Sztuka konserwacji - Teodora Bozhikova

Konserwacji i restauracja ikony "Zaśnięcie Bogurodzicy" ze zbiorów Muzeum – Zamku w Łańcucie

Publikacja: 01.01.2009 00:06

Lico ikony. Powierzchnia malowidła pokryta warstwą pociemniałego werniksu, brudu, wosku i pozostałoś

Lico ikony. Powierzchnia malowidła pokryta warstwą pociemniałego werniksu, brudu, wosku i pozostałościami po POW (polioctan winylu). Stan przed konserwacją (fot. R. Stasiuk)

Foto: Materiały Promocyjne

Red

Ikona "Zaśniecie Bogurodzicy" została namalowana na przełomie XVII i XVIII wieku. Miała pełnić funkcje ikony namiestnej w greckokatolickim kościele pod wezwaniem "Zaśnięcia Matki Bożej". Nieznany jest jej autor, ani warsztat artystyczny.

Obiekt pochodził z cerkwi w Płazowie. W latach 60-tych przywieziono go do Muzeum – Zamku w Łańcucie. W roku 2000 ikona została oddana do konserwacji na Wydziale Konserwacji i Restauracji Dzieł Sztuki na Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie, do pracowni Konserwacji Malarstwa Sztalugowego i Rzeźby Polichromowanej.

- Stan zachowania ikony był bardzo zły ze względu na nieodpowiednie warunki w jakich była przechowywana. Najbardziej ucierpiały warstwa zaprawy i warstwa malarska. Zachowały się one w ok. 60 proc. - mówi konserwatorka Teodora Bozhikova.

Ponieważ ikona w przyszłości nie będzie pełnić funkcji religijnej, tylko pozostanie w muzeum, głównym celem prac konserwatorskich stało się powstrzymanie dalszego procesu destrukcji i przywróceniu jej pierwotnych walorów estetycznych.

- Z uwagi na zakres zniszczeń zdecydowałam się wykonać retusz naśladowczy nadający uzupełnianym ubytkom patynę zbliżoną w charakterze do zachowanej części malowidła - opowiada Bozhikova.

[ramka][b]Praca magisterska (część praktyczna)[/b]

Problematyka konserwacji i restauracji ikony "Zaśnięcie Bogurodzicy" ze zbiorów Muzeum – Zamku w Łańcucie

[b]promotor:[/b] dr Krzysztof Chmielewski

[b]Praca magisterska (część teoretyczna)[/b]

Problematyka pamiątkowych ikon typu proskynetaria na Bałkanach od XVI do XIX wieku

[b]promotor:[/b] dr Krzysztof Chmielewski[/ramka]

Ikona "Zaśniecie Bogurodzicy" została namalowana na przełomie XVII i XVIII wieku. Miała pełnić funkcje ikony namiestnej w greckokatolickim kościele pod wezwaniem "Zaśnięcia Matki Bożej". Nieznany jest jej autor, ani warsztat artystyczny.

Obiekt pochodził z cerkwi w Płazowie. W latach 60-tych przywieziono go do Muzeum – Zamku w Łańcucie. W roku 2000 ikona została oddana do konserwacji na Wydziale Konserwacji i Restauracji Dzieł Sztuki na Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie, do pracowni Konserwacji Malarstwa Sztalugowego i Rzeźby Polichromowanej.

Kultura
Arcydzieła z muzeum w Kijowie po raz pierwszy w Polsce
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Kultura
Podcast „Komisja Kultury”: Seriale roku, rok seriali
Kultura
Laury dla laureatek Nobla
Kultura
Nie żyje Stanisław Tym, świat bez niego będzie smutniejszy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Kultura
Żegnają Stanisława Tyma. "Najlepszy prezes naszego klubu"