Na przykład dwa z prezentowanych filmów radzieckich „Wniebowstąpienie” Łarisy Szepitko (niedziela, 15.03, godz. 17.45) i „Temat” Gleba Panfiłowa (czwartek, 19.03, godz. 18) są wyrazem kryzysu, który miał wkrótce opanować cały system polityczny w tej części Europy, a reżyserzy pokazali go w doświadczeniach zwykłego człowieka – jego upadku idei i utracie wiary.
Panfiłow portretuje zdolnego dramaturga, który zaprzedał swój talent. Jego „Temat” to komentarz do sytuacji, w jakiej znaleźli się artyści w ZSRR pod koniec lat 70. (obraz został zatrzymany przez cenzurę i na ekrany trafił dopiero w czasie pieriestrojki). Z kolei film Szepitko opowiada o dwóch partyzantach uwięzionych przez Niemców, oczekujących na śmierć i stających wobec najtrudniejszych wyborów. Praca z 1977 roku stała się jednym z najważniejszych wydarzeń dekady.
Wśród laureatów Złotych Niedźwiedzi na ekranie Iluzjonu zobaczymy też „Adopcję” Marty Meszaros – polski akcent na Berlinale i „Alphaville” – film science fiction „papieża francuskiej nowej fali” Godarda. Ponadto „Rain Man” – jeden z ciekawszych przypadków w urodzaju filmów o ludziach niepełnosprawnych, który pełnoprawnie zachwycił Berlin, a także Amerykańską Akademię Filmową.
Z najnowszych natomiast wstrząsające „Głową w mur”, „Grbavica” i „Elitarni” – o slumsach Rio de Janeiro przygotowywanych do wizyty papieża w 1997 roku.
[i]Historia Festiwali Filmowych, Iluzjon, Biblioteka Narodowa, al. Niepodległości 213, bilety: 11 – 15 zł, do 31.03[/i]