W Cannes nagrodzono najlepsze reklamy świata

Tytanowe Lwy za najbardziej przełomową reklamę minionego roku dostała na festiwalu reklamowym w Cannes akcja Hondy zorganizowana dla uczczenia przejazdu Ayrtona Senny w czasie Formuły 1 w 1989 r. Za najciekawszą kampanię uznano przedświąteczną akcję luksusowego londyńskiego centrum handlowego Harvey Nichols.

Publikacja: 22.06.2014 08:23

Statuetka Złotego Lwa w wersji przyznawanej w kategorii film oraz film craft

Statuetka Złotego Lwa w wersji przyznawanej w kategorii film oraz film craft

Foto: ROL

Jurorzy najważniejszego konkursu reklamowego świata - Międzynarodowego Festiwalu Kreatywności w Cannes – najważniejsze laury przyznają zawsze za dwa rodzaje kampanii. Tytanowe Lwy dostaje co roku kampania najbardziej dla branży w danym roku przełomowa, a grand prix za kampanię zintegrowaną: najciekawsza akcja.

To pierwsze wyróżnienie zgarnęła w tym roku w sobotni wieczór w Cannes bezprecedensowa akcja Hondy. W 24 lata po rekordowym przejeździe Ayrtona Senny w ramach eliminacji do Grand Prix Formuły 1 w Japonii (Senna ścigał się wtedy samochodami McLarena napędzanymi silnikami Hondy) tokijska agencja reklamowa Dentsu Honda wpadła na to, by odtworzyć to wydarzenie. Na torze, na którym odbywały się eliminacje F1 w 1989  Honda zrekonstruowała przejazd, używając wyłącznie dźwięku silnika zarejestrowanego ponad 20 lat temu przez system telemetryczny pojazdu oraz specjalnie stworzonej na potrzebę wydarzenia instalacji świetlnej. W ten sposób, nie wydając ani jena na PR, zdobyła ogromny rozgłos w mediach na całym świecie. – To jest naprawdę wybitny pomysł. Świat danych, w jakim dziś żyjemy, wydaje się być bardzo oschły. A tu mamy do czynienia z ideą, która przekształca te nudne dane w coś emocjonującego. Łączy ludzi opowiadając jednocześnie o historycznym dziedzictwie i przyszłości. Jak ożywić coś, co wydarzyło się 20 lat temu? Jak zhumanizować technologię? Ta praca łączy wszystkie te aspekty w jednym, co wydało nam się niezwykle rzadkie –podsumowywał cytowany przez magazyn  „Ad Age" Prasoon Joshi, przewodniczący jury w Cannes, prezes agencji McCann Worldgroup w Indiach i Azji Południowej.

Laury za pochwałę chciwości i szpagat Van Damme'a

Tytanowe lwy dla najlepszej kampanii dostała w Cannes przewrotna kampania domu towarowego Harvey Nichols, w której, jak przyznał Joshi, „wszyscy jurorzy od razu się zakochali". Przed ubiegłoroczną Gwiazdką za namową londyńskiej agencji Adam&EveDDB wprowadził do swojego luksusowego asortymentu nową markę własną: „Sorry, wydałem na siebie". W zgrzebnych białych pudełeczkach z czerwonymi napisami o takiej treści sprzedawane były w roli prezentów gwiazdkowych tanie drobiazgi rodzaju stoperów do drzwi, gumek recepturek, zatyczek do wanien czy... garstki kamyków. Jak podkreśla w „Ad Age" jeden z jurorów, Pete Favat z agencji Deutsch, zdecydowanie się na kampanię opierającą się na pochwale chciwości i sprawienie, by ludzie się z niej śmiali, musiało być dla branży, która przed świętami zbiera ogromne żniwa, zadaniem trudnym.

W kategorii media grand prix dostała akcja Coca-Coli przeprowadzona w Peru. Jej pomysłodawcy, agencja MaCann Lima zauważyli, że Peruwiańczycy rzadko się uśmiechają, czego efektem są m.in. wyjątkowo posępne zdjęcia w ich dowodach osobistych. Coca-Cola zainaugurowała więc akcję „Happy ID". W kraju pojawiły się automaty do zdjęć do dokumentów Coca-Coli, które robiły darmowe zdjęcia, ale tylko tym, którzy... uśmiechnęli się podczas wykonywania zdjęcia. W profesjonalnych zakładach fotograficznych za uśmiech klient dostawał do zdjęcia gratis butelkę Coli.

W prestiżowej kategorii film nagrodzono grand prix wspominaną już kampanię Harvey Nichols oraz dobrze znany Polakom internetowy filmik wymyślony przez szwedzka agencję Forsman&Bodenfors Gothenburg dla Volvo. Aktor filmów akcji Jean- Claude Van Damme wykonuje na nim szpagat, rozpięty między dwiema rozpędzonymi ciężarówkami Volvo. Jurorzy podkreślali, że nagradzając ten film nie byli ślepi na to, jaką zdobył popularność. Urzekł ich też jednak „medytacyjny" nastrój filmu i to, jak prosto i umiejętnie wyeksponowano w nim reklamowaną markę. Filmik był podobno brany pod uwagę także przy wybieraniu kandydata do Tytanowych Lwów, ale ostatecznie uznano, że jedno wideo to jednak trochę mało do tej nagrody.

Polacy tylko z trzema nagrodami

Polskie agencje zebrały w tym roku w Cannes jeszcze skromniejsze żniwo niż przed rokiem. Wrócą z festiwalu z zaledwie z trzema statuetkami (rok temu dostali jedną więcej). Dwie statuetki: Srebrnego Lwa w kategorii media oraz brązową statuetkę w kategorii PR dostała kampania „Bardzo Dobre Maniery" zrealizowana w ramach programu Polskiego Czerwonego Krzyża „Godne Dzieciństwo", a  przygotowana przez agencję Cheil Poland. W internetowych spotach bohater kampanii Tadeusz snuł zabawne rozważania na temat dobrych manier, „czyli z francuska – survivalu", by pod koniec informować, że w wybranych restauracjach w Polsce pozostawienie na talerzu sztućców ułożonych w krzyż skutkuje wsparciem PCK. Kelner wraz z rachunkiem przynosi wtedy cegiełkę potwierdzającą dobrowolną i nieopodatkowaną wpłatę 5 zł przeznaczaną potem przez PBK na zakup ciepłych posiłków dla dzieci.

Srebrnego Lwa dostała także kampania „Język polski jest ą-ę" wymyślona przez Agencję Ogilvy & Mather Warszawa na zlecenie Polskiej Akademii Nauk. W Międzynarodowy Dzień Języka Ojczystego z mediów drukowanych, portali, telewizji i stacji radiowych zniknęły polskie znaki diakrytyczne, by zwrócić na nie uwagę Polaków, którzy coraz częściej dla wygody unikają ich stosowania. Akcję objęła patronatem Rada Języka Polskiego.

Wszystkich prac walczących w Cannes o nagrody było w tym roku 37,4 tys. ( o 5 proc. więcej niż przed rokiem), a napłynęły z 37 krajów. Polskie agencje wysłały 135 prac.

Tytanowe Lwy – Honda Motor

Grand Prix dla kampanii zintegrowanej, GP w kategorii film oraz GP dla reklamy prasowej– Harvey Nichols.

Grand Prix w kategorii Media – Coca-Cola Company

Grand Prix w kategorii film – Volvo

Nagrody dla Polaków:

Jurorzy najważniejszego konkursu reklamowego świata - Międzynarodowego Festiwalu Kreatywności w Cannes – najważniejsze laury przyznają zawsze za dwa rodzaje kampanii. Tytanowe Lwy dostaje co roku kampania najbardziej dla branży w danym roku przełomowa, a grand prix za kampanię zintegrowaną: najciekawsza akcja.

To pierwsze wyróżnienie zgarnęła w tym roku w sobotni wieczór w Cannes bezprecedensowa akcja Hondy. W 24 lata po rekordowym przejeździe Ayrtona Senny w ramach eliminacji do Grand Prix Formuły 1 w Japonii (Senna ścigał się wtedy samochodami McLarena napędzanymi silnikami Hondy) tokijska agencja reklamowa Dentsu Honda wpadła na to, by odtworzyć to wydarzenie. Na torze, na którym odbywały się eliminacje F1 w 1989  Honda zrekonstruowała przejazd, używając wyłącznie dźwięku silnika zarejestrowanego ponad 20 lat temu przez system telemetryczny pojazdu oraz specjalnie stworzonej na potrzebę wydarzenia instalacji świetlnej. W ten sposób, nie wydając ani jena na PR, zdobyła ogromny rozgłos w mediach na całym świecie. – To jest naprawdę wybitny pomysł. Świat danych, w jakim dziś żyjemy, wydaje się być bardzo oschły. A tu mamy do czynienia z ideą, która przekształca te nudne dane w coś emocjonującego. Łączy ludzi opowiadając jednocześnie o historycznym dziedzictwie i przyszłości. Jak ożywić coś, co wydarzyło się 20 lat temu? Jak zhumanizować technologię? Ta praca łączy wszystkie te aspekty w jednym, co wydało nam się niezwykle rzadkie –podsumowywał cytowany przez magazyn  „Ad Age" Prasoon Joshi, przewodniczący jury w Cannes, prezes agencji McCann Worldgroup w Indiach i Azji Południowej.

Media
Donald Tusk ucisza burzę wokół TVN
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Media
Awaria Facebooka. Użytkownicy na całym świecie mieli kłopoty z dostępem
Media
Nieznany fakt uderzył w Cyfrowy Polsat. Akcje mocno traciły
Media
Saga rodziny Solorzów. Nieznany fakt uderzył w notowania Cyfrowego Polsatu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Media
Gigantyczne przejęcie na Madison Avenue. Powstaje nowy lider rynku reklamy na świecie