Reklama

Sztuka konserwacji - Danuta Osuch

Konserwacja i restauracja ikon procesyjnych Matki Boskiej Kazańskiej i św. Mikołaja ze zbiorów Muzeum Lubelskiego

Publikacja: 01.01.2009 00:08

Ikona MB Kazańskiej po konserwacji. Danka Osuch

Ikona MB Kazańskiej po konserwacji. Danka Osuch

Foto: Materiały Promocyjne

- Ze względu na technikę i technologię wykonania ikon oraz rodzaj użytych materiałów zabytek wymagał indywidualnego podejścia do każdej grupy elementów - opowiada Danuta Osuch.

Jednym z ważniejszych problemów konserwatorskich w przypadku tego obiektu było dokładne oczyszczenie powierzchni elementów metalowych z różnego rodzaju zanieczyszczeń oraz ochrona przed dalszym zniszczeniem.

Elementy drewniane (deska, kula, drzewce) zostały oczyszczone z zabrudzeń, poddane dezynfekcji i zabezpieczone przed szkodnikami. Z drzewca zostały usunięte nieestetyczne i nieaktualne numery inwentarzowe.

Pierwotnie trwałe zespolenie wewnętrznej, drewnianej kuli z deską wewnątrz kasety konserwatorka zastąpiła połączeniem, które umożliwi bezpieczne rozłożenie obiektu w przyszłości.

Konserwowane ikony są przeznaczone do ekspozycji muzealnej. Artystka starała się zachować ich naturalne walory, konserwacja została przeprowadzona w sposób zachowawczy, tak by nie zacierać wszystkich śladów jakie pozostawił na zabytkach czas.

Reklama
Reklama

[ramka][b]Promotor: [/b]dr hab. Maria Lubryczyńska, Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie.

[b]Recenzent:[/b] dr Joanna Czernichowska, Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie.

Część druga pracy magisterskiej jest częścią teoretyczną zatytułowaną „Metale i klasyczne techniki złotnicze używane w dekorowaniu obiektów malarskich”.

[b]Danka Osuch[/b] jest absolwentką Państwowego Liceum Sztuk Plastycznych w Lublinie oraz Wydziału Konserwacji i Restauracji Dzieł Sztuki ASP w Warszawie. Ukończyła Podyplomowe Studium Konserwacji Zabytków Metalowych UMK w Toruniu, obecnie zajmuje się konserwacją obiektów zabytkowych w Pracowni Konserwacji Ceramiki i Metali Muzeum Lubelskiego w Lublinie.

[/ramka]

- Ze względu na technikę i technologię wykonania ikon oraz rodzaj użytych materiałów zabytek wymagał indywidualnego podejścia do każdej grupy elementów - opowiada Danuta Osuch.

Jednym z ważniejszych problemów konserwatorskich w przypadku tego obiektu było dokładne oczyszczenie powierzchni elementów metalowych z różnego rodzaju zanieczyszczeń oraz ochrona przed dalszym zniszczeniem.

Reklama
Kultura
Unikatowa kolekcja oraz sposoby jej widzenia
Patronat Rzeczpospolitej
Trwa nabór do konkursu Dobry Wzór 2025
Kultura
Żywioły Billa Violi na niezwykłej wystawie w Toruniu
Kultura
Po publikacji „Rzeczpospolitej” znalazły się pieniądze na wydanie listów Chopina
Kultura
Artyści w misji kosmicznej śladem Sławosza Uznańskiego-Wiśniewskiego
Materiał Promocyjny
Nie tylko okna. VELUX Polska inwestuje w ludzi, wspólnotę i przyszłość
Reklama
Reklama