Sztuka konserwacji - Danuta Osuch

Konserwacja i restauracja ikon procesyjnych Matki Boskiej Kazańskiej i św. Mikołaja ze zbiorów Muzeum Lubelskiego

Publikacja: 01.01.2009 00:08

Ikona MB Kazańskiej po konserwacji. Danka Osuch

Ikona MB Kazańskiej po konserwacji. Danka Osuch

Foto: Materiały Promocyjne

- Ze względu na technikę i technologię wykonania ikon oraz rodzaj użytych materiałów zabytek wymagał indywidualnego podejścia do każdej grupy elementów - opowiada Danuta Osuch.

Jednym z ważniejszych problemów konserwatorskich w przypadku tego obiektu było dokładne oczyszczenie powierzchni elementów metalowych z różnego rodzaju zanieczyszczeń oraz ochrona przed dalszym zniszczeniem.

Elementy drewniane (deska, kula, drzewce) zostały oczyszczone z zabrudzeń, poddane dezynfekcji i zabezpieczone przed szkodnikami. Z drzewca zostały usunięte nieestetyczne i nieaktualne numery inwentarzowe.

Pierwotnie trwałe zespolenie wewnętrznej, drewnianej kuli z deską wewnątrz kasety konserwatorka zastąpiła połączeniem, które umożliwi bezpieczne rozłożenie obiektu w przyszłości.

Konserwowane ikony są przeznaczone do ekspozycji muzealnej. Artystka starała się zachować ich naturalne walory, konserwacja została przeprowadzona w sposób zachowawczy, tak by nie zacierać wszystkich śladów jakie pozostawił na zabytkach czas.

[ramka][b]Promotor: [/b]dr hab. Maria Lubryczyńska, Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie.

[b]Recenzent:[/b] dr Joanna Czernichowska, Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie.

Część druga pracy magisterskiej jest częścią teoretyczną zatytułowaną „Metale i klasyczne techniki złotnicze używane w dekorowaniu obiektów malarskich”.

[b]Danka Osuch[/b] jest absolwentką Państwowego Liceum Sztuk Plastycznych w Lublinie oraz Wydziału Konserwacji i Restauracji Dzieł Sztuki ASP w Warszawie. Ukończyła Podyplomowe Studium Konserwacji Zabytków Metalowych UMK w Toruniu, obecnie zajmuje się konserwacją obiektów zabytkowych w Pracowni Konserwacji Ceramiki i Metali Muzeum Lubelskiego w Lublinie.

[/ramka]

- Ze względu na technikę i technologię wykonania ikon oraz rodzaj użytych materiałów zabytek wymagał indywidualnego podejścia do każdej grupy elementów - opowiada Danuta Osuch.

Jednym z ważniejszych problemów konserwatorskich w przypadku tego obiektu było dokładne oczyszczenie powierzchni elementów metalowych z różnego rodzaju zanieczyszczeń oraz ochrona przed dalszym zniszczeniem.

Kultura
Meksyk, śmierć i literatura. Rozmowa z Tomaszem Pindlem
Materiał Promocyjny
Bank Pekao S.A. uruchomił nową usługę doradztwa inwestycyjnego
Kultura
Dzień Dziecka w Muzeum Gazowni Warszawskiej
Kultura
Kultura designu w dobie kryzysu klimatycznego
Kultura
Noc Muzeów 2025. W Krakowie już w piątek, w innych miastach tradycyjnie w sobotę
Materiał Promocyjny
Cyberprzestępczy biznes coraz bardziej profesjonalny. Jak ochronić firmę
Kultura
„Nie pytaj o Polskę": wystawa o polskiej mentalności inspirowana polskimi szlagierami
Materiał Promocyjny
Pogodny dzień. Wiatr we włosach. Dookoła woda po horyzont