Krystyna Jamroz

Wybitna polska śpiewaczka (sopran) o pięknym, silnym głosie. Urodziła się 29 sierpnia 1923 w Busku-Zdroju, zmarła 19 lipca 1986 w Warszawie.

Publikacja: 30.06.2010 09:34

Studiowała we Wrocławiu pod kierunkiem prof. Ireny Bardy. Na scenie Opery Wrocławskiej zadebiutowała w 1948 rolą Pazia w „Rigoletcie” Giuseppe Verdiego. W 1957 została zaangażowana do opery w Poznaniu, a od 1961 była solistką Teatru Wielkiego w Warszawie.

Jej rozległy repertuar obejmował ponad 45 pierwszoplanowych sopranowych partii. Wśród nich były tytułowa Tosca, Aida, Turandot oraz Amelia w „Balu maskowym”, Elżbieta w „Don Carlosie”, Eleonora w „Trubadurze”. Uznanie przyniosły jej także partie w operach polskich: Halki, Hrabiny i Hanny w „Strasznym dworze”, Neali w „Parii”, Ulany w „Manru i Psyche”. Do jej wielkich kreacji prapremierowych należała polska Magda Sorel w „Konsulu” Menottiego, Matka w „Więźniu” Daslapicolli i Katrena w „Krutnuiawie” Suchonia. A przede wszystkim znakomita Matka Joanna w polskiej prapremierze „Diabłów z Loudun” Pendereckiego.

Ostatnią kreacją artystki była Hekuba w „Trojankach” Joanny Bruzdowicz (1979).

Nagrania Krystyny Jamroz z oper „Eros i Psyche” Ludomira Różyckiego, „Pałac Lucypera” Karola Kurpińskiego, „Patria” Moniuszki oraz arie operowe wydały Polskie Nagrania.

Międzynarodową karierę artystka rozpoczęła od występu na Międzynarodowym Festiwalu Muzyki Współczesnej Warszawska Jesień w 1959. W latach 70. występowała w Stanach Zjednoczonych (m.in. występowała w partii sopranowej w II Symfonii Mahlera wspólnie z Jennie Tourel, pod batutą Garharda Samuela) oraz w Niemczech.

W latach 1967-1981 była członkiem jury konkursów wokalnych w Monachium, Salzburgu, Tuluzie, Paryżu, Rio de Janeiro, Edmonton i Montrealu.

Krystyna Jamroz została uhonorowana wieloma odznaczeniami i nagrodami, m.in. Krzyżem Kawalerskim Orderu Odrodzenia Polski (1964), Nagrodą Ministra Kultury i Sztuki I stopnia (1977), Krzyżem Oficerskim Orderu Odrodzenia Polski (1980).

Studiowała we Wrocławiu pod kierunkiem prof. Ireny Bardy. Na scenie Opery Wrocławskiej zadebiutowała w 1948 rolą Pazia w „Rigoletcie” Giuseppe Verdiego. W 1957 została zaangażowana do opery w Poznaniu, a od 1961 była solistką Teatru Wielkiego w Warszawie.

Jej rozległy repertuar obejmował ponad 45 pierwszoplanowych sopranowych partii. Wśród nich były tytułowa Tosca, Aida, Turandot oraz Amelia w „Balu maskowym”, Elżbieta w „Don Carlosie”, Eleonora w „Trubadurze”. Uznanie przyniosły jej także partie w operach polskich: Halki, Hrabiny i Hanny w „Strasznym dworze”, Neali w „Parii”, Ulany w „Manru i Psyche”. Do jej wielkich kreacji prapremierowych należała polska Magda Sorel w „Konsulu” Menottiego, Matka w „Więźniu” Daslapicolli i Katrena w „Krutnuiawie” Suchonia. A przede wszystkim znakomita Matka Joanna w polskiej prapremierze „Diabłów z Loudun” Pendereckiego.

Kultura
Jeff Koons, Niki de Saint Phalle, Modigliani na TOP CHARITY Art w Wilanowie
Kultura
Łazienki Królewskie w Warszawie: długa majówka
Kultura
Perły architektury przejdą modernizację
Kultura
Afera STOART: czy Ministerstwo Kultury zablokowało skierowanie sprawy do CBA?
Kultura
Cannes 2025. W izraelskim bombardowaniu zginęła bohaterka filmu o Gazie
Materiał Promocyjny
Lenovo i Motorola dalej rosną na polskim rynku