Gazeta to już nie tylko papier

Wydawcy prasy wygrają na cyfrowej rewolucji, ale muszą umieć mierzyć zasięg w nowych kanałach dostępu.

Aktualizacja: 18.06.2015 06:16 Publikacja: 17.06.2015 22:00

Wydawcy prasy wygrają na cyfrowej rewolucji, ale muszą umieć mierzyć zasięg w nowych kanałach dostęp

Wydawcy prasy wygrają na cyfrowej rewolucji, ale muszą umieć mierzyć zasięg w nowych kanałach dostępu.

Foto: Fotorzepa/Waldemar Kompała

Z opublikowanego w tym tygodniu najnowszego raportu z prognozami dla światowego rynku mediów i rozrywki PwC eksperci wyciągnęli wniosek, że cyfrowe kanały dystrybucji zmienią definicję dzienników z wyłącznie drukowanych gazet na marki informacyjne.

Rozumieją to już wielkie międzynarodowe marki prasowe, jak np. „The Economist", który pod szyldem swojego tytułu stworzył w ubiegłym roku... własne radio, w którym można posłuchać informacji z tygodnika.

Taki model działania rodzi dziś jednak problemy związane z mierzeniem zasięgów tak rozumianych marek informacyjnych. – Choć gazety to dziś wszechstronne platformy mediowe, ich zasięg i rynkowe wpływy wciąż są mierzone metodami z XX wieku, kładącymi nacisk na sprzedaż wydań papierowych i rozmaite nieustandaryzowane i nieporównywalne pomiary ich cyfrowych zasięgów. Wyzwaniem jest dla branży stworzenie nowego systemu pomiarów zasięgów treści z prasy obejmującego wszystkie obszary ich dystrybucji – zaznacza w najnowszym raporcie na temat światowych trendów w prasie codziennej międzynarodowe stowarzyszenie wydawców WAN-IFRA.

W USA audytująca sprzedaż gazet organizacja Alliance for Audited Media od dawna sumuje wyniki sprzedaży gazet (na papierze i w wersjach cyfrowych) wraz ze sprzedażą dostępów do witryn dzienników. To wyjątkowo istotne w przypadku tytułów specjalistycznych, bo to właśnie one mają największe szanse na rozwijanie płatnej subskrypcji online.

Dzięki temu na rynku amerykańskim finansowy „The Wall Street Journal" z łączną sprzedażą cyfrowych i papierowych wydań na poziomie 2,3 mln egz. znajduje się w pierwszej trójce najlepiej sprzedających się gazet.

Wygodne dla pozbawionych czasu czytelników biznesowych cyfrowe wydania skutecznie przyciągają także czytelników lokalnych tytułów poświęconych finansom i gospodarce. W Polsce w kwietniu sprzedaż e-wydań najszybciej rosła w przypadku skupionej na finansach i prawie „Rzeczpospolitej" oraz giełdowego „Parkietu".

„Rz" sprzedawała 9,45 tys. e-wydań – o 29,5 proc. więcej niż rok wcześniej. „Parkiet" sprzedawał 1,87 tys. egz. e-wydań, czyli o 22,9 proc. więcej niż rok wcześniej.

Z opublikowanego w tym tygodniu najnowszego raportu z prognozami dla światowego rynku mediów i rozrywki PwC eksperci wyciągnęli wniosek, że cyfrowe kanały dystrybucji zmienią definicję dzienników z wyłącznie drukowanych gazet na marki informacyjne.

Rozumieją to już wielkie międzynarodowe marki prasowe, jak np. „The Economist", który pod szyldem swojego tytułu stworzył w ubiegłym roku... własne radio, w którym można posłuchać informacji z tygodnika.

Media
Nieznany fakt uderzył w Cyfrowy Polsat. Akcje mocno traciły
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Media
Saga rodziny Solorzów. Nieznany fakt uderzył w notowania Cyfrowego Polsatu
Media
Gigantyczne przejęcie na Madison Avenue. Powstaje nowy lider rynku reklamy na świecie
Media
Solorz miał nosa kupując Interię. Najnowszy ranking polskich wydawców internetowych
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Media
Chińczycy przegrali w sądzie w USA w sprawie TikToka. Co dalej z aplikacją?