Reklama
Rozwiń

Dużo zagranicy w naszych mediach

Sprzedaż TVN wpisuje się w europejski trend mediowych fuzji i przejęć. W Polsce może wywołać spore przetasowania, zwłaszcza jeśli przejmującym będzie niemiecki koncern mediowy Bauer.

Publikacja: 04.03.2015 21:00

Miniony rok w europejskim sektorze mediów i rozrywki zdominowały przejęcia i fuzje wśród operatorów

Miniony rok w europejskim sektorze mediów i rozrywki zdominowały przejęcia i fuzje wśród operatorów sieci kablowych i platform satelitarnych.

Foto: Bloomberg

Miniony rok w europejskim sektorze mediów i rozrywki zdominowały przejęcia i fuzje wśród operatorów sieci kablowych i platform satelitarnych. Wśród nich były gigantyczne transakcje skutkujące stworzeniem największego europejskiego operatora płatnej telewizji Sky. Powstał on z połączenia brytyjskiej platformy cyfrowej BSkyB, włoskiej Sky Italia i niemieckiej Sky Deutschland. Stworzenie jednej firmy wywindowało Sky do czołówki publicznych spółek w Europie.

Liderem pod względem przychodów pozostaje na Starym Kontynencie niemiecki koncern Bertelsmann (jego roczne przychody sięgają 16,4 mld euro), w skład którego wchodzą m.in. telewizyjna RTL Group, wydawnictwa Penguin Random House oraz Gruner+Jahr (to ostatnie obecne także w Polsce) oraz drukarnie Be Printers. W ścisłej czołówce europejskich gigantów mediowych znajdują się też Vivendi (właściciel Grupy Canal+, która w Polsce ma stacje telewizyjne oraz 51 proc. udziałów w platformie nc+) i Liberty Global. Ten ostatni działa w 12 krajach europejskich, jest właścicielem operatorów telekomunikacyjnych oraz płatnej telewizji (m.in. Virgin Media, UPC czy Ziggo), istotną pozycję ma też w Polsce – należy do niego UPC Polska i 17 proc. udziałów w platformie nc+. Ścisłą czołówkę mediowych gigantów działających w Europie zamyka francuski Lagardere, właściciel wydawnictw książkowych i prasowych Hachette, ale także m.in. kontrolnych udziałów w polskim Eurozecie – grupie radiowej, do której należy m.in. druga największa stacja w Polsce - Radio Zet.

Pozostało jeszcze 88% artykułu

Już za 19 zł miesięcznie przez rok

Jak zmienia się Polska, Europa i Świat? Wydarzenia, społeczeństwo, ekonomia i historia w jednym miejscu i na wyciągnięcie ręki.

Subskrybuj i bądź na bieżąco!

Media
Donald Trump: Mamy nabywcę dla TikToka. Na sprzedaż musi zgodzić się Pekin
Media
Szefowa wyszukiwarek Google’a: AI stworzy wiele możliwości, ale trzeba być ostrożnym
Media
Donald Trump odsuwa termin sprzedaży TikToka. „Nie chce, by aplikacja zniknęła”
Media
Disney broni Dartha Vadera przed AI. „Midjourney to bezdenna studnia plagiatu”
Media
Wolność słowa dla ludzi, nie dla sztucznej inteligencji