W dyskusji udział wezmą: Jerzy Jarniewicz – poeta, tłumacz, krytyk literacki, redaktor „Literatury na Świecie" – i Agnieszka Taborska – pisarka, historyczka sztuki i romanistka. Spotkanie poprowadzi Łukasz Zaremba – doktorant w Zakładzie Filmu i Kultury Wizualnej Instytutu Kultury Polskiej UW, tłumacz.
Po co jest sztuka? I czy sztuka musi być po coś? To pytania, na które Grzegorz Jankowicz szukał odpowiedzi, prowadząc swój niezwykły projekt badawczy. Dyskutując z pisarzami, zastanawiał się, czy sztuka to tylko przyjemność, czy aż narzędzie do rozumienia i zmieniania świata. Spotkanie z autorem oraz jego rozmówcami będzie przedsmakiem pasjonującej opowieści o związkach między dwiema różnymi dziedzinami twórczości artystycznej.
Autor odkrywa przed czytelnikiem korespondencję między słowem i obrazem. Historię wzajemnych zależności między literaturą a sztukami wizualnymi poznajemy poprzez rozmowy z grupą najwybitniejszych pisarzy (poetów i prozaików) młodego, średniego i starszego pokolenia (z Markiem Bieńczykiem, Jackiem Dehnelem, Darkiem Foksem, Jerzym Jarniewiczem, Piotrem Pazińskim, Piotrem Sommerem, Andrzejem Sosnowskim, Agnieszką Taborską, Magdaleną Tulli). Jankowicz tak dobierał swych rozmówców, by z każdym z nich omówić inny aspekt interesującej go relacji między słowem i obrazem, przedstawieniem językowym i reprezentacją wizualną, literaturą i sztuką.
Marek Bieńczyk opowiada o wizualnych figurach melancholii, słynnych malarskich wizerunkach melancholików, a także artystach (od Dürera po Hoppera), którzy współtworzą światowy kanon sztuki melancholicznej. Jacek Dehnel wyjawia powody swej fascynacji fotografią, z której zrodziła się książka Fotoplastikon, zbiór kilkudziesięciu opisów zdjęć z kolekcji pisarza. Mówi również o swej fascynacji malarstwem Goi, którego efektem jest powieść Saturn. Czarne obrazy z życia mężczyzn z rodziny Goya z 2011 roku.
Darek Foks przedstawia historię swej współpracy z artystą Zbigniewem Liberą, która doprowadziła do powstania jednej z najoryginalniejszych książek na temat powstania warszawskiego – Co robi łączniczka? (nagroda TVP Kultura). Piotr Paziński przypomina literacko-wizualne eksperymenty Tadeusza Kantora, które wpłynęły na jego prozę (powieść Pensjonat – nagrodzona Paszportem „Polityki").