- Odwieczny temat festiwalu to muzyka, ochrona środowiska i umiejętność przewodzenia - mówi ”Rz” Peter Smith, rzecznik prasowy Berwalldhallen, w której odbywają się koncerty. Jednym z jego przesłań jest szerzenie wiedzy i stworzenie debaty o środowisku regionu Morza Bałtyckiego oraz działań, które należy podjąć, by je chronić – wyjaśnia. By móc uporać się z imperatywem ekologii stoimy przed wymogiem przewodzenia i wykazywania inicjatywy na tym obszarze. Nowością w tej edycji festiwalu jest współpraca z Akademią Raoula Wallenberga i z teatrem królewskim w Drottningsholm.
Akademia organizuje seminarium na temat tolerancji i odwagi cywilnej z udziałem minister EU Birgitty Ohlsson oraz aktywistów społecznych, m.in inicjatora utworzenia kuchni dla bezdomnych. Teatr w Drottningholm (Drottningholm Slottsteater) wystawia operę Mozarta „Czarodziejski flet”, gdzie dialogi zastępuje się ingerującym w przebieg zdarzeń narratorem.
Program 11 edycji festiwalu oprócz koncertów w wykonaniu m.in Symfonicznej Orkiestry Szwedzkiego Radia wypełnią także seminaria oraz różnego rodzaju przedstawienia.
Festiwal inauguruje symfonia dramatyczna Hectora Berlioza „Romeo i Julia” oraz europejska premiera postmodernistycznego utworu „Sombre” kompozycji Kaiji Saariaho. Finka to laureatka tegorocznej prestiżowej nagrody Polar Music Prise, ustanowionej przez Stiga Andersona.
Sztokholmską imprezę zakończą koncerty orkiestry Teatru Maryjskiego w Petersburgu pod batutą charyzmatycznego Walerija Giergijewa. Giergijew jest nie tylko współzałożycielem festiwalu krajów nadbałtyckich w Sztokholmie, „Białych Nocy” w Petersburgu i Wielkanocnego Festiwalu w Moskwie. Od wielu lat zajmuje pozycję głównego dyrygenta gościnnego w Metropolitan Opera. Dwa lata temu, w roku obchodów 200-lecia urodzin Fryderyka Chopina, Giergijew został uhonorowany przez ministra kultury i dziedzictwa narodowego Bogdana Zdrojewskiego złotym medalem Zasłużony Kulturze Gloria Artis.