Reklama

Sztuka konserwacji - Teodora Bozhikova

Konserwacji i restauracja ikony "Zaśnięcie Bogurodzicy" ze zbiorów Muzeum – Zamku w Łańcucie

Publikacja: 01.01.2009 00:06

Lico ikony. Powierzchnia malowidła pokryta warstwą pociemniałego werniksu, brudu, wosku i pozostałoś

Lico ikony. Powierzchnia malowidła pokryta warstwą pociemniałego werniksu, brudu, wosku i pozostałościami po POW (polioctan winylu). Stan przed konserwacją (fot. R. Stasiuk)

Foto: Materiały Promocyjne

Red

Ikona "Zaśniecie Bogurodzicy" została namalowana na przełomie XVII i XVIII wieku. Miała pełnić funkcje ikony namiestnej w greckokatolickim kościele pod wezwaniem "Zaśnięcia Matki Bożej". Nieznany jest jej autor, ani warsztat artystyczny.

Obiekt pochodził z cerkwi w Płazowie. W latach 60-tych przywieziono go do Muzeum – Zamku w Łańcucie. W roku 2000 ikona została oddana do konserwacji na Wydziale Konserwacji i Restauracji Dzieł Sztuki na Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie, do pracowni Konserwacji Malarstwa Sztalugowego i Rzeźby Polichromowanej.

- Stan zachowania ikony był bardzo zły ze względu na nieodpowiednie warunki w jakich była przechowywana. Najbardziej ucierpiały warstwa zaprawy i warstwa malarska. Zachowały się one w ok. 60 proc. - mówi konserwatorka Teodora Bozhikova.

Ponieważ ikona w przyszłości nie będzie pełnić funkcji religijnej, tylko pozostanie w muzeum, głównym celem prac konserwatorskich stało się powstrzymanie dalszego procesu destrukcji i przywróceniu jej pierwotnych walorów estetycznych.

- Z uwagi na zakres zniszczeń zdecydowałam się wykonać retusz naśladowczy nadający uzupełnianym ubytkom patynę zbliżoną w charakterze do zachowanej części malowidła - opowiada Bozhikova.

Reklama
Reklama

[ramka][b]Praca magisterska (część praktyczna)[/b]

Problematyka konserwacji i restauracji ikony "Zaśnięcie Bogurodzicy" ze zbiorów Muzeum – Zamku w Łańcucie

[b]promotor:[/b] dr Krzysztof Chmielewski

[b]Praca magisterska (część teoretyczna)[/b]

Problematyka pamiątkowych ikon typu proskynetaria na Bałkanach od XVI do XIX wieku

[b]promotor:[/b] dr Krzysztof Chmielewski[/ramka]

Ikona "Zaśniecie Bogurodzicy" została namalowana na przełomie XVII i XVIII wieku. Miała pełnić funkcje ikony namiestnej w greckokatolickim kościele pod wezwaniem "Zaśnięcia Matki Bożej". Nieznany jest jej autor, ani warsztat artystyczny.

Obiekt pochodził z cerkwi w Płazowie. W latach 60-tych przywieziono go do Muzeum – Zamku w Łańcucie. W roku 2000 ikona została oddana do konserwacji na Wydziale Konserwacji i Restauracji Dzieł Sztuki na Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie, do pracowni Konserwacji Malarstwa Sztalugowego i Rzeźby Polichromowanej.

Reklama
Kultura
Unikatowa kolekcja oraz sposoby jej widzenia
Patronat Rzeczpospolitej
Trwa nabór do konkursu Dobry Wzór 2025
Kultura
Żywioły Billa Violi na niezwykłej wystawie w Toruniu
Kultura
Po publikacji „Rzeczpospolitej” znalazły się pieniądze na wydanie listów Chopina
Kultura
Artyści w misji kosmicznej śladem Sławosza Uznańskiego-Wiśniewskiego
Materiał Promocyjny
Nie tylko okna. VELUX Polska inwestuje w ludzi, wspólnotę i przyszłość
Reklama
Reklama