EM&F może sprzedać szkoły językowe

Grupa szuka kupca na jeden z segmentów swojego biznesu – dowiedziała się „Rz".

Publikacja: 24.04.2014 02:11

EM&F może sprzedać szkoły językowe

Foto: Fotorzepa, Jerzy Dudek jd Jerzy Dudek

Empik Media & Fashion sonduje rynek, badając możliwość sprzedaży szkół językowych – wynika z naszych informacji. Sprawa jest na wczesnym etapie, ewentualnej transakcji można się spodziewać dopiero w drugim półroczu. Poprosiliśmy o komentarz zarówno spółkę, jak i kontrolujące ją fundusze private equity. Nie odpowiedzieli wprost.

– Penta wraz z naszym partnerem Eastbridge koncentruje się na dalszym rozwoju poszczególnych dywizji i spółek portfelowych grupy EM&F – mówi Martin Danko, rzecznik Penty.

Dodaje, że fundusze chcą zapewnić poszczególnym segmentom optymalne warunki rozwoju, pozwalające na wzrost rentowności i dalsze umacnianie pozycji rynkowej. – Poza faktami dotyczącymi wyjścia z segmentu mody, które zostały publicznie ujawnione przez zarząd EM&F, nie mamy innych komentarzy – ucina Danko.

Łakomy kąsek

EM&F podaje, że segment szkół językowych tworzy spółka Learning Systems Group, prowadząca 115 placówek z ponad 100 tys. słuchaczy. – Rynek szkół językowych w Polsce jest już mocno nasycony. Ale nadal widać, że ten segment jest mocno rentowny i generuje sporo gotówki, bo za kursy płaci się z góry – mówi Włodzimierz Giller, analityk DM PKO BP.

To istotny atut, mogący przyciągnąć potencjalnych kupujących – zarówno spośród funduszy private equity, jak i inwestorów branżowych.

Reklama
Reklama

Marcin Stebakow, dyrektor działu analiz DM Banku BPS, zwraca uwagę, że przychody szkół językowych stanowią tylko ok. 7 proc. obrotów całej grupy, ale wynikowo ten udział jest już większy – na poziomie EBITDA to ok. 12 proc. – Widać, że segment jest rentowny – podkreśla Stebakow, zaznaczając, że zawsze lepiej sprzedawać to, co przynosi zyski, niż to, co generuje straty.

Podobnie jak Giller ocenia, że chętni na szkoły powinni się znaleźć. – Nie jest wykluczone, że właściciele EM&F zdecydowali się skoncentrować na kluczowych segmentach, czyli m.in. Empiku. Może chcą zgromadzić większą gotówkę i zebrać siły, by móc skutecznie konkurować z Amazonem, który już otworzył centra dystrybucyjne? – zastanawia się Stebakow.

Co z innymi biznesami

Problemem w obecnej sytuacji politycznej może być kondycja szkół językowych na Wschodzie. Już w 2013 r. widać było, że biznes nie radzi sobie tam rewelacyjnie.

– W Rosji w I połowie 2013 r. znacząco spadła liczba zapisów na kursy, co wpłynęło negatywnie na wyniki spółki – przyznaje zarząd.

Rodzi się pytanie, jakie są dalsze plany właścicieli EM&F. – W akcjonariacie są dwa fundusze i wygląda na to, że wychodzą z inwestycji, sprzedając poszczególne segmenty aktywów – ocenia Giller. Dodaje, że już jakiś czas temu zapadła decyzja o wyjściu z segmentu mody franczyzowej. Teraz w portfelu zostały Smyk, Empik oraz właśnie szkoły językowe. – Gdyby rzeczywiście ten ostatni segment został wystawiony na sprzedaż, nie jest wykluczone, że w dalszej kolejności byłyby Smyk oraz Empik – uważa Giller.

W 2013 r. przychody spółek portfelowych Penty wzrosły do 4,7 mld euro z 4,4 mld euro w 2012. Fundusz ma udziały m.in. w Fortunie i IMC. Zadeklarował, że nie wyjdzie z tych inwestycji przez następnych kilka lat.

Empik Media & Fashion sonduje rynek, badając możliwość sprzedaży szkół językowych – wynika z naszych informacji. Sprawa jest na wczesnym etapie, ewentualnej transakcji można się spodziewać dopiero w drugim półroczu. Poprosiliśmy o komentarz zarówno spółkę, jak i kontrolujące ją fundusze private equity. Nie odpowiedzieli wprost.

– Penta wraz z naszym partnerem Eastbridge koncentruje się na dalszym rozwoju poszczególnych dywizji i spółek portfelowych grupy EM&F – mówi Martin Danko, rzecznik Penty.

Pozostało jeszcze 85% artykułu
Reklama
Media
Magda Jethon: Radio Nowy Świat powstało z marzenia, a dziś to stabilna firma
Media
Donald Trump: Mamy nabywcę dla TikToka. Na sprzedaż musi zgodzić się Pekin
Media
Szefowa wyszukiwarek Google’a: AI stworzy wiele możliwości, ale trzeba być ostrożnym
Media
Donald Trump odsuwa termin sprzedaży TikToka. „Nie chce, by aplikacja zniknęła”
Media
Disney broni Dartha Vadera przed AI. „Midjourney to bezdenna studnia plagiatu”
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama