Widzowie zadowoleni z cyfryzacji

Discovery, National Geographic i TVN 24 to kanały, które chcieliby mieć w naziemnej telewizji cyfrowej widzowie. ?Płacić za tę usługę byłoby gotowych 28 proc. z nas.

Publikacja: 01.07.2014 04:25

Widzowie zadowoleni z cyfryzacji

Foto: Fotorzepa, Robert Gardziński

Ponad połowa (52 proc.) polskich internautów oglądających telewizję chciałaby mieć w bezpłatnej ofercie naziemnej telewizji kanał Discovery, jedna trzecia National Geographic, a jedna czwarta TVN 24 – wynika z badania „Projekt Cyfrowizja", które dom mediowy MEC przeprowadził na 917 internautach powyżej 15. roku życia. Jak podano,  rozkład odbiorców płatnej i bezpłatnej telewizji okazał się zbliżony do średniej dla całej populacji.

Stacje najbardziej pożądane przez widzów naziemnej telewizji cyfrowej to kanały płatne, za których umieszczenie w ofercie operatorzy płacą nadawcom. Czy polscy widzowie byliby chętni płacić za dostęp do cyfrowego multipleksu? Okazuje się, że opłaty gotowych jest ponosić tyko niecałe 28 proc. widzów, przy czym 40 proc. z tej grupy nie zapłaciłoby miesięcznie więcej niż 10 zł.

– Tę kwestię należałoby oczywiście zbadać głębiej, ale w obliczu powyższych deklaracji potencjał wprowadzenia płatnego multipleksu telewizyjnego w Polsce wydaje się na razie ograniczony – komentuje w raporcie MEC szefowa tego domu mediowego Izabela Albrychiewicz.

Na razie planów pobierania opłat za naziemną telewizję w Polsce nie ma. W planowanym teraz nowym pakiecie cyfrowych stacji Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji chciałaby umieścić kanały TVP w wysokiej rozdzielczości w wersji bezpłatnej.

To rozwiązanie budzi niezadowolenie prywatnych nadawców już nadających na multipleksach, którzy także chcieliby mieć tam możliwość nadawania w HD.

– To jawna dyskryminacja pozostałych nadawców, ponieważ jakość HD jest już standardem rynkowym, którego oczekują widzowie, i tylko taka oferta może zapewnić naziemnej telewizji cyfrowej powodzenie – komentuje Olga Zomer, rzeczniczka Cyfrowego Polsatu (właściciel TV Polsat).

Z badania MEC wynika, że  w obecnej ofercie naziemnej telewizji (24 kanały) najbardziej rozpoznawalne przez widzów są TVP 1, Polsat, TVP 2 i TVN (patrz wykres). Najsłabiej Stopklatka TV (44 proc.) i Fokus TV (32 proc.), czyli stacje uruchomione najpóźniej (w I kwartale tego roku).

Za najciekawsze widzowie uważają (kolejno) TVN, Polsat, TVP 2 i TVP 1. Za najmniej ciekawe Polo TV, TV Polonia oraz TV Trwam. Zarówno Polo TV, jak i TV Trwam lepiej wypadały jednak w grupie widzów powyżej 45. roku życia.

Większość (73 proc.) Polaków uważa, że po cyfryzacji oferta naziemnej telewizji jest lepsza niż kiedyś. Twierdzi tak 60 proc. klientów kablówek, 74 proc. platform satelitarnych oraz 85 proc. widzów naziemnej telewizji cyfrowej.

MEC

Ponad połowa (52 proc.) polskich internautów oglądających telewizję chciałaby mieć w bezpłatnej ofercie naziemnej telewizji kanał Discovery, jedna trzecia National Geographic, a jedna czwarta TVN 24 – wynika z badania „Projekt Cyfrowizja", które dom mediowy MEC przeprowadził na 917 internautach powyżej 15. roku życia. Jak podano,  rozkład odbiorców płatnej i bezpłatnej telewizji okazał się zbliżony do średniej dla całej populacji.

Stacje najbardziej pożądane przez widzów naziemnej telewizji cyfrowej to kanały płatne, za których umieszczenie w ofercie operatorzy płacą nadawcom. Czy polscy widzowie byliby chętni płacić za dostęp do cyfrowego multipleksu? Okazuje się, że opłaty gotowych jest ponosić tyko niecałe 28 proc. widzów, przy czym 40 proc. z tej grupy nie zapłaciłoby miesięcznie więcej niż 10 zł.

Media
Donald Tusk ucisza burzę wokół TVN
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Media
Awaria Facebooka. Użytkownicy na całym świecie mieli kłopoty z dostępem
Media
Nieznany fakt uderzył w Cyfrowy Polsat. Akcje mocno traciły
Media
Saga rodziny Solorzów. Nieznany fakt uderzył w notowania Cyfrowego Polsatu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Media
Gigantyczne przejęcie na Madison Avenue. Powstaje nowy lider rynku reklamy na świecie