Reklama

Złoty Lew dla Filipińczyka Lawa Diaza za „The Woman Who Left”

Świetna, odważna decyzja, która wspiera prawdziwą sztukę filmową. Jury obradujące pod przewodnictwem Sama Mendesa uhonorowało Złotym Lwem film Lava Diaza „The Woman Who Left”.

Aktualizacja: 10.09.2016 21:07 Publikacja: 10.09.2016 21:00

Złoty Lew dla Filipińczyka Lawa Diaza za „The Woman Who Left”

Foto: AFP

Korespondencja z Wenecji

Reklama
Reklama

Filipińczyk konsekwentnie uprawia swoje skupione, niespieszne kino, uważnie przygląda się światu i ludziom. Znak szczególny? Jego film „Z tego, co było, po tym, co było”, zdobywca Złotego Lamparta sprzed dwóch lat, trwał pięć i pół godziny. Wyróżniony w tym roku w Berlinie  nagrodą Bauera obraz „A Lullaby to the Sorrowful Mystery” o rewolucji filipińskiej w XIX wieku – osiem godzin.

Wenecki zwycięzca trwa cztery godziny. To historia kobiety, nauczycielki, która niesłusznie skazana za morderstwo, wychodzi z więzienia po trzydziestu latach, gdy do zbrodni przyznaje się prawdziwa zabójczyni. Diaz zaproponował opowieść o zemście i przebaczeniu. Porywającą, wciągającą, pełną cierpienia i empatii dla człowieka, który stracił całe życie. Dla kobiety, która nie była przy śmierci męża i nie widziała dojrzewania dzieci. Nosi w sobie ranę i teraz  próbuje zmierzyć się z losem, uporządkować co się da. 

 

Reklama
Reklama

Srebrny Lew - Nagroda Specjalna Jury przypadła filmowi „Nocturnal Animal” Toma Forda. Za najlpeszych reżyserów festiwalu uznano Andrieja Konczałowskiegp („Raj”) i Amata Escalante („Untamed”).

Puchar Volpiego za najlepszą rolę żeńską przypadł Emmie Stone za uroczą kreację w musicalu „La la Land” Damiena Chazella. Za najlepszą rolę męską nagrodzono Oscara Martineza, który w argentyńskim „The Distinguished Citizen” zagrał pisarza, laureata nagrody Nobla wracającego do rodzinnego miasteczka.

Nagrodą za najlepszy scenariusz jury uhonorowało Noaha Oppenheima, który napisał tekst  „Jackie”, - opowieści o Jacquelyn Kennedy wyreżyserowanej  przez Pablo Larraina, ze znakomitą Natalie Portman w roli tytułowej.

Nagroda specjalna jury przypadła filmowi „Bad Batch” Ana Lily Amirpour, a nagroda Marcello Mastroianniego dla debiutanta młodej aktorce Pauli Beer z „Frantza” Francois Ozona.

Kultura
Sztuka 2025: Jak powstają hity?
Kultura
Kultura 2025. Wietrzenie ministerialnych i dyrektorskich gabinetów
Kultura
Liberum veto w KPO: jedni nie mają nic, inni dostali 1,4 mln zł za 7 wniosków
Kultura
Pierwsza artystka z niepełnosprawnością intelektualną z Nagrodą Turnera
Kultura
Karnawał wielokulturowości, który zapoczątkował odwilż w Polsce i na świecie
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama