Sztuka konserwacji - Dorota Kwiatkowska

Konserwacja malowidła ściennego Władysława Drapiewskiego w kościele pod wezwaniem Podwyższenia Krzyża Świętego w Goworowie

Publikacja: 01.01.2009 00:04

Konserwowany w ramach pracy magisterskiej fragment, znajdujący się na pierwszym przęśle południowego

Konserwowany w ramach pracy magisterskiej fragment, znajdujący się na pierwszym przęśle południowego transeptu, na ścianie zachodniej kościoła. Stan przed konserwacją, fot. D. Kwiatkowska.

Foto: Materiały Promocyjne

Praca dotyczy konserwacji fragmentu malowidła Władysława Drapiewskiego z lat 1934 - 38. Konserwowany fragment o wielkości około 76 m kwadratowych, znajduje się na zachodniej ścianie kościoła, na pierwszym przęśle południowego transeptu.

- Malowidło było mocno zabrudzone i pokryte warstwą kurzu. Gołym okiem widoczne było duże zawilgocenie. Zniszczenia obejmowały około 30 - 35 proc. powierzchni - mówi konserwatorka Dorota Kwiatkowska. - Moim zadaniem było powstrzymanie dalszej destrukcji obiektu i przywrócenie mu wartości estetycznych - dodaje.

Władysław Drapiewski urodził się 12 listopada 1876 r. w Gackach. Naukę rzemiosła artystycznego rozpoczął u malarza Antoniego Szymańskiego. W 1899 r. został przyjęty do Międzynarodowej Szkoły Malarstwa Kościelnego w Kevelaer kierowanej przez prof. Fryderyka Stummla. Jego najważniejszym dziełem jest polichromia katedry płockiej wykonana w latach 1904 – 1914.

Artysta jest autorem polichromii ściennych w około 122 kościołach, wykonanych pomiędzy 1890 a 1960 r. na terenie centralnej i wschodniej Polski. Malarstwem ściennym w latach 1890 – 1939 zajmowali się też m.in. Matejko, Wyspiański, Tetmajer i Mehoffer.

Narastający od końca XIX w. krytycyzm w stosunki do estetyzmu historycznego spowodował, że przez długie lata dzieła Władysława Drapiewskiego uznawane były za synonim złego smaku i określane mianem „drapiewszczyzny”.

W 1958 r. malarz został odznaczony przez papieża Piusa XII krzyżem komandorskim św. Grzegorza. Zmarł 30 grudnia 1961 r. w Pelplinie. W 1965 r. w Muzeum Diecezjalnym w Płocku odbyła się pośmiertna wystawa prac malarskich Władysława Drapiewskiego.

[ramka][b]Praca magisterska na Wydziale Konserwacji i Restauracji Dzieł Sztuki[/b]

[b]Tytuł części praktycznej:[/b] Konserwacja malowidła ściennego Władysława Drapiewskiego w kościele pod wezwaniem Podwyższenia Krzyża Świętego w Goworowie.

[b]Tytuł części teoretycznej: [/b] Malarstwo dekoracyjne Władysława Drapiewskiego – rodowód artystyczny, ikonografia, technika i technologia.

[b]promotor:[/b] st. wyk. mgr Andrzeja Łojszczyka

[b]kontrola naukowa:[/b] dr hab. Tytus Sawicki[/ramka]

Praca dotyczy konserwacji fragmentu malowidła Władysława Drapiewskiego z lat 1934 - 38. Konserwowany fragment o wielkości około 76 m kwadratowych, znajduje się na zachodniej ścianie kościoła, na pierwszym przęśle południowego transeptu.

- Malowidło było mocno zabrudzone i pokryte warstwą kurzu. Gołym okiem widoczne było duże zawilgocenie. Zniszczenia obejmowały około 30 - 35 proc. powierzchni - mówi konserwatorka Dorota Kwiatkowska. - Moim zadaniem było powstrzymanie dalszej destrukcji obiektu i przywrócenie mu wartości estetycznych - dodaje.

Kultura
Przemo Łukasik i Łukasz Zagała odebrali w Warszawie Nagrodę Honorowa SARP 2024
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Kultura
Podcast „Komisja Kultury”: Muzeum otwarte - muzeum zamknięte, czyli trudne życie MSN
Kultura
Program kulturalny polskiej prezydencji w Radzie UE 2025
Kultura
Arcydzieła z muzeum w Kijowie po raz pierwszy w Polsce
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Kultura
Podcast „Komisja Kultury”: Seriale roku, rok seriali