Betonowe pokłosie utopii

W piątek w Warszawie rusza Beton Film Festiwal. To pierwsza w Polsce impreza, prezentująca filmy o tematyce architektonicznej i artystycznej.

Aktualizacja: 15.03.2014 19:57 Publikacja: 12.03.2014 09:25

Za Żelazną Bramą / Behind the Iron Gate; reż. Heidrun Holzfeind

Za Żelazną Bramą / Behind the Iron Gate; reż. Heidrun Holzfeind

Foto: BETON

Słynny architekt Oskar Hansen, autor urbanistycznej koncepcji rozwoju miast przyszłości, powiedział kiedyś, że „trzeba robić tak zwane utopijne projekty, żeby już dzisiaj budziły i budowały świadomość społeczną, po to, by jutro były rzeczywistością".

Zobacz galerię zdjęć

- W czasie festiwalu będziemy zastanawiać się nad pragmatyzmem utopijnym Hansena, nad tym, jak modernistyczne wizje architektów sprawdziły się w rzeczywistości I czy doszło do ich przedefiniowania – mówi „Rz" Adam Przywara, organizator festiwalu. – Pokażemy dziewięć pełnometrażowych filmów, fabuł i dokumentów. Część z nich nigdy nie była prezentowana w Polsce, na przykład „Drop City" Joan Grossman i czy „Unfinished placed" Benjamina Murraya i Alysy Nahmias.

Pierwszy z nich opowiada historię osiedla stworzonego na odludziu, na południu Kolorado przez hipisowską komunę. Drugi pokazuje kubańską Akademię Sztuk Pięknych, którą postanowił wybudować Fidel Castro. Budynkiem miał zachwycić się cały świat. Dyktator zatrudnił trzech młodych architektów, jednak na pewnym etapie prac zostali od nich odsunięci. Po 40 latach Fidel Castro dał im drugą szansę. Dojrzali projektanci mogli doświadczyć, jak ich radykalna wizja została zniekształcona przez ludzi. Wszystkie festiwalowe projekcje podzielone są na trzy bloki: „Zbudujemy ten świat na nowo", „Nasze miasta porośnie trawa" i „Życie w maszynie".

- W piątek polecam film o małżeństwie Eamsów, najbardziej znanej parze projektantów w powojennej Ameryce – opowiada Adam Przywara. – Ich twórczości nie da się jednoznacznie sklasyfikować, imali się różnych zadań, zajmowali się  wzornictwem i architekturą. Drugi dzień festiwalu dotyczyć będzie upadku i końca wizji architektonicznej. Rozpoczniemy go filmem w reżyserii Sophie Fiennes, która tytuł „Wasze miasta trawą zarosną" zaczerpnęła z Biblii. Autorka sportretowała Anselma Kiefera, niemieckiego artystę, tworzącego swoje opus magnum.

Anzelm Kieler jest przeciwieństwem architekta, jego praca opiera się nie na matematycznych wyliczeniach a na improwizacji. Tworzy ruiny nie fundamenty, nadzieję pokłada w biblijnej przepowiedni upadku ludzkich miast. Kolejny sobotni film, jest jakby potwierdzeniem tej wizji. Opowiada o osiedlu  Pruitt-Igoe w Saint Louis, zbudowanym w połowie lat 50., które mimo szczytnych założeń stało się siedliskiem przestępców i owiane złą sławą zaczęło pustoszeć. W końcu po niespełna dwudziestu latach — 15 lipca 1972 r. — blokowisko złożone z jedenastopiętrowych wieżowców zostało zburzone. Jego mroczny, apokaliptyczny obraz zarejestrował reżyser Chad Freidrichs. Co ciekawe, osiedle powstało według konceptu Minoru Yamasakiego, twórcy projektu wież nowojorskiego World Trade Center.

Apokaliptyczne przesłanie niesie również film Godfreya Reggio „Koyaansisqatsi", co w języku Indian Hopi oznacza dążenie do katastrofy. Ta pierwsza część „Trylogii Qatsi" spodoba się koneserom, ceniącym piękne obrazy. Reżyser kontrastuje naturę z tym, co stworzył człowiek, a zamiast dialogów swój film wypełnił muzyką Philipa Glassa.

Muzyka i obraz łączą się również w „Desniansky Raion" – elektronicznej operze Cypriena Gaillarda, z muzyką Koudlama. Gaillard jest artystą zafascynowanym upadkiem i blokowiskami, które traktuje jak obiekty sztuki. Nazywany jest współczesnym archeologiem, ponieważ odkrył usytuowane na planie okręgu osiedle, przypominające Stonehenge.

Trzeci dzień organizatorzy dedykują współczesności, problemowi współuczestnictwa społecznego w architektonicznej kreacji i realizacji założenia, że „myślimy globalnie, ale działamy lokalnie". Austriaczka Heidrun Holzfeind sportretowała mieszkańców warszawskiego osiedla Za Żelazną Bramą. Artystka wchodzi do mieszkań, pyta lokatorów, jak im się żyje, sprawdza, czy sprawdziły się modernistyczne projekty. Rejestruje, jak oddziałują na miejsce ludzie oraz z drugiej strony — jak na nich wpływają utopijne złożenia architektów.

Beton Film Festiwal to nie tylko kino. W pawilonie SARP na ul. Foksal 2a, codziennie oprócz pokazów, o godz. 19.30 odbywać się będą dyskusje z udziałem ekspertów. W sobotę organizatorzy zapraszają również na Beton Party, które odbędzie się w mieszczącym się w Pałacu Kultury i Nauki Barze Studio.



Wstęp wolny



Szczegóły na

betonff.pl

Kultura
Arcydzieła z muzeum w Kijowie po raz pierwszy w Polsce
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Kultura
Podcast „Komisja Kultury”: Seriale roku, rok seriali
Kultura
Laury dla laureatek Nobla
Kultura
Nie żyje Stanisław Tym, świat bez niego będzie smutniejszy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Kultura
Żegnają Stanisława Tyma. "Najlepszy prezes naszego klubu"