Blaski i cienie debiutu, czyli Polacy śpiewają po angielsku

Sorry Boys, od dwóch lat nagradzana krajowa grupa, dopiero teraz wydała pierwszą płytę „Hard Working Classes”. Godną uwagi

Publikacja: 06.12.2010 01:00

Sorry Boys "Hard Working Classes" Mystic Production 2010

Sorry Boys "Hard Working Classes" Mystic Production 2010

Foto: Rzeczpospolita

Sorry Boys należy do tych zespołów, które zaistniały w Polsce dzięki zagranicznym rekomendacjom. Mieli świetne recenzje po finale międzynarodowego konkursu GBOB Challenge w grudniu 2008 r. w londyńskim klubie Scala.

Rok później Polska Akademia Muzyczna w Londynie jednogłośnie uznała ich za największą nadzieję polskiej sceny muzycznej. Zwracano uwagę na wokalistkę Izabelę Komoszyńską, autorkę tekstów i współkompozytorkę.

Informacje, jakie dotarły do mnie z firm muzycznych, które dostały propozycję wydania debiutanckiego krążka, wywołały sprzeczne emocje. Imponowało, że muzycy nie zgadzają się na skrócenie piosenek do trzech minut, by ich single mogły zaistnieć na antenie radiowej; natomiast żałowałem, że nie chcą dać się namówić na śpiewanie po polsku.

Słuchając „Hard Working Classes”, miałem wrażenie podobne do tego, jakie towarzyszyło premierze debiutanckiej płyty Edyty Bartosiewicz „Love”. Czuło się duży potencjał, ale i zawód, że piosenki są śpiewane po angielsku. Niestety, w tekstach Sorry Boys uderza ogólnikowość i naiwność. Słowo jest tylko muzyczną barwą. Tymczasem powinno mieć znaczenie.

Najciekawszy jest tytuł „Hard Working Classes” nawiązujący do piosenki Johna Lennona. Wydaje się ironiczny: kiedyś najtrudniejsze były relacje polityczne i społeczne, a po zakończeniu „zimnej wojny”, w czasie odprężenia – oziębiły się stosunki międzyludzkie. Brak nadziei na cokolwiek. Tak przynajmniej wynika z „No Saviour”. Generalnie wolę słuchać śpiewu Izabeli Komoszyńskiej – jak pięknie brzmiącego instrumentu.

O muzyce Sorry Boys zwykło się mówić, że jest w klimacie Cocteau Twins, sztandarowego zespołu firmy 4AD. To prawda, ale jest zdecydowanie bardziej rytmiczna i pod tym względem przypomina pierwsze albumy U2.

Najlepsze jest monumentalne i mające posmak muzyki metafizycznej „Salty River”, liryczne „Cancer Sign Love” czy najpiękniejszy na płycie „Trains Go Everywhere” – niesamowity, współczesny blues. Decydujący będzie drugi album. A po nim.. trzeci.

[i]Sorry Boys

hard working classes

Mystic Production2010[/i]

Sorry Boys należy do tych zespołów, które zaistniały w Polsce dzięki zagranicznym rekomendacjom. Mieli świetne recenzje po finale międzynarodowego konkursu GBOB Challenge w grudniu 2008 r. w londyńskim klubie Scala.

Rok później Polska Akademia Muzyczna w Londynie jednogłośnie uznała ich za największą nadzieję polskiej sceny muzycznej. Zwracano uwagę na wokalistkę Izabelę Komoszyńską, autorkę tekstów i współkompozytorkę.

Kultura
Arcydzieła z muzeum w Kijowie po raz pierwszy w Polsce
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Kultura
Podcast „Komisja Kultury”: Seriale roku, rok seriali
Kultura
Laury dla laureatek Nobla
Kultura
Nie żyje Stanisław Tym, świat bez niego będzie smutniejszy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Kultura
Żegnają Stanisława Tyma. "Najlepszy prezes naszego klubu"