Giganci dominują w serwisach streamingowych

Aż 158 mln nagrań z ponad 184 mln dostępnych w serwisach streamingowych miało maksymalnie tysiąc odtworzeń. 45 mln nie wysłuchał nikt.

Publikacja: 16.01.2024 03:00

Giganci dominują w serwisach streamingowych

Foto: Adobe stock

W rekordowe dni do serwisów streamingowych w 2023 r. przesyłanych było 120 tys. nowych utworów. Jednocześnie firma Luminate, monitorująca sieć, podała, że rośnie liczba nagrań artystów niesłuchanych, gdy megagwiazdy zwiększają popularność. W amerykańskich platformach Taylor Swift odpowiadała za 1,8 proc. rocznych odtworzeń, gdy klasyka mogła liczyć na 0,9 proc. łącznie.

Według nowego raportu firmy Luminate w 2023 r. aż 158,6 mln nagrań muzycznych miało maksymalnie 1000 odtworzeń. To aż 86,2 proc. ze 184 mln utworów muzycznych, których Luminate doliczyło się w portalach streamingowych. Blisko 80 mln, czyli 43 proc. wszystkich nagrań, uzyskało w 2023 r. 10 lub mniej odtworzeń.

Czytaj więcej

Rok 2023 był rokiem miliarderki Taylor Swift

Jeszcze bardziej dojmująca dla środowiska muzycznego jest informacja, że w 2023 r. łącznie 45,6 mln utworów nie było odtworzonych w ogóle. To aż 24,8 proc. dostępnych na platformach. Tendencja się pogłębia. Według Luminate w 2022 r. około 38 mln utworów nie było wysłuchanych ani razu. W 2023 r. liczba niechcianych nagrań wzrosła o 20 proc., czyli o 7,7 mln utworów. Jednocześnie w zeszłym roku wzrosła także łączna liczba utworów na platformach streamingowych – o 16,5 proc., czyli o 26 mln nagrań. Oznacza to, że w ubiegłym roku do serwisów streamingowych przesyłano miesięcznie około 2,17 mln nowych utworów.

Tego rodzaju dane pomagają wyjaśnić, dlaczego platformy zaczęły zmierzać w stronę modeli płatności „skoncentrowanych na artystach”. Faworyzują one artystów z większą liczbą odtworzeń. Pierwszą firmą oferującą taki model był francuski Deezer. Artyści, którzy mają minimum 1000 odtworzeń miesięcznie i minimum 500 słuchaczy, otrzymują „podwójny zastrzyk” opłat licencyjnych. Taki system popierają Universal Music Group i Warner Music Group.

Czytaj więcej

Duże podwyżki Spotify. Serwis po raz pierwszy podnosi w Polsce ceny

Z kolei nowy model w Spotify zakłada minimalną liczbę słuchaczy, aby kwalifikować utwór do wypłat tantiem. Liczba jest owiana tajemnicą. Według serwisu MBW koszt przechowywania utworów na serwerach Spotify wzrósł z 35 mln euro w 2019 r. do 130 mln euro w 2022 r. Ktoś musi za to zapłacić.

W rekordowe dni do serwisów streamingowych w 2023 r. przesyłanych było 120 tys. nowych utworów. Jednocześnie firma Luminate, monitorująca sieć, podała, że rośnie liczba nagrań artystów niesłuchanych, gdy megagwiazdy zwiększają popularność. W amerykańskich platformach Taylor Swift odpowiadała za 1,8 proc. rocznych odtworzeń, gdy klasyka mogła liczyć na 0,9 proc. łącznie.

Według nowego raportu firmy Luminate w 2023 r. aż 158,6 mln nagrań muzycznych miało maksymalnie 1000 odtworzeń. To aż 86,2 proc. ze 184 mln utworów muzycznych, których Luminate doliczyło się w portalach streamingowych. Blisko 80 mln, czyli 43 proc. wszystkich nagrań, uzyskało w 2023 r. 10 lub mniej odtworzeń.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Kultura
Jacek Cieślak: Olimpijski Paryż znowu stolicą świata. Artystyczny kankan o wielu znaczeniach
Kultura
Sztuka i sport w paryskich galeriach: od starożytności do Jeffa Koonsa
Kultura
Osiemnastka Dwóch Brzegów. "To dla nas pretekst do zabawy skojarzeniami"
Kultura
Wystawa w Berlinie. Naga prawda o skrywanej tożsamości Andy’ego Warhola
Materiał Promocyjny
Mity i fakty – Samochody elektryczne nie są ekologiczne
Kultura
Słynny Festiwal BBC Proms w Londynie i w radiowej Dwójce