Jak zdobyć fanów i talenty

Narodowy Instytut Fryderyka Chopina ma nowego szefa. To szansa na koniec konfliktu i sporów

Publikacja: 23.05.2012 09:00

Na pytanie, dlaczego właśnie on wygrał konkurs na stanowisko dyrektora NIFC, Artur Szklener odpowiada „Rz" po zastanowieniu: – Instytut potrzebuje teraz harmonii i spokoju. A ponieważ znam go dobrze od samego początku, wydaje mi się, że konkursowej komisji zaproponowałem spójną ścieżkę jego rozwoju.

Artur Szklener był już zastępcą dyrektora NIFC. Jesienią 2011 r. zrezygnował, co przyjęto jako kolejny dowód pogłębiającej się sytuacji kryzysowej w Instytucie. Powołany w nagłym trybie podczas obchodów 200. rocznicy urodzin Chopina p.o. dyrektora Kazimierz Monkiewicz miał za zadanie uporządkować finanse Instytutu. W następnych miesiącach jego decyzje merytoryczne spotkały się z licznymi protestami środowisk artystycznych.

– Miesiące po Roku Chopinowskim były bardzo trudnym okresem – ocenia dziś Artur Szklener. – Trzeba było dokonać jego bilansu, ale jednocześnie miałem poczucie, że tracimy rocznicowy impet. Dam jeden przykład. W 2010 r. przy okazji Konkursu Chopinowskiego dzięki Internetowi i akcjom społecznościowym udało nam się skupić wokół Instytutu wielu młodych ludzi z całego świata. Pojawił się pomysł stworzenia czegoś w rodzaju internetowego klubu miłośników Chopina, by podtrzymać ich zainteresowanie. Niestety, nic z tego nie wyszło.

Za szczególnie ważne uznaje jednak stworzenie systemu zdobywania funduszy na działalność. – Instytut przestał intensywnie zabiegać o pieniądze – mówi – bardziej aktywni byliśmy w Roku Chopinowskim niż potem. Analiza przyszłości finansowej Instytutu pokazuje natomiast, że niektóre środki, które pojawiły się jako efekt działań z okazji rocznicowych obchodów, już się kończą. Pla nując działalność na lata następne, trzeba bardziej starać się o nowe fundusze.

Budżet NIFC wynosi ok. 25 mln zł rocznie, stała dotacja resortu kultury to mniej niż połowa tej sumy. Instytut wypracowuje sporo, ale perspektywicznie patrząc  za mało.

– Rocznicowe inwestycje, tak duże jak Centrum Chopinowskie na Tamce czy Muzeum Chopina, sprawiły, że dysponujemy obiektami o ogromnej wartości materialnej i kulturotwórczej, ale zwiększają się też koszty ich utrzymania – mówi dyr. Szklener. – Muzeum Chopina bezpośrednio po otwarciu było niezwykle atrakcyjnym miejscem, wszyscy chcieli je zobaczyć. W tej chwili zaczyna zachęcać do odwiedzin, tak jak musi to robić każda instytucja muzealna. Nastała po prostu normalność. Trzeba być bardziej atrakcyjnym, muzeum musi wzbogać ofertę o prezentacje muzyczne, wystawy czasowe, działania edukacyjne.

Na pytanie, co będzie najważniejszym tegorocznym wydarzeniem, odpowiada: – Kolejna edycja festiwalu Chopin i jego Europa. Z punktu widzenia jego wartości, nośności promocyjnej, ale i programowej to nasz okręt flagowy. Promuje inne działania Instytutu, a formuła zawarta w jego tytule jest programową wytyczną Instytutu na lata, byśmy nieustannie myśleli o wartości, jaką do kultury europejskiej wnosi Chopin.

Nie oznacza to, że festiwal nie będzie się zmieniał, choć ponownie kieruje nim Stanisław Leszczyński, który kilka miesięcy temu odszedł z Instytutu po licznych sporach z ówczesnym szefem.

– Powinniśmy starać się wykorzystać potencjał festiwalu do innych inicjatyw, zwłaszcza tych dotyczących edukacji artystycznej i promocji najwybitniejszych młodych polskich pianistów – mówi dyr. Szklener. – Jeśli telewizja kanadyjska zgłasza się do nas z pytaniem, jak to się stało, że Instytut odkrył taki talent jak Jan Lisiecki, jest to przecież pochwała naszej działalności. Musimy szukać nowych Lisieckich.

Nieznany list kupiony na aukcji w Paryżu

11 maja br. w paryskim oddziale Christie's kupiono za 37 tys. euro niepublikowany list Chopina do pianisty i kompozytora Charlesa-Valentina Alkana. Mieszkali niedaleko siebie w Paryżu, ale ich przyjaźń nie jest bogato udokumentowana, Dom aukcyjny Christie's datuje ten list na lata 1833 – 1837. Muzeum Chopina nie posiadało żadnej korespondencji do Alkana w swoich zbiorach.

Album CD z koncertami fortepianowymi Ignacego Feliksa Dobrzyńskiego i Franciszka Lessela – kompozytorów z czasów Chopina – w wykonaniu Howarda Shelleya i orkiestry Sinfonia Varsovia brytyjski miesięcznik „BBC Magazine" uznał za płytę miesiąca.

Publikacja Fryderyk Chopin „Listy. Wybór" z ilustracjami Józefa Wilkonia została nagrodzona podczas majowych Warszawskich Targów Książki w konkursie na Najpiękniejsze Książki Roku 2011.

Monografia Fredericka Niecksa „Chopin jako człowiek i muzyk". Jej pierwsze wydanie opublikowano w 1888 r. w Londynie, do dziś ta książka niemieckiego autora mieszkającego w Wielkiej Brytanii stanowi podstawową pozycję chopinowską, wcześniej nie była jednak tłumaczona na polski.

„Chopin w krytyce muzycznej do I wojny światowej" – pierwsza na świecie antologia piśmiennictwa poświęconego Chopinowi to wybór autorów z różnych krajów. Książka pod redakcją prof. Ireny Poniatowskiej.

Nowa seria CD „Koncerty zatrzymane w czasie" ma być zapisem występów na żywo wybitnych pianistów. Pierwszy album to recital Janusza Olejniczaka w Zamku Królewskim w 2011. Artysta zagrał na fortepianie Erard z 1838 r.

—j.m.

Na pytanie, dlaczego właśnie on wygrał konkurs na stanowisko dyrektora NIFC, Artur Szklener odpowiada „Rz" po zastanowieniu: – Instytut potrzebuje teraz harmonii i spokoju. A ponieważ znam go dobrze od samego początku, wydaje mi się, że konkursowej komisji zaproponowałem spójną ścieżkę jego rozwoju.

Artur Szklener był już zastępcą dyrektora NIFC. Jesienią 2011 r. zrezygnował, co przyjęto jako kolejny dowód pogłębiającej się sytuacji kryzysowej w Instytucie. Powołany w nagłym trybie podczas obchodów 200. rocznicy urodzin Chopina p.o. dyrektora Kazimierz Monkiewicz miał za zadanie uporządkować finanse Instytutu. W następnych miesiącach jego decyzje merytoryczne spotkały się z licznymi protestami środowisk artystycznych.

Pozostało 86% artykułu
Kultura
Arcydzieła z muzeum w Kijowie po raz pierwszy w Polsce
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Kultura
Podcast „Komisja Kultury”: Seriale roku, rok seriali
Kultura
Laury dla laureatek Nobla
Kultura
Nie żyje Stanisław Tym, świat bez niego będzie smutniejszy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Kultura
Żegnają Stanisława Tyma. "Najlepszy prezes naszego klubu"