Kobiety przejmują festiwal Wagnera

Premierą „Parsifala” rozpocznie się w piątek wagnerowskie święto w Bayreuth, ale ciekawsza od niej jest w tym roku zmiana dyrekcji

Publikacja: 23.07.2008 01:01

Kobiety przejmują festiwal Wagnera

Foto: AP

Sędziwy wnuk kompozytora Wolfgang Wagner, który 30 sierpnia będzie obchodził 89. urodziny, zapowiedział wreszcie, że po zakończeniu tegorocznej edycji złoży rezygnację. Festiwalem kierował od 1951 r., najpierw do spółki z bratem Wielandem, a po jego śmierci w 1966 r. już samodzielnie. Rządy w Bayreuth mają przejąć jego córki (z różnych małżeństw): Katharina Wagner oraz Eva Wagner-Pasquier.

Tej zmiany oczekiwano, festiwal, który od 1876 r. przyciąga do Bayreuth publiczność z całego świata, był ostro krytykowany za poziom artystyczny. W zgodnej opinii krytyków zapraszani tu obecnie reżyserzy nie potrafią sobie poradzić z przełożeniem dramatów Richarda Wagnera na język współczesnego teatru. Festiwal przestał być miejscem prezentującym je we wzorcowym kształcie.

Członkowie rodu Wagnerów mają zagwarantowane kierowanie festiwalem w Bayreuth

Wolfgang Wagner nie chciał ustąpić nawet mimo nacisków władz. Umowa, która w latach 70. organizację festiwalu powierzyła specjalnej fundacji przy wsparciu finansowym rządu federalnego oraz Bawarii, gwarantuje zaś, że jego dyrektorem ma być członek rodu Wagnerów.

Wolfganga wspierała w rządzeniu druga żona, młodsza o 25 lata Gudrun Mack, a on nie utrzymywał stosunków ze swymi dziećmi z pierwszego małżeństwa i potomkami brata. W 2007 r. pani Wagner zmarła i Wolfgang pozostał osamotniony. A ich córka Katharina porozumiała się z przyrodnią siostrą Evą i obie zgłosiły gotowość przejęcia festiwalu.

30-letnia Katharina zajmuje się reżyserią operową, zadebiutowała w 2002 r. inscenizacją dzieła pradziadka („Holender tułacz” w Würzburgu). Eva Wagner-Pasquier (rocznik 1945) to z kolei doświadczona menedżerka, która pracowała m.in. w paryskiej Opera Bastille i współorganizowała festiwal w Aix-en-Provence.

Taki tandem ma więc kwalifikacje, choć Katharina zebrała ostre cięgi od krytyki za ubiegłoroczną, nazbyt awangardową inscenizację „Śpiewaków norymberskich” na festiwalu. Ona jednak się tym nie przejmuje i zapowiada, że impreza poświęcona jej pradziadkowi musi się odmłodzić i zdobyć nową widownię. Czy tak się stanie, zobaczymy. W bieżącym roku obok nowej wersji „Parsifala” w reżyserii Stefana Herheima widzowie obejrzą inscenizacje z ubiegłych lat.

Sędziwy wnuk kompozytora Wolfgang Wagner, który 30 sierpnia będzie obchodził 89. urodziny, zapowiedział wreszcie, że po zakończeniu tegorocznej edycji złoży rezygnację. Festiwalem kierował od 1951 r., najpierw do spółki z bratem Wielandem, a po jego śmierci w 1966 r. już samodzielnie. Rządy w Bayreuth mają przejąć jego córki (z różnych małżeństw): Katharina Wagner oraz Eva Wagner-Pasquier.

Tej zmiany oczekiwano, festiwal, który od 1876 r. przyciąga do Bayreuth publiczność z całego świata, był ostro krytykowany za poziom artystyczny. W zgodnej opinii krytyków zapraszani tu obecnie reżyserzy nie potrafią sobie poradzić z przełożeniem dramatów Richarda Wagnera na język współczesnego teatru. Festiwal przestał być miejscem prezentującym je we wzorcowym kształcie.

Czym jeździć
Technologia, której nie zobaczysz. Ale możesz ją poczuć
Tu i Teraz
Skoda Kodiaq - nowy wymiar przestrzeni
Kultura
Koreanka Han Kang laureatką literackiego Nobla. Wiele łączy ją z Polską
Kultura
Holandia: Dzieło sztuki wylądowało w koszu. Pomylono je ze śmieciami
Sztuka
Otwarcie Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie coraz bliżej
Kultura
Jubileuszowa Gala French Touch La Belle Vie! w Warszawie