Reklama

Na Zamek w Gołuchowie powróciła strata wojenna - XV-wieczne obrazy z warsztatu Dierica Boutsa

Dyptyk, złożony z obrazów „Mater Dolorosa” i „Ecce Homo”, został zarekwirowany przez nazistów w czasie II wojny światowej, a następnie trafił do Hiszpanii. Dzięki staraniom polskiego rządu po 80 latach wrócił do miejsca swego pochodzenia.

Publikacja: 17.03.2023 23:38

Obrazy z warsztatu Dierica Boutsa: „Mater Dolorosa” i „Ecce Homo”

Odzyskane dzieła w Gołuchowie

Obrazy z warsztatu Dierica Boutsa: „Mater Dolorosa” i „Ecce Homo”

Foto: Materiały prasowe

Pracownicy Departamentu Restytucji Dóbr Kultury MKiDN natrafili na ślad tych obrazów w Museo Provincial de Pontevedra w Hiszpanii w 2019 roku, gdzie były częścią stałej kolekcji. Zidentyfikował je jako dzieła zrabowane przez nazistów i wywiezione z Polski w czasie II wojny światowej i złożyli wniosek restytucyjny.

Hiszpańskie muzeum nie znało prawdziwego pochodzenia dyptyku. Jedynym śladem, jak znalazł się w Hiszpanii była informacja o zakupie obu obrazów w 1981 przez prywatnego kolekcjonera, który zdeponował je, wraz z innymi dziełami, w Muzeum w Pontevedrze. W 1994 roku część tych zbiorów zakupił Urząd Prowincji Pontevedra, rząd regionalny Galicji oraz Rada Prowincji Pontevedra. I tak dyptyk Dierica Boutsa stał się częścią stałej kolekcji Muzeum w Pontevedrze.

Pozostało jeszcze 81% artykułu

Już za 19 zł miesięcznie przez rok

Jak zmienia się świat i Polska. Jak wygląda nowa rzeczywistość polityczna po wyborach prezydenckich. Polityka, wydarzenia, społeczeństwo, ekonomia i psychologia.

Czytaj, to co ważne.

Reklama
Malarstwo
Chełmoński w Krakowie: wielkie emocje, od ekspresji do dzikiej natury
Malarstwo
Obchody 100-lecia urodzin Stefana Gierowskiego będą trwały rok
Malarstwo
Wawel: Jacek Malczewski jako kronikarz wyprawy archeologicznej
Malarstwo
Andy Warhol na polskiej aukcji
Malarstwo
„Rzeczywistość” Jacka Malczewskiego wraca na rynek sztuki
Materiał Promocyjny
Firmy coraz częściej stawiają na prestiż
Reklama
Reklama