Sztuka konserwacji - Jan Morzycki-Markowski

Konserwacja i restauracja obrazu pt. "Pokłon Trzech Króli" ze zbiorów Muzeum Warszawskiej Prowincji Zakonu Braci Mniejszych Kapucynów w Zakroczymiu

Publikacja: 01.01.2009 00:09

Jan Morzycki-Markowski - Obraz po konserwacji

Jan Morzycki-Markowski - Obraz po konserwacji

Foto: Materiały Promocyjne

- Kiedy w roku 2006 przyszedł czas na wybranie obiektu dyplomowego, bez wahania zdecydowałem się na niewielkich rozmiarów obraz malowany na blasze miedzianej przedstawiający Pokłon Trzech Króli – wspomina Jan Morzycki-Markowski. Promotorem jego pracy jest prof. dr hab. Maria Lubryczyńska.

Obraz jest własnością Muzeum Warszawskiej Prowincji Braci Mniejszych Kapucynów w Zakroczymiu. Jego dzieje wiążą się z burzliwymi losami braci kapucynów niemal od momentu sprowadzenia zakonu na ziemie polskie. Pierwsze pewne wzmianki o nim pochodzą z nielicznie ocalałych inwentarzy klasztoru warszawskiego z przełomu XVIII i XIX wieku. Po Powstaniu Styczniowym ukazem carskim klasztor warszawski uległ kasacie, obraz przewieziony został do Zakroczymia, a następnie do Nowego Miasta nad Pilicą, by dopiero w roku 1994 powrócić do Zakroczymia i stać się częścią ekspozycji muzealnej.

Na podstawie zebranych informacji oraz analizy ikonograficznej ustalono, że malowidło powstało na terenie Niderlandów już w drugiej połowie XVII wieku. Po wnikliwych poszukiwaniach okazało się, że pierwowzorem przedstawienia był miedzioryt autorstwa niderlandzkiego rytownika Lucasa Vorstermana, a ten z kolei stanowił graficzne odwzorowanie obrazu ołtarzowego Petera Paula Rubensa powstałego w 1616 roku i znajdującego się obecnie w kościele pod wezwaniem św. Janów w Mechelen koło Antwerpii.

Obraz wymagał natychmiastowej ingerencji konserwatorskiej. Główną przyczyną zniszczeń były uszkodzenia mechaniczne, deformacje płyty miedzianej oraz korozja metalowego podobrazia. W wielu miejscach warstwa malarska nosiła ślady dawnych prób oczyszczania i była wyraźnie przemyta. Znajdujący się na jej powierzchni pociemniały i pożółkły werniks olejno-żywiczny sprawiał, że przedstawienie było prawie nieczytelne pod względem kolorystycznym i kompozycyjnym. Po oczyszczeniu z brudu i pociemniałych warstw werniksów ujawniła się niezwykle żywa i bogata kolorystyka obrazu.

- Konserwacja i restauracja obiektu, choć czasami żmudna, przyniosła mi wiele satysfakcji, a poznawanie jego historii było doskonałym pretekstem do cofnięcia się w czasie o ponad trzysta lat i zawędrowania do miejsc gdzie powstawały jedne z największych dzieł epoki – opowiada konserwator.

[ramka][b]Temat części praktycznej:[/b]

Problematyka konserwacji i restauracji obrazu na blasze miedzianej pt. „Pokłon Trzech Króli” Z Muzeum Warszawskiej Prowincji Braci Mniejszych Kapucynów w Zakroczymiu

Praca magisterska wykonana pod kierunkiem promotora dr hab. Marii Lubryczyńskiej.

[b]Temat części teoretycznej:[/b]

Recepcja twórczości Petera Paula Rubensa i jego kręgu poprzez wzory graficzne w malarstwie polskim XVII wieku.

Praca magisterska wykonana pod kierunkiem promotora dr Marcina Zglińskiego.[/ramka]

- Kiedy w roku 2006 przyszedł czas na wybranie obiektu dyplomowego, bez wahania zdecydowałem się na niewielkich rozmiarów obraz malowany na blasze miedzianej przedstawiający Pokłon Trzech Króli – wspomina Jan Morzycki-Markowski. Promotorem jego pracy jest prof. dr hab. Maria Lubryczyńska.

Obraz jest własnością Muzeum Warszawskiej Prowincji Braci Mniejszych Kapucynów w Zakroczymiu. Jego dzieje wiążą się z burzliwymi losami braci kapucynów niemal od momentu sprowadzenia zakonu na ziemie polskie. Pierwsze pewne wzmianki o nim pochodzą z nielicznie ocalałych inwentarzy klasztoru warszawskiego z przełomu XVIII i XIX wieku. Po Powstaniu Styczniowym ukazem carskim klasztor warszawski uległ kasacie, obraz przewieziony został do Zakroczymia, a następnie do Nowego Miasta nad Pilicą, by dopiero w roku 1994 powrócić do Zakroczymia i stać się częścią ekspozycji muzealnej.

Kultura
Arcydzieła z muzeum w Kijowie po raz pierwszy w Polsce
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Kultura
Podcast „Komisja Kultury”: Seriale roku, rok seriali
Kultura
Laury dla laureatek Nobla
Kultura
Nie żyje Stanisław Tym, świat bez niego będzie smutniejszy
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Kultura
Żegnają Stanisława Tyma. "Najlepszy prezes naszego klubu"