Reklama

Podkopać próżność

Anglosasi ukuli określenie „storyteller". Tak nazywają rasowych gawędziarzy, autorów obdarzonych lekkim piórem i darem wymyślania opowieści hipnotyzujących czytelników.

Publikacja: 02.12.2012 18:00

Podkopać próżność

Foto: Reporter/East News, Jacek Domiński JD Jacek Domiński

Red

Zwykle są nimi powieściopisarze, rzadziej naukowcy. Wyjątkiem jest Zygmunt Bauman. Światowej sławy polski socjolog jest opowiadaczem z krwi i kości. Kto nie wierzy, niech sięgnie po „To nie jest dziennik". Pod przewrotnym tytułem kryją się zapiski, momentami bardzo osobiste, które autor zaczął pisać po śmierci żony. Wątek intymnej traumy i doświadczenie samotności są prologiem do rozważań o ważkich problemach współczesności, których profesor Bauman dopatruje się zarówno w okolicznościach premiery gry komputerowej „Love Plus", popularności Facebooka, wojnach z udziałem maszyn bezzałogowych, jak

i studenckich protestach. Kilka rozdziałów poświęca ulubionym pisarzom – Cervantesowi, Houellebecqowi oraz H.G. Wellsowi. Komentując nowe wydanie zapomnianej książki brytyjskiego pisarza „The Shape of Things to Come" (1933), odkrył swoje twórcze credo. „(...) Wells starał się – wbrew wszelkim przeciwnościom – uratować naszą wiarę w siebie. Ja natomiast starałem się uchronić nasz samokrytycyzm, usiłowałem, także wbrew przeciwnościom, podkopać, a przynajmniej osłabić naszą próżność" – zanotował. Wielu uczonych pisze mądre eseje, ale nielicznym udaje się robić to ze swadą. Zygmunt Bauman należy do tego elitarnego grona.? Cezary Polak

Zygmunt Bauman

„To nie jest dziennik"

Reklama
Reklama

Wydawnictwo Literackie 2012

39,90 zł

Literatura
Jedyna taka trylogia o Polsce XX w.
Literatura
Kalka z języka niemieckiego w komiksie o Kaczorze Donaldzie zirytowała polskich fanów
Literatura
Neapol widziany od kulis: nie tylko Ferrante, Saviano i Maradona
Literatura
Wybitna poetka Urszula Kozioł nie żyje. Napisała: „przemija życie jak noc: w okamgnieniu.”
Literatura
Dług za buty do koszykówki. O latach 90. i transformacji bez nostalgii
Materiał Promocyjny
Firmy coraz częściej stawiają na prestiż
Reklama
Reklama