Jakie oczekiwania wobec muzeów mają dziś zwiedzający?
Ludzie nie przychodzą do muzeum tylko po wiedzę. Tak było może kilkanaście lat temu. Dziś chcą mieć kontakt z oryginalnymi, wartościowymi obiektami. Zależy im przede wszystkim na inspirujących doznaniach i emocjach. Wiedzę mają na wyciągnięcie ręki – w komórce, w komputerze.
Muzeum Fryderyka Chopina w Warszawie odpowiada na te potrzeby?
Staramy się odchodzić od sążnistych tekstów i nagrań przeładowanych informacjami. Podajemy je w formie ciekawej, ale skondensowanej. I w sposób zrozumiały dla każdego z odwiedzających nas gości. Chcemy ukazać tożsamość Chopina, nie trzymając się linearnej chronologii i encyklopedycznego podawania wiedzy. Temu mają służyć zmiany, które wprowadzimy po przyszłorocznej modernizacji muzeum. W pierwszej części ekspozycji opowiemy, co dała Chopinowi Warszawa, w jaki sposób ukształtowała go jako człowieka i artystę, na ile to, co tutaj otrzymał i osiągnął, posłużyło mu w Paryżu do zrobienia międzynarodowej kariery. Kolejna część poświęcona będzie paryskiemu rozdziałowi w życiu kompozytora. Umożliwimy naszym gościom zanurzenie się w tej przestrzeni. Ale poza miejscami aktywnego kontaktu z kulturą konieczne jest też zapewnienie strefy relaksu i wypoczynku. Po pandemii widać, że ludzie lubią poprzebywać w muzeum i nie ograniczają swojej obecności w placówkach tylko do sal ekspozycyjnych. Czerpią przyjemność ze spędzania czasu w pięknych, wyjątkowych wnętrzach. Ważne jest więc zapewnienie im miejsca, w którym mogą odetchnąć, uporządkować myśli. Wychodzimy naprzeciw ich oczekiwaniom.
Czytaj więcej
Muzeum Chopina będzie bardziej dostępne i nowoczesne. Placówka otrzyma 56,4 mln zł dofinansowania...
Po modernizacji ma powstać profesjonalna sala wystawowa na drugim piętrze. Jakie wystawy będą tam prezentowane?
W wyniku współpracy nawiązanej z Muzeum Życia Romantycznego w Paryżu otworzyliśmy niedawno wystawę „Życie romantyczne. Chopin, Scheffer, Delacroix, Sand”. Było to możliwe, bo paryskie muzeum zamyka się na czas remontu i udostępniło nam swoje wyjątkowe obiekty. Wystawa przybliża nam Paryż czasów Chopina, jego przyjaciół, twórczą atmosferę Nohant, gdzie swoją posiadłość miała George Sand. Zamierzamy podejmować w przyszłości współpracę również z innymi oddziałami Paris Musées. Planujemy m.in. wystawę rzeźb francuskiego artysty Antoine’a Bourdelle’a, mamy już gotowy scenariusz. Będziemy koncentrować się na tematach związanych z Chopinem, sztuką i kulturą XIX wieku, ale również artystycznymi odniesieniami do Chopina i epoki, w której żył. Znajdzie się tu więc miejsce na sztukę współczesną, w tym na wideo-arty czy instalacje artystyczne. Chcemy, żeby ta przestrzeń była żywa i zaskakująca, wartościowa merytorycznie i estetycznie.
Sercem muzeum jest jednak jego stała kolekcja.
Mamy ponad 7500 obiektów, w tym listy i rękopisy muzyczne Chopina, wydania jego dzieł, przedmioty osobiste, dokumenty i dzieła sztuki związane z recepcją twórczości kompozytora oraz jego dorobku. Posiadamy największą na świecie kolekcję listów, którą powiększamy nie tylko o listy Chopina do przyjaciół i rodziny, ale również o korespondencję jego przyjaciół odnoszącą się do kompozytora. Mogę się pochwalić, że w ostatnich tygodniach kupiliśmy list Eugène’a Delacroix napisany dosłownie kilka miesięcy przed śmiercią Chopina, w którym malarz wykazuje się troską o przyjaciela, zauważając, że jest w złym stanie. Staramy się trzymać rękę na pulsie, śledzimy rynek praktycznie codziennie, analogowo przeglądając oferty domów aukcyjnych, ale też wykorzystując specjalne aplikacje.