Joshua Redman gwiazdą 13. Bielskiej Zadymki Jazzowej

Amerykańskie gwiazdy: trio Joshuy Redmana i gość kwintetu Tomka Grochota Eddie Henderson zdominowały drugi dzień 13. festiwalu Bielska Zadymka Jazzowa

Publikacja: 18.02.2011 11:02

Joshua Redman gwiazdą 13. Bielskiej Zadymki Jazzowej

Foto: ROL

Redman, czołowy przedstawiciel pokolenia „Młodych Lwów” z lat 90., a dziś wybitny saksofonista, kompozytor, lider a przede wszystkim niestrudzony poszukiwacz nowych form improwizacji, przyjechał na Zadymkę dwa lata po występie na festiwalu Jazz nad Odrą we Wrocławiu. Na scenę wkroczył z tym samym kontrabasistą Reubenem Rogersem, ale z innym perkusistą Gregorym Hutchinsonem. Mniej finezyjnym, ale bardziej dynamicznym, co wyraźnie wpłynęło na zmianę brzmienia zespołu.

Koncert rozpoczął się od kompozycji Redmana dedykowanej właśnie perkusiście „Hutchhiker’s Guide” z płyty „Compass”, jak dotąd ostatniej w repertuarze saksofonisty. Ale tuż przed koncertem powiedział „Rzeczpospolitej”, że niebawem ukaże się nowy, koncertowy album. Rozkołysany rytm tematu wprowadził publiczność w dobry nastrój i przygotował na znacznie szybsze tempo i ekspresyjne solówki w drugim temacie „East of the Sun (and West of the Moon)” pochodzącym z wcześniejszego albumu „Back East” (2007).

Joshua Redman po mistrzowsku dawkował emocje. Chwilę później pozwolił odetchnąć w nastrojowym temacie „Ghost”. Wstęp zagrał sam kontrabasista, a solówka saksofonu sopranowego, najpierw łagodna, nabrała drapieżnego tonu w finale. Nawet w balladach słychać, że w Redmanie drzemie lew, który sprawia, że nawet w melodyjnych frazach czają się dzikie nuty.

Kiedy Amerykanin naprawdę wpada w trans i wydmuchuje tysiące dźwięków na minutę zamienia się w tancerza. W bielskim Klubie Klimat momentami balansował na jednej nodze, kucał, pochylał się, a na koniec solówki odskakiwał od saksofonu jak oparzony. Tylko standard „Sophisticated Lady” mógł dać wytchnienie muzykom i publiczności. W muzyce Joshuy Redmana słychać wpływy największych saksofonistów: Sonny’ego Rollinsa i Johna Coltrane’a. Podczas gdy pierwszy jest jego przewodnikiem w poszukiwaniu nowych form improwizacji, drugi przypomina mu, że najważniejsze w jazzie są emocje.

Przed triem Redmana na scenie Klubu Klimat wystąpił kwintet perkusisty Tomka Grochota, który w ubiegłym roku wydał album „My Stories”. Jak na płycie tak i w Bielsku-Białej gościnnie zagrał amerykański trębacz Eddie Henderson. Jego wyraziste brzmienie zdominowało koncert, ale nasi muzycy: saksofonista Maciej Sikała i pianista Dominik Wania pokazali, że nie odstępują od klasowych, amerykańskich jazzmanów. Zespół zagrał jazz głównego nurtu z ciekawymi improwizacjami. Interakcje pomiędzy Hendersonem i Sikałą utrzymywały publiczność w napięciu, a podnosił je intensywny rytm Grochota. Warto było wsłuchać się w solówki Dominika Wani, który wyrasta na naszego czołowego pianistę.

W piątek na Bielskiej Zadymce Jazzowej wystąpią: brazylijska wokalistka Céu i polsko-amerykanski kwartet pianisty Piotra Wyleżoła z perkusistą Billym Hartem i kontrabasistą Edem Schullerem. Natomiast w sali koncertowej bielskiej Szkoły Muzyczniej odbędzie się finał konkursu. Nagrody: Aniołek Jazzowy i nagranie płyty są zwykle przepustką do kariery. W tym roku do finału zakwalifikowali się: Atom String Quartet, Nina Lubowicz Squad i Szymon Makohin. A już w sobotę w Teatrze Polskim najbardziej oczekiwany koncert pianisty Ahmada Jamala i światowa premiera nowej płyty kontrabasisty Avishaia Cohena „Seven Seas”.

Redman, czołowy przedstawiciel pokolenia „Młodych Lwów” z lat 90., a dziś wybitny saksofonista, kompozytor, lider a przede wszystkim niestrudzony poszukiwacz nowych form improwizacji, przyjechał na Zadymkę dwa lata po występie na festiwalu Jazz nad Odrą we Wrocławiu. Na scenę wkroczył z tym samym kontrabasistą Reubenem Rogersem, ale z innym perkusistą Gregorym Hutchinsonem. Mniej finezyjnym, ale bardziej dynamicznym, co wyraźnie wpłynęło na zmianę brzmienia zespołu.

Koncert rozpoczął się od kompozycji Redmana dedykowanej właśnie perkusiście „Hutchhiker’s Guide” z płyty „Compass”, jak dotąd ostatniej w repertuarze saksofonisty. Ale tuż przed koncertem powiedział „Rzeczpospolitej”, że niebawem ukaże się nowy, koncertowy album. Rozkołysany rytm tematu wprowadził publiczność w dobry nastrój i przygotował na znacznie szybsze tempo i ekspresyjne solówki w drugim temacie „East of the Sun (and West of the Moon)” pochodzącym z wcześniejszego albumu „Back East” (2007).

Kultura
Arcydzieła z muzeum w Kijowie po raz pierwszy w Polsce
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Kultura
Podcast „Komisja Kultury”: Seriale roku, rok seriali
Kultura
Laury dla laureatek Nobla
Kultura
Nie żyje Stanisław Tym, świat bez niego będzie smutniejszy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Kultura
Żegnają Stanisława Tyma. "Najlepszy prezes naszego klubu"