Sztuka konserwacji - Danuta Osuch

Konserwacja i restauracja ikon procesyjnych Matki Boskiej Kazańskiej i św. Mikołaja ze zbiorów Muzeum Lubelskiego

Publikacja: 01.01.2009 00:08

Ikona MB Kazańskiej po konserwacji. Danka Osuch

Ikona MB Kazańskiej po konserwacji. Danka Osuch

Foto: Materiały Promocyjne

- Ze względu na technikę i technologię wykonania ikon oraz rodzaj użytych materiałów zabytek wymagał indywidualnego podejścia do każdej grupy elementów - opowiada Danuta Osuch.

Jednym z ważniejszych problemów konserwatorskich w przypadku tego obiektu było dokładne oczyszczenie powierzchni elementów metalowych z różnego rodzaju zanieczyszczeń oraz ochrona przed dalszym zniszczeniem.

Elementy drewniane (deska, kula, drzewce) zostały oczyszczone z zabrudzeń, poddane dezynfekcji i zabezpieczone przed szkodnikami. Z drzewca zostały usunięte nieestetyczne i nieaktualne numery inwentarzowe.

Pierwotnie trwałe zespolenie wewnętrznej, drewnianej kuli z deską wewnątrz kasety konserwatorka zastąpiła połączeniem, które umożliwi bezpieczne rozłożenie obiektu w przyszłości.

Konserwowane ikony są przeznaczone do ekspozycji muzealnej. Artystka starała się zachować ich naturalne walory, konserwacja została przeprowadzona w sposób zachowawczy, tak by nie zacierać wszystkich śladów jakie pozostawił na zabytkach czas.

[ramka][b]Promotor: [/b]dr hab. Maria Lubryczyńska, Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie.

[b]Recenzent:[/b] dr Joanna Czernichowska, Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie.

Część druga pracy magisterskiej jest częścią teoretyczną zatytułowaną „Metale i klasyczne techniki złotnicze używane w dekorowaniu obiektów malarskich”.

[b]Danka Osuch[/b] jest absolwentką Państwowego Liceum Sztuk Plastycznych w Lublinie oraz Wydziału Konserwacji i Restauracji Dzieł Sztuki ASP w Warszawie. Ukończyła Podyplomowe Studium Konserwacji Zabytków Metalowych UMK w Toruniu, obecnie zajmuje się konserwacją obiektów zabytkowych w Pracowni Konserwacji Ceramiki i Metali Muzeum Lubelskiego w Lublinie.

[/ramka]

- Ze względu na technikę i technologię wykonania ikon oraz rodzaj użytych materiałów zabytek wymagał indywidualnego podejścia do każdej grupy elementów - opowiada Danuta Osuch.

Jednym z ważniejszych problemów konserwatorskich w przypadku tego obiektu było dokładne oczyszczenie powierzchni elementów metalowych z różnego rodzaju zanieczyszczeń oraz ochrona przed dalszym zniszczeniem.

Kultura
Arcydzieła z muzeum w Kijowie po raz pierwszy w Polsce
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Kultura
Podcast „Komisja Kultury”: Seriale roku, rok seriali
Kultura
Laury dla laureatek Nobla
Kultura
Nie żyje Stanisław Tym, świat bez niego będzie smutniejszy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Kultura
Żegnają Stanisława Tyma. "Najlepszy prezes naszego klubu"