Trzeci krążek „Dance Macabre” jest płytową premierą muzyki z głośnego spektaklu „The Funeral” wiedeńskiego Burgtheater wg scenariusza i w reżyserii Thomasa Vinterberga, duńskiego twórcy Dogmy i filmu „Festen” – znanego w Polsce m.in. z inscenizacji Grzegorza Jarzyny.
„The Funeral” to kontynuacja „Festen”. Opowiada historię pogrzebu ojca, który na urodzinowym przyjęciu został pobity przez molestowanego w dzieciństwie syna.
[wyimek][b][link=http://empik.rp.pl/preisner-s-voices-preisner-zbigniew,prod59120262,muzyka-p]Zobacz na Empik.rp.pl[/link][/b][/wyimek]
– Zbyszek to jeden z najbardziej niesamowitych artystów, z jakimi miałem szansę się spotkać – powiedział Thomas Vinterberg. – Praca z nim dodaje skrzydeł. Jest brutalnie szczery, a jednocześnie niezwykle subtelny. Przypomina niedźwiedzia, który w jednej chwili potrafi drapieżnymi pazurami urwać komuś głowę, a potem z niezwykłą delikatnością sięgnąć po plaster miodu. Poprosiłem go o muzykę, bo tylko on mógł stworzyć krótkie, ale wyrafinowane, pełne sarkazmu formy.
Płyta jest metafizyczną podróżą przez świat emocji. To rodzaj muzycznej wariacji na temat „Hamleta”. Z przepięknym walcem na orkiestrę i skrzypce, granym – co niesamowite – jak polonez. I pełną ciepła partią trąbki wprowadzającej ducha ojca. Hipnotyzującą – na pograniczu ciszy, która zamiera i ożywa, jak nadzieja. Nawet bez oglądania spektaklu można z kompozycji Preisnera wyczytać, że nic w życiu nie jest jednoznaczne.