Reklama

Zbigniew Preisner i jego ulubione głosy

Trzypłytowy album zawiera utwory z udziałem Czesława Miłosza, Elżbiety Towarnickiej, Cliffa Richarda, Sarah Brightman i muzykę teatralną.

Publikacja: 17.12.2010 02:15

Zbigniew Preisner; Preisner’s Voices; Moje kolĘdy Sony Music CD, 2010

Zbigniew Preisner; Preisner’s Voices; Moje kolĘdy Sony Music CD, 2010

Foto: Rzeczpospolita

Trzeci krążek „Dance Macabre” jest płytową premierą muzyki z głośnego spektaklu „The Funeral” wiedeńskiego Burgtheater wg scenariusza i w reżyserii Thomasa Vinterberga, duńskiego twórcy Dogmy i filmu „Festen” – znanego w Polsce m.in. z inscenizacji Grzegorza Jarzyny.

„The Funeral” to kontynuacja „Festen”. Opowiada historię pogrzebu ojca, który na urodzinowym przyjęciu został pobity przez molestowanego w dzieciństwie syna.

[wyimek][b][link=http://empik.rp.pl/preisner-s-voices-preisner-zbigniew,prod59120262,muzyka-p]Zobacz na Empik.rp.pl[/link][/b][/wyimek]

– Zbyszek to jeden z najbardziej niesamowitych artystów, z jakimi miałem szansę się spotkać – powiedział Thomas Vinterberg. – Praca z nim dodaje skrzydeł. Jest brutalnie szczery, a jednocześnie niezwykle subtelny. Przypomina niedźwiedzia, który w jednej chwili potrafi drapieżnymi pazurami urwać komuś głowę, a potem z niezwykłą delikatnością sięgnąć po plaster miodu. Poprosiłem go o muzykę, bo tylko on mógł stworzyć krótkie, ale wyrafinowane, pełne sarkazmu formy.

Płyta jest metafizyczną podróżą przez świat emocji. To rodzaj muzycznej wariacji na temat „Hamleta”. Z przepięknym walcem na orkiestrę i skrzypce, granym – co niesamowite – jak polonez. I pełną ciepła partią trąbki wprowadzającej ducha ojca. Hipnotyzującą – na pograniczu ciszy, która zamiera i ożywa, jak nadzieja. Nawet bez oglądania spektaklu można z kompozycji Preisnera wyczytać, że nic w życiu nie jest jednoznaczne.

Reklama
Reklama

Pierwszą płytę wypełniły utwory skomponowane na sopran Elżbiety Towarnickiej – do „Dekalogu”, „Trzech kolorów” i „Podwójnego życia Weroniki” Krzysztofa Kieślowskiego i „Opery Egipskiej”. Drugi krążek składa się z kompozycji interpretowanych przez różnych wykonawców. Anna Szałapak komentuje stan wojenny pieśnią „Do polityka”, Andrzej Sikorowski rockowym songiem „Wielka woda” – powódź w 1997 r. Perełką jest „Treny Alef”, melodeklamacja Czesława Miłosza. „Piotra”, pieśń dedykowaną Piotrowi Skrzyneckiemu, zaśpiewał sam kompozytor.

„Winter Light” w wykonaniu Sary Brightman i „Come To Us” Cliffa Richarda wprowadza w atmosferę świąt. Tę zaś wyraża najlepiej wznowiona osobna płyta „Moje kolędy” z tekstami m.in. Wandy Chotomskiej i Jana Nowickiego.

[i]Zbigniew Preisner; Preisner’s Voices; Moje kolĘdy Sony Music CD, 2010[/i]

Trzeci krążek „Dance Macabre” jest płytową premierą muzyki z głośnego spektaklu „The Funeral” wiedeńskiego Burgtheater wg scenariusza i w reżyserii Thomasa Vinterberga, duńskiego twórcy Dogmy i filmu „Festen” – znanego w Polsce m.in. z inscenizacji Grzegorza Jarzyny.

„The Funeral” to kontynuacja „Festen”. Opowiada historię pogrzebu ojca, który na urodzinowym przyjęciu został pobity przez molestowanego w dzieciństwie syna.

Pozostało jeszcze 81% artykułu
Reklama
Kultura
Córka lidera Queen: filmowy szlagier „Bohemian Rhapsody" pełen fałszów o Mercurym
Kultura
Ekskluzywna sztuka w Hotelu Warszawa i szalone aranżacje
Kultura
„Cesarzowa Piotra”: Kristina Sabaliauskaitė o przemocy i ciele kobiety w Rosji
plakat
Andrzej Pągowski: Trzeba być wielkim miłośnikiem filmu, żeby strzelić sobie tatuaż z plakatem do „Misia”
Patronat Rzeczpospolitej
Warszawa Singera – święto kultury żydowskiej już za chwilę
Reklama
Reklama