Reklama
Rozwiń

Świat to nieustanny konkurs

To pierwszy Konkurs Moniuszkowski bez Marii Fołtyn, ale w pewnym sensie nadal z nią, bo przekazała nam to, co było sensem wszystkich jej działań: wiarę, że każdy sen może się ziścić - opowiada Waldemar Dąbrowski, dyrektor naczelny Teatru Wielkiego - Opery Narodowej

Publikacja: 09.05.2013 19:39

Nie było dla niej rzeczy niemożliwych. Maria, dama z wielką burzą rudych włosów żyła z głębokim przekonaniem, że najważniejszą sprawą jest dar od Boga, czyli talent, i pozostaje tylko pytanie, jak człowiek  go wykorzysta.

Dziś świat to jeden nieustanny konkurs. Najpowszechniej znane są talenty sportowe, ale w porównaniu z przeszłością w tej dziedzinie często przegrywamy z innymi. Natomiast ogromnym naszym potencjałem są talenty artystyczne. Ich marnowanie jest czymś najgorszym, co może się zdarzyć. Dlatego tak cenię inicjatywę Marii Fołtyn, bo dzięki Konkursowi Moniuszkowskiemu powstała możliwość eksponowania talentów i promocji muzyki polskiej. Każdy, kto przyjeżdża na Konkurs, zachowa potem w sobie cząstkę kultury polskiej.

Przy całym swym uwielbieniu dla Moniuszki Maria Fołtyn zdawała sobie sprawę z jego pozycji. Wielokrotnie mówiła do mnie: „Ten biedny Stanisław z Fryderykiem nigdy nie mógł się zmierzyć, ale zróbmy coś dla niego". Wartość muzyczna spuścizny Moniuszki jest poza dyskusją, dla nas ma ona wartość artystyczno-patriotyczną. A Teatr Wielki w Warszawie szczególnie wiele mu zawdzięcza.

Jeśli chodzi o Konkurs Moniuszkowski, to trzeba pamiętać, że trzy kryteria decydują o jakości takiej imprezy. Po pierwsze – poziom uczestników. Kompetentne grono wyselekcjonowało 68 wokalistów z ponad 300 chętnych i można się spodziewać, że poziom  będzie wysoki. O randze Konkursu decydują ponadto losy laureatów i tu możemy poszczycić się pięknymi przykładami, by przywołać nazwiska Aleksandry Kurzak, Urszuli Kryger, Mariusza Kwietnia czy Andrieja Markowa. I trzecie kryterium to jakość jury. Dzięki staraniom Aleksandry Kurzak udało się pozyskać grono osób, które kompetentnie wysłucha uczestników, a potem może mieć realny wpływ na ich dalsze losy.

Konkurs został sprzęgnięty z działalnością Akademii Operowej. Powołaliśmy ją, kierując się refleksją, że znaczne mniejsza od nas Estonia dostarcza światu więcej talentów, gdzieś zatem gubimy diamenty. System European Network of Opera Academies – ENOA, do którego włączyła się Akademia Operowa, utalentowanym  polskim wokalistom daje możliwość pracy z najwybitniejszymi profesorami ze świata. Są tego efekty, byłem niedawno na koncercie kończącym kolejne zajęcia i widzę, że systematycznie przybywa tych, którzy są autentycznymi zjawiskami.

Stopniowo zmierzamy też do stworzenia studia operowego, by powstał pomost między uczelnią muzyczną a rzeczywistością sceny. Wszystko robimy oczywiście pro publico bono, nie mamy intencji „uwięzienia" najlepszych talentów w naszym teatrze, chcemy natomiast chętnie sięgać po nie.

notował  j.m.

Uczestnicy

W VIII Konkursie Wokalnym im. Stanisława Moniuszki weźmie udział 68 śpiewaków z 18 krajów – 36 kobiet i 32 mężczyzn. Najliczniejsza jest ekipa polska –  to aż 35 osób. 10 osób przejedzie z Ukrainy, po 3 – z Białorusi i USA, po 2 – z Mołdawii i Rosji. Po jednym przedstawicielu mają następujące kraje: Bułgaria, Chiny, Francja, Gruzja, Izrael, Meksyk, Serbia, Szwajcaria, Uzbekistan, Węgry, Wielka Brytania i Włochy. W Konkursie mogą brać udział wokaliści, którzy mają ukończone 18 lat. Górna granica wieku dla kobiet wynosi 33 lata, dla mężczyzn – 35. Kandydaci musieli przesłać komisji selekcyjnej nagranie swego występu (od 10 do 20 minut) w formacie mp3 lub na płycie CD. Program Konkursu obejmuje następujące pozycje. W I etapie jest to aria operowa z XVIII w., pieśń Stanisława Moniuszki oraz pieśń obca z XIX lub XX w. W II etapie – aria operowa XIX-wieczna, aria XX-wieczna oraz pieśń polskiego kompozytora z XIX lub XX w. W finale każdy uczestnik wykona z orkiestrą dwie arie: polską oraz z repertuaru światowego. —j.m.

Kalendarium

Sala Kameralna, 10 maja, godz. 17

Pierwsze spotkanie uczestników

I etap

Sala Kameralna

11 maja, godz. 10-14 oraz 17-21

12 maja, godz. 10-14 oraz 17-21

Przesłuchania z fortepianem;

II etap

Sala Kameralna

13 maja, godz. 11-14 oraz 17-20

14 maja, godz. 11-14 oraz 17-20;

Przesłuchania  z fortepianem;

III etap

Sala Moniuszki

16 maja godz. 18-22;

Przesłuchania z orkiestrą;

Po zakończeniu przesłuchań i naradzie Jury – ogłoszenie wyników;

Koncert laureatów i wręczenie nagród

Sala Moniuszki

17 maja, godz. 19

W III etapie oraz w koncercie zamykającym konkurs uczestnikom towarzyszy orkiestra Teatru Wielkiego-Opery Narodowej pod dyrekcją Andrija Jurkiewicza.

Dla publiczności wstęp na przesłuchania I i II etapu jest wolny, po odebraniu w kasie teatru bezpłatnej wejściówki. Będą one wydawane na godzinę przed rozpoczęciem każdej tury przesłuchań.

Nie było dla niej rzeczy niemożliwych. Maria, dama z wielką burzą rudych włosów żyła z głębokim przekonaniem, że najważniejszą sprawą jest dar od Boga, czyli talent, i pozostaje tylko pytanie, jak człowiek  go wykorzysta.

Dziś świat to jeden nieustanny konkurs. Najpowszechniej znane są talenty sportowe, ale w porównaniu z przeszłością w tej dziedzinie często przegrywamy z innymi. Natomiast ogromnym naszym potencjałem są talenty artystyczne. Ich marnowanie jest czymś najgorszym, co może się zdarzyć. Dlatego tak cenię inicjatywę Marii Fołtyn, bo dzięki Konkursowi Moniuszkowskiemu powstała możliwość eksponowania talentów i promocji muzyki polskiej. Każdy, kto przyjeżdża na Konkurs, zachowa potem w sobie cząstkę kultury polskiej.

Pozostało jeszcze 83% artykułu
Kultura
Wystawa finalistów Young Design 2025 już otwarta
Kultura
Krakowska wystawa daje niepowtarzalną szansę poznania sztuki rumuńskiej
Kultura
Nie żyje Ewa Dałkowska. Aktorka miała 78 lat
Kultura
„Rytuał”, czyli tajemnica Karkonoszy. Rozmowa z Wojciechem Chmielarzem