanych z rejestrów Biur Informacji Gospodarczych – m.in. KRD czy ERIF. Analizując częste zapytania występujące na forach internetowych nie ulega wątpliwości, że potrzebna jest szeroka akcja edukacyjna klientów w kontekście funkcjonowania BIK i BIG – mówi Łukasz Kuleta z Ferratum Banku.
Tematy poruszane na forach pokazują też, że Polacy cenią sobie anonimowość, jaką daje pożyczanie w sieci. Pytamy, czy podpisując umowę z pożyczkodawcą dostaniemy pismo do domu albo i firma pożyczkowa będzie weryfikować nasze dochody u pracodawcy.