Podtytuł książki - "Semiotyczne wymiary elektrycznej ekstazy" - zdradza, że mamy do czynienia z pracą naukową, a równocześnie sugeruje, że autor do tej naukowości podchodzi dość odważnie. I słusznie, bo czy żywioł rocka da się zamknąć w sztywne ramy dyskursu naukowego?
"Jest to pierwsza tego rodzaju monografia rocka, odtwarzająca nie poszczególne aspekty zjawiska, na które dotąd kładziono akcent: jego niszowość czy rzekome przesłania ideologiczne, ale pewną – holistycznie ujętą – całość jego uwikłań w kulturę głównych nurtów XX wieku" - pisze o książce profesor Krzysztof Kłosiński.
Rychlewski przeprowadza szczegółową analizę przekazu, jakim jest rock. Zwraca przy tym uwagę nie tylko - jak w innych tego typu pracach - na przekaz muzyczny i słowny, ale także na przykład na wizerunek sceniczny zespołów, czy treść ich okładek. Wszystkie te komunikaty traktuje jako całość i bada ich wpływ na kulturę XX wieku.
„Rewolucja rocka pozwala lepiej zrozumieć muzykę popularną, ale przede wszystkim – nas wszystkich, będących nieuchronnie spadkobiercami wydarzeń i tekstów kultury" - pisze o pracy Rychlewskiego prof. Wojciech J. Burszta.
Marcin Rychlewski (ur. 1972)