Ewa Pobłocka i jej magiczne chwile

- To nie zawód, ale pasja - mówiła "Rzeczpospolitej" Ewa Pobłocka. Pianistka kończy dziś 55 lat

Publikacja: 21.11.2012 00:01

Ewa Pobłocka w 2007 roku

Ewa Pobłocka w 2007 roku

Foto: Fotorzepa, pn Piotr Nowak

Fragmenty wywiadu z archiwum "Rzeczpospolitej"

z 2010 roku

Jest pani bardzo przywiązana do Gdańska...

Mam wrażenie, że to moje miejsce na ziemi. Choć się w nim nie urodziłam, to mieszkałam od drugiego tygodnia życia. Uczęszczałam tam do szkół, tam skończyłam studia, zdobywałam doświadczenia na estradzie. Mama po raz pierwszy zabrała mnie na poważny koncert, grałam po raz pierwszy z orkiestrą, miałam pierwsze nagrania. I tam jest morze, którego bardzo brakuje mi w Warszawie. Ilekroć wracałam z koncertów, miałam problemy albo frustrujące spiętrzenie pracy – szłam nad morze. Już po dziesięciu minutach się uspokajałam i zyskiwałam niebywałą energię. Do tej pory na wakacje najchętniej wybieram się nad Bałtyk. Zjechałam trochę świata, widziałam wiele pięknych miast, ale Gdańsk ma w sobie coś szczególnego, daje poczucie otwarcia na świat. Kiedy dojeżdżam do Tczewa, już czuję zapach morza.

(...)

Miała pani 20 lat, gdy zaczęła wygrywać zagraniczne konkursy. Była pani pewna siebie, przystępując do Konkursu Chopinowskiego w 1980 roku?

Od wczesnych lat szkoły podstawowej byłam pewna, że będę brała w nim udział. Początkowo na wszelkich akademiach „ku czci” grałam swój popisowy numer – walc Chopina. Jednak konkurs wspominam przede wszystkim jako wielki stres. Nigdy przedtem ani potem w życiu nie przeżyłam równie wielkiej tremy jak w pierwszym etapie. Później też nie było łatwiej. No i zdawałam sobie sprawę, że nie jestem ulubienicą publiczności. Fantastycznie grało mi się dopiero w trzecim etapie. Przy mazurkach wydawało mi się, że fortepian jest specjalnie dla mnie przygotowany i że sama je skomponowałam.

Kilka lat temu znowu wzięła pani udział w Konkursie Chopinowskim, tym razem w roli jurorki. Która z ról była trudniejsza?

Zdecydowanie wolę grać, niż oceniać. To drugie jest bardzo niewymierne i właściwie przypadek decyduje, że ktoś wygrywa, a ktoś inny przegrywa. W dodatku jako jurorka musiałam być surowsza niż pedagog. Najważniejsze to ocenić, czy uczestnik konkursu ma coś do przekazania, potrafi wywołać we mnie emocje. Bez takich umiejętności nie ma mowy o byciu artystą.

Uprawia pani różne formy muzyki. Skąd ta obfitość?

Początkowo uważałam, że będę solistką pianistką. Potem zetknęłam się, dzięki mamie, z muzyką kameralną. Kiedy ją na pewien czas porzuciłam, zaczęło mi brakować śpiewania jak powietrza. Gdy pojawiła się propozycja recitalu z Ewą Podleś, czułam, że odzyskuję grunt pod nogami. Przez wiele lat współpracowałam z kilkoma śpiewaczkami, m.in. Jadwigą Rappe, Olgą Pasiecznik. Zapamiętałam też ze studiów, że wielką przyjemność sprawiało mi granie w trio. Gdy Marek Moś, pierwszy skrzypek Kwartetu Śląskiego, zaproponował wspólny koncert, postanowiłam spróbować. I tak to trwa. A skąd się biorą poszukiwania? Może i stąd, że przez tyle dni w roku nie chce się ciągle być samej na próbie, estradzie, po koncercie.

Co jest rekompensatą?

Magiczne chwile. Zdarzają się bardzo rzadko, ale jednak. Kiedyś występowałam z Olgą Pasiecznik na koncercie w Pałacu Branickich w Białymstoku. Był 2 listopada, fortepian nie najlepszy, sala nieduża, choć pełniusieńka. I pojawiło się to „coś”, nieomal widoczny przepływ energii. Miałam wrażenie, że między publicznością a nami snują się nitki spóźnionego babiego lata.

Po to uprawia się ten zawód?

Tak, ale trzeba sprostować – to nie zawód, ale pasja.

Kwiecień 2010

Pozostało 99% artykułu
Kultura
Podcast „Komisja Kultury”: Muzeum otwarte - muzeum zamknięte, czyli trudne życie MSN
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Kultura
Program kulturalny polskiej prezydencji w Radzie UE 2025
Kultura
Arcydzieła z muzeum w Kijowie po raz pierwszy w Polsce
Kultura
Podcast „Komisja Kultury”: Seriale roku, rok seriali
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Kultura
Laury dla laureatek Nobla