Komiks „Spust" Joe Matta

„Spust" Joe Matta ?to ekshibicjonistyczna autobiografia o strachu ?przed dorosłym życiem - pisze Monika Małkowska.

Aktualizacja: 04.11.2014 08:59 Publikacja: 04.11.2014 08:55

Komiks „Spust" Joe Matta

Foto: materiały prasowe

Kto widział film „Wstyd" McQueena, ten pamięta problem bohatera: nie potrafił nawiązać emocjonalnych związków z kobietami, a od fizycznych relacji z nimi był uzależniony. Joe Matt, autor i główna postać „Spustu", ma gorzej – boi się seksu. Atrakcyjne dziewczyny napełniają go równie wielkim pożądaniem, co strachem. To sprawia, że próbuje znaleźć inny sposób na rozładowanie napięć erotycznych.

Niewinnie brzmiący tytuł „Spust" dopełnia prowokacyjny podtytuł: „pamiętnik onanisty pasjonata". Do tego ekshibicjonistyczna okładka – facet leżący w betach, twarzą w poduszce, z walającymi się dookoła kawałkami papieru toaletowego. Czy po takiej auto-antyreklamie warto zapuścić się w „Spust"? Jak najbardziej.

To, do czego przyznaje się Joe Matt, mało komu przyszłoby z łatwością, tymczasem amerykańsko-kanadyjski autor z porażającą szczerością obnaża przed odbiorcami swoje fobie, kompleksy i mizerię egzystencji. Co więcej, wcale nie jest wyjątkiem. Czytałam w sieci wpisy pod recenzją komiksu – nikt nie wypowiadał się o artystycznej stronie pracy, za to wielu zabierało głos w sprawie samogwałtów. I byli to wyłącznie panowie...

Chyba Matt trafił w sedno. Jego (karykaturalny) autowizerunek to figura dość często spotykana we współczesnym świecie.

Oto on – zdolny, lecz leniwy. Terapeuci dodaliby – nieprzystosowany, zagubiony, zakompleksiony. Jego azylem jest przeszłość. Kolekcjonuje zabawki z dzieciństwa, by odtworzyć iluzję szczęśliwej beztroski. Nienawidzi nadopiekuńczej matki, której się wstydzi i nie potrafi się porozumieć. Ma encyklopedyczną wiedzę o starych komiksach, lecz kompletnie brakuje mu umiejętności (i chęci), by jakkolwiek to wykorzystać.

Joe Matt daleki jest od ideału macho. Reprezentuje nieprzystosowanych społecznie samotników. Czy taki ktoś może mieć jakichkolwiek kumpli?

Joe Matt ma dwóch. Też komiksiarze, również pokręceni, lecz inaczej. Obydwu znamy – z publikowanych w Polsce zeszytów. Przed kilkoma miesiącami ukazała się praca „Życie nie jest takie złe, jeśli starcza ci sił" Setha, a nieco wcześniej „Na własny koszt" Chestera Browna.

Matt  idzie na lunch w towarzystwie Chesta i Setha i relacjonuje przebieg spotkania w komiksie „Spust" (osobny rozdział). Przy okazji dostarcza czytelnikom kolejnych argumentów na swą niekorzyść. Jawi się jako chorobliwy sknera, w dość podły sposób zarabiający na przyjacielu trochę kasy.

Jedno ratuje Joe Matta przed nim samym: autoironia. Natomiast przed niechęcią czytelnika broni go talent – bo przynudza w fascynujący sposób, genialnie dopasowując wizualną stronę opowieści do treści. Ta zaś jest wyzwaniem, obaleniem tabu. Wstyd? Matt nie zna takiego pojęcia.

Kto widział film „Wstyd" McQueena, ten pamięta problem bohatera: nie potrafił nawiązać emocjonalnych związków z kobietami, a od fizycznych relacji z nimi był uzależniony. Joe Matt, autor i główna postać „Spustu", ma gorzej – boi się seksu. Atrakcyjne dziewczyny napełniają go równie wielkim pożądaniem, co strachem. To sprawia, że próbuje znaleźć inny sposób na rozładowanie napięć erotycznych.

Niewinnie brzmiący tytuł „Spust" dopełnia prowokacyjny podtytuł: „pamiętnik onanisty pasjonata". Do tego ekshibicjonistyczna okładka – facet leżący w betach, twarzą w poduszce, z walającymi się dookoła kawałkami papieru toaletowego. Czy po takiej auto-antyreklamie warto zapuścić się w „Spust"? Jak najbardziej.

Literatura
Stanisław Tym był autorem „Rzeczpospolitej”
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Literatura
Reiner Stach: Franz Kafka w kleszczach dwóch wojen
Literatura
XXXII Targi Książki Historycznej na Zamku Królewskim w Warszawie
Literatura
Nowy „Wiedźmin”. Herold chaosu już nadchodzi
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Literatura
Patrycja Volny: jak bił, pił i molestował Jacek Kaczmarski