Serwisy wideo nie niszczą płatnej TV

Kolejne badania amerykańskiego rynku, ?na którym Netflix ?ma już prawie 36 mln użytkowników, zaprzeczają dotychczasowym wynikom.

Publikacja: 24.04.2014 07:55

Serwisy wideo nie niszczą płatnej TV

Foto: Bloomberg

Nie tylko w USA sieć staje się jednym z głównych źródeł dostępu do ulubionych seriali. Teoretycznie powinno to uderzać w tradycyjne telewizje, zwłaszcza w te dystrybuowane przez platformy satelitarne, sieci kablowe oraz operatorów IPTV płatnych kanałów filmowych, które na takich produkcjach bazują.

Ale z badań Centris Marketing Science wynika coś odwrotnego. – Możliwość oglądania seriali online nie jest zagrożeniem dla tradycyjnej płatnej telewizji. Ci internauci, którzy oglądają seriale w sieci, mogą być wręcz mniej chętni do odcinania kabla niż osoby, które ze streamingu w internecie nie korzystają – podają analitycy Centrisa.

Z tych badań wynika, że w USA już ponad połowa klientów płatnej telewizji przynajmniej raz w miesiącu ogląda jakiś serial w internecie. W grupie osób, które płatnej telewizji nie mają, ten odsetek jest wyższy – sięga 75 proc. Jednak większość (52 proc.) klientów płatnej telewizji oglądających seriale także w sieci przyznaje, że odcięłaby kabel niechętnie lub wcale. A to dlatego, że wciąż częściej oglądają seriale w tradycyjnej telewizji niż w sieci – deklarują tak dwie trzecie klientów płatnej telewizji. 17 proc. właścicieli abonamentów platformy albo kablówki przyznaje, że częściej zerka w poszukiwaniu serialu do internetu niż do telewizora, tyle samo ogląda kolejne odcinki przez tyle samo czasu i tu, i tu.

Co ciekawe, internet bywa punktem wyjścia do stania się fanem serialu. Większość klientów płatnej telewizji korzystająca także ze streamingu w sieci przyznała, że po obejrzeniu archiwalnych odcinków jakiegoś serialu w sieci zaczęła na bieżąco śledzić najnowsze, ale już w tradycyjnej telewizji. 44 proc. przyznało, że zadziałał mechanizm odwrotny – po przeniesieniu się sprzed telewizora przed komputer pozostali już przy oglądaniu kolejnych odcinków w sieci.

Internet może bowiem pomieścić wszystko i daje możliwość oglądania wszystkich odcinków od ręki. 35 proc. internautów ogląda cały sezon serialu, zanim zainteresuje się inną produkcją. Sieć umożliwia też oglądanie kilku seriali naraz (robi tak jedna trzecia) oraz ulubionych lub przegapionych odcinków (32 proc. wskazań).

Badanie przeprowadzono w kwietniu w ok. 300 gospodarstwach domowych USA.

Nie z każdych badań płyną tak optymistyczne dla płatnych telewizji wnioski. Experian Marketing Services podał niedawno, że już w 18 proc. amerykańskich domów z abonamentem w serwisach Hulu i Netflix nie ma płatnej TV, podczas gdy dla całego rynku ten wskaźnik wynosi 6,5 proc.

Nie tylko w USA sieć staje się jednym z głównych źródeł dostępu do ulubionych seriali. Teoretycznie powinno to uderzać w tradycyjne telewizje, zwłaszcza w te dystrybuowane przez platformy satelitarne, sieci kablowe oraz operatorów IPTV płatnych kanałów filmowych, które na takich produkcjach bazują.

Ale z badań Centris Marketing Science wynika coś odwrotnego. – Możliwość oglądania seriali online nie jest zagrożeniem dla tradycyjnej płatnej telewizji. Ci internauci, którzy oglądają seriale w sieci, mogą być wręcz mniej chętni do odcinania kabla niż osoby, które ze streamingu w internecie nie korzystają – podają analitycy Centrisa.

Media
Donald Tusk ucisza burzę wokół TVN
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Media
Awaria Facebooka. Użytkownicy na całym świecie mieli kłopoty z dostępem
Media
Nieznany fakt uderzył w Cyfrowy Polsat. Akcje mocno traciły
Media
Saga rodziny Solorzów. Nieznany fakt uderzył w notowania Cyfrowego Polsatu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Media
Gigantyczne przejęcie na Madison Avenue. Powstaje nowy lider rynku reklamy na świecie