Świat to nieustanny konkurs

To pierwszy Konkurs Moniuszkowski bez Marii Fołtyn, ale w pewnym sensie nadal z nią, bo przekazała nam to, co było sensem wszystkich jej działań: wiarę, że każdy sen może się ziścić - opowiada Waldemar Dąbrowski, dyrektor naczelny Teatru Wielkiego - Opery Narodowej

Publikacja: 09.05.2013 19:39

Nie było dla niej rzeczy niemożliwych. Maria, dama z wielką burzą rudych włosów żyła z głębokim przekonaniem, że najważniejszą sprawą jest dar od Boga, czyli talent, i pozostaje tylko pytanie, jak człowiek  go wykorzysta.

Dziś świat to jeden nieustanny konkurs. Najpowszechniej znane są talenty sportowe, ale w porównaniu z przeszłością w tej dziedzinie często przegrywamy z innymi. Natomiast ogromnym naszym potencjałem są talenty artystyczne. Ich marnowanie jest czymś najgorszym, co może się zdarzyć. Dlatego tak cenię inicjatywę Marii Fołtyn, bo dzięki Konkursowi Moniuszkowskiemu powstała możliwość eksponowania talentów i promocji muzyki polskiej. Każdy, kto przyjeżdża na Konkurs, zachowa potem w sobie cząstkę kultury polskiej.

Przy całym swym uwielbieniu dla Moniuszki Maria Fołtyn zdawała sobie sprawę z jego pozycji. Wielokrotnie mówiła do mnie: „Ten biedny Stanisław z Fryderykiem nigdy nie mógł się zmierzyć, ale zróbmy coś dla niego". Wartość muzyczna spuścizny Moniuszki jest poza dyskusją, dla nas ma ona wartość artystyczno-patriotyczną. A Teatr Wielki w Warszawie szczególnie wiele mu zawdzięcza.

Jeśli chodzi o Konkurs Moniuszkowski, to trzeba pamiętać, że trzy kryteria decydują o jakości takiej imprezy. Po pierwsze – poziom uczestników. Kompetentne grono wyselekcjonowało 68 wokalistów z ponad 300 chętnych i można się spodziewać, że poziom  będzie wysoki. O randze Konkursu decydują ponadto losy laureatów i tu możemy poszczycić się pięknymi przykładami, by przywołać nazwiska Aleksandry Kurzak, Urszuli Kryger, Mariusza Kwietnia czy Andrieja Markowa. I trzecie kryterium to jakość jury. Dzięki staraniom Aleksandry Kurzak udało się pozyskać grono osób, które kompetentnie wysłucha uczestników, a potem może mieć realny wpływ na ich dalsze losy.

Konkurs został sprzęgnięty z działalnością Akademii Operowej. Powołaliśmy ją, kierując się refleksją, że znaczne mniejsza od nas Estonia dostarcza światu więcej talentów, gdzieś zatem gubimy diamenty. System European Network of Opera Academies – ENOA, do którego włączyła się Akademia Operowa, utalentowanym  polskim wokalistom daje możliwość pracy z najwybitniejszymi profesorami ze świata. Są tego efekty, byłem niedawno na koncercie kończącym kolejne zajęcia i widzę, że systematycznie przybywa tych, którzy są autentycznymi zjawiskami.

Stopniowo zmierzamy też do stworzenia studia operowego, by powstał pomost między uczelnią muzyczną a rzeczywistością sceny. Wszystko robimy oczywiście pro publico bono, nie mamy intencji „uwięzienia" najlepszych talentów w naszym teatrze, chcemy natomiast chętnie sięgać po nie.

notował  j.m.

Uczestnicy

W VIII Konkursie Wokalnym im. Stanisława Moniuszki weźmie udział 68 śpiewaków z 18 krajów – 36 kobiet i 32 mężczyzn. Najliczniejsza jest ekipa polska –  to aż 35 osób. 10 osób przejedzie z Ukrainy, po 3 – z Białorusi i USA, po 2 – z Mołdawii i Rosji. Po jednym przedstawicielu mają następujące kraje: Bułgaria, Chiny, Francja, Gruzja, Izrael, Meksyk, Serbia, Szwajcaria, Uzbekistan, Węgry, Wielka Brytania i Włochy. W Konkursie mogą brać udział wokaliści, którzy mają ukończone 18 lat. Górna granica wieku dla kobiet wynosi 33 lata, dla mężczyzn – 35. Kandydaci musieli przesłać komisji selekcyjnej nagranie swego występu (od 10 do 20 minut) w formacie mp3 lub na płycie CD. Program Konkursu obejmuje następujące pozycje. W I etapie jest to aria operowa z XVIII w., pieśń Stanisława Moniuszki oraz pieśń obca z XIX lub XX w. W II etapie – aria operowa XIX-wieczna, aria XX-wieczna oraz pieśń polskiego kompozytora z XIX lub XX w. W finale każdy uczestnik wykona z orkiestrą dwie arie: polską oraz z repertuaru światowego. —j.m.

Kalendarium

Sala Kameralna, 10 maja, godz. 17

Pierwsze spotkanie uczestników

I etap

Sala Kameralna

11 maja, godz. 10-14 oraz 17-21

12 maja, godz. 10-14 oraz 17-21

Przesłuchania z fortepianem;

II etap

Sala Kameralna

13 maja, godz. 11-14 oraz 17-20

14 maja, godz. 11-14 oraz 17-20;

Przesłuchania  z fortepianem;

III etap

Sala Moniuszki

16 maja godz. 18-22;

Przesłuchania z orkiestrą;

Po zakończeniu przesłuchań i naradzie Jury – ogłoszenie wyników;

Koncert laureatów i wręczenie nagród

Sala Moniuszki

17 maja, godz. 19

W III etapie oraz w koncercie zamykającym konkurs uczestnikom towarzyszy orkiestra Teatru Wielkiego-Opery Narodowej pod dyrekcją Andrija Jurkiewicza.

Dla publiczności wstęp na przesłuchania I i II etapu jest wolny, po odebraniu w kasie teatru bezpłatnej wejściówki. Będą one wydawane na godzinę przed rozpoczęciem każdej tury przesłuchań.

Nie było dla niej rzeczy niemożliwych. Maria, dama z wielką burzą rudych włosów żyła z głębokim przekonaniem, że najważniejszą sprawą jest dar od Boga, czyli talent, i pozostaje tylko pytanie, jak człowiek  go wykorzysta.

Dziś świat to jeden nieustanny konkurs. Najpowszechniej znane są talenty sportowe, ale w porównaniu z przeszłością w tej dziedzinie często przegrywamy z innymi. Natomiast ogromnym naszym potencjałem są talenty artystyczne. Ich marnowanie jest czymś najgorszym, co może się zdarzyć. Dlatego tak cenię inicjatywę Marii Fołtyn, bo dzięki Konkursowi Moniuszkowskiemu powstała możliwość eksponowania talentów i promocji muzyki polskiej. Każdy, kto przyjeżdża na Konkurs, zachowa potem w sobie cząstkę kultury polskiej.

Pozostało 83% artykułu
Kultura
Arcydzieła z muzeum w Kijowie po raz pierwszy w Polsce
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Kultura
Podcast „Komisja Kultury”: Seriale roku, rok seriali
Kultura
Laury dla laureatek Nobla
Kultura
Nie żyje Stanisław Tym, świat bez niego będzie smutniejszy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Kultura
Żegnają Stanisława Tyma. "Najlepszy prezes naszego klubu"