- Ze względu na technikę i technologię wykonania ikon oraz rodzaj użytych materiałów zabytek wymagał indywidualnego podejścia do każdej grupy elementów - opowiada Danuta Osuch.
Jednym z ważniejszych problemów konserwatorskich w przypadku tego obiektu było dokładne oczyszczenie powierzchni elementów metalowych z różnego rodzaju zanieczyszczeń oraz ochrona przed dalszym zniszczeniem.
Elementy drewniane (deska, kula, drzewce) zostały oczyszczone z zabrudzeń, poddane dezynfekcji i zabezpieczone przed szkodnikami. Z drzewca zostały usunięte nieestetyczne i nieaktualne numery inwentarzowe.
Pierwotnie trwałe zespolenie wewnętrznej, drewnianej kuli z deską wewnątrz kasety konserwatorka zastąpiła połączeniem, które umożliwi bezpieczne rozłożenie obiektu w przyszłości.
Konserwowane ikony są przeznaczone do ekspozycji muzealnej. Artystka starała się zachować ich naturalne walory, konserwacja została przeprowadzona w sposób zachowawczy, tak by nie zacierać wszystkich śladów jakie pozostawił na zabytkach czas.