Gerald Scare opisuje, jak powstał The Wall grupy Pink Floyd

Zanim w kwietniu Roger Waters zaprezentuje w Łodzi „The Wall”, warto przeczytać, co o kulisach powstania tego dzieła pisze Gerald Scarfe

Publikacja: 13.03.2011 23:46

Gerald Scare; Pink Floyd The Wall Album Spektakl Film; In Rock, 2011

Gerald Scare; Pink Floyd The Wall Album Spektakl Film; In Rock, 2011

Foto: Rzeczpospolita

Od ponad 40 lat jest cenionym autorem karykatur politycznych „Sunday Timesa" i „The New Yorkera". Sir Gerald Scarfe odpowiadał też za stronę plastyczną disnejowskiego „Herkulesa", wielu oper i spektakli.

W Pink Floyd na jego twórczość pierwszy zwrócił uwagę perkusista Nick Mason, który polecił liderowi zespołu obejrzenie emitowanej w BBC kreskówki „Przedłużona podróż" – o Myszce Miki... pod wpływem narkotyków.

„Ten człowiek jest zdrowo jeb...., zaprośmy go do współpracy!" – wykrzyknął Waters. Spodobał mu się zgryźliwy styl rysownika i „nakłuwanie wszystkiego, co nadęte".

Zaliczany do londyńskiej śmietanki Scarfe nie miał ochoty spotkać się z „zasranym zespołem rockowym". Jednak po pierwszej rozmowie odniósł dobre wrażenie. Absolwenci najlepszych brytyjskich uczelni okazali się „zaskakująco cywilizowani". W pomyśle „The Wall" zaintrygował go motyw wyobcowania i samotności. W 1962 r. stworzył kilka rysunków zainspirowanych tragicznym w skutkach skokiem przez mur jednego z mieszkańców Berlina Wschodniego.

Scarfe'a trzeba cenić też za szczerość: ze wspomnień wynika, że na początku nie zdawał sobie sprawy, przy jak ważnym dziele pracował. Po latach postanowił naprawić błąd. Spotkał się z wszystkimi żyjącymi muzykami, reżyserem filmu Alanem Parkerem. Archiwalne projekty przypomniał w książce. Główny bohater „The Wall" – Pink, którego pierwowzór stanowił sam Waters, został narysowany jako ludzka krewetka w opałach. Dorastał w cieniu nadopiekuńczej Matki i sadystycznego Nauczyciela. Żona Pinka przypominała modliszkę, ale i skorpiona.

Potem powstały postaci Doktora i Robaka – dopełniając galerię bohaterów przejmującej egzystencjalnej opowieści.

Scarfe, czerpiąc z dorobku Franza Kafki, krążył wokół motywów procesu i egzekucji. Ale inspirował go też krwawy okres restauracji Bourbonów we Francji, co przyniosło efekt zwłaszcza w przetworzonych na operę sekwencjach sądowych.

Najtrudniejsze było przygotowanie filmu. Zespół się rozpadał. Reżyser Alan Parker miał trudny charakter, tak jak Waters. Po latach Parker dziwi się, że pistolet będący rekwizytem na planie nie został użyty w porachunkach między wściekłymi na siebie twórcami obrazu.

Scarfe kontynuuje współpracę z Watersem. Przygotował kreskówki towarzyszące tegorocznej trasie „The Wall". Już jest o nich głośno – stały się elementem kampanii muzyka przeciwko okupacji ziem palestyńskich przez Izrael.

Gerald Scare; Pink Floyd The Wall Album Spektakl Film; In Rock, 2011

 

Od ponad 40 lat jest cenionym autorem karykatur politycznych „Sunday Timesa" i „The New Yorkera". Sir Gerald Scarfe odpowiadał też za stronę plastyczną disnejowskiego „Herkulesa", wielu oper i spektakli.

W Pink Floyd na jego twórczość pierwszy zwrócił uwagę perkusista Nick Mason, który polecił liderowi zespołu obejrzenie emitowanej w BBC kreskówki „Przedłużona podróż" – o Myszce Miki... pod wpływem narkotyków.

Pozostało 83% artykułu
Literatura
Stanisław Tym był autorem „Rzeczpospolitej”
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Literatura
Reiner Stach: Franz Kafka w kleszczach dwóch wojen
Literatura
XXXII Targi Książki Historycznej na Zamku Królewskim w Warszawie
Literatura
Nowy „Wiedźmin”. Herold chaosu już nadchodzi
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Literatura
Patrycja Volny: jak bił, pił i molestował Jacek Kaczmarski