EM&F może sprzedać szkoły językowe

Grupa szuka kupca na jeden z segmentów swojego biznesu – dowiedziała się „Rz".

Publikacja: 24.04.2014 02:11

EM&F może sprzedać szkoły językowe

Foto: Fotorzepa, Jerzy Dudek jd Jerzy Dudek

Empik Media & Fashion sonduje rynek, badając możliwość sprzedaży szkół językowych – wynika z naszych informacji. Sprawa jest na wczesnym etapie, ewentualnej transakcji można się spodziewać dopiero w drugim półroczu. Poprosiliśmy o komentarz zarówno spółkę, jak i kontrolujące ją fundusze private equity. Nie odpowiedzieli wprost.

– Penta wraz z naszym partnerem Eastbridge koncentruje się na dalszym rozwoju poszczególnych dywizji i spółek portfelowych grupy EM&F – mówi Martin Danko, rzecznik Penty.

Dodaje, że fundusze chcą zapewnić poszczególnym segmentom optymalne warunki rozwoju, pozwalające na wzrost rentowności i dalsze umacnianie pozycji rynkowej. – Poza faktami dotyczącymi wyjścia z segmentu mody, które zostały publicznie ujawnione przez zarząd EM&F, nie mamy innych komentarzy – ucina Danko.

Łakomy kąsek

EM&F podaje, że segment szkół językowych tworzy spółka Learning Systems Group, prowadząca 115 placówek z ponad 100 tys. słuchaczy. – Rynek szkół językowych w Polsce jest już mocno nasycony. Ale nadal widać, że ten segment jest mocno rentowny i generuje sporo gotówki, bo za kursy płaci się z góry – mówi Włodzimierz Giller, analityk DM PKO BP.

To istotny atut, mogący przyciągnąć potencjalnych kupujących – zarówno spośród funduszy private equity, jak i inwestorów branżowych.

Marcin Stebakow, dyrektor działu analiz DM Banku BPS, zwraca uwagę, że przychody szkół językowych stanowią tylko ok. 7 proc. obrotów całej grupy, ale wynikowo ten udział jest już większy – na poziomie EBITDA to ok. 12 proc. – Widać, że segment jest rentowny – podkreśla Stebakow, zaznaczając, że zawsze lepiej sprzedawać to, co przynosi zyski, niż to, co generuje straty.

Podobnie jak Giller ocenia, że chętni na szkoły powinni się znaleźć. – Nie jest wykluczone, że właściciele EM&F zdecydowali się skoncentrować na kluczowych segmentach, czyli m.in. Empiku. Może chcą zgromadzić większą gotówkę i zebrać siły, by móc skutecznie konkurować z Amazonem, który już otworzył centra dystrybucyjne? – zastanawia się Stebakow.

Co z innymi biznesami

Problemem w obecnej sytuacji politycznej może być kondycja szkół językowych na Wschodzie. Już w 2013 r. widać było, że biznes nie radzi sobie tam rewelacyjnie.

– W Rosji w I połowie 2013 r. znacząco spadła liczba zapisów na kursy, co wpłynęło negatywnie na wyniki spółki – przyznaje zarząd.

Rodzi się pytanie, jakie są dalsze plany właścicieli EM&F. – W akcjonariacie są dwa fundusze i wygląda na to, że wychodzą z inwestycji, sprzedając poszczególne segmenty aktywów – ocenia Giller. Dodaje, że już jakiś czas temu zapadła decyzja o wyjściu z segmentu mody franczyzowej. Teraz w portfelu zostały Smyk, Empik oraz właśnie szkoły językowe. – Gdyby rzeczywiście ten ostatni segment został wystawiony na sprzedaż, nie jest wykluczone, że w dalszej kolejności byłyby Smyk oraz Empik – uważa Giller.

W 2013 r. przychody spółek portfelowych Penty wzrosły do 4,7 mld euro z 4,4 mld euro w 2012. Fundusz ma udziały m.in. w Fortunie i IMC. Zadeklarował, że nie wyjdzie z tych inwestycji przez następnych kilka lat.

Media
Donald Tusk ucisza burzę wokół TVN
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Media
Awaria Facebooka. Użytkownicy na całym świecie mieli kłopoty z dostępem
Media
Nieznany fakt uderzył w Cyfrowy Polsat. Akcje mocno traciły
Media
Saga rodziny Solorzów. Nieznany fakt uderzył w notowania Cyfrowego Polsatu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Media
Gigantyczne przejęcie na Madison Avenue. Powstaje nowy lider rynku reklamy na świecie