Reklama
Rozwiń
Reklama

Legalna kultura

Krystyna Janda, Zbigniew Zamachowski, Andrzej Chyra to twórcy popierający kampanię Legalna kultura – pisze Jacek Tomczuk

Aktualizacja: 12.04.2012 18:52 Publikacja: 12.04.2012 18:38

SONIA BOHOSIEWICZ fot.RAINKAFOTO

SONIA BOHOSIEWICZ fot.RAINKAFOTO

Foto: Legalna kultura

Autorzy akcji namawiają do korzystania z legalnych serwisów oferujących treści kulturalne. Ich baza ma powstać na stronie internetowej fundacji www.legalnakultura.pl.

- Już dość straszenia ludzi procesami, zajęciem komputerów. Internauta nie musi tak naprawdę wiedzieć, czy plik z filmem czy muzyką został umieszczony w sieci z poszanowaniem praw autorskich, czy nie -  mówi szefowa fundacji Kinga Jakubowska.

Oni wspierają Legalną kulturę

Z badania opinii internautów, które powstało na zlecenie fundacji, wynika, że uczestnicy ankiety znają wiele źródeł korzystania z dóbr kultury w sieci -  zarówno legalnych, jak i nielegalnych, ale korzystają z tych ostatnich. Nieco więcej niż połowa badanych ściąga filmy i muzykę, mając świadomość przekraczania granic prawnych lub moralnych. Pozostali nie potrafią tego precyzyjnie określić albo po prostu nie wiedzą, czy źródło, z którego pochodzi plik, jest legalne.

- To, co robi fundacja, to krok w dobrym kierunku, wskazanie miejsc, skąd można ściągać legalnie, zarówno bezpłatnie, jak i za opłatą # twierdzi Jacek Wasilewski, psycholog biznesu wspierający akcję. Legalnie to znaczy bezpiecznie, a ten aspekt korzystania z sieci staje się coraz istotniejszy.

Reklama
Reklama

Autorzy kampanii przekonują, że twórcy są bezbronni wobec nielegalnego rozpowszechniania ich twórczości. - Warto doprowadzić do umowy społecznej, by twórcy nie czuli się okradani, a użytkownicy ścigani -  mówił Rafał Nowakowski z muzycznego Projektu Warszawiak. Chętnie dzielę się z ludźmi swą muzyka, ale jeżeli ktoś na tym zarabia, to musi się dzielić ze mną.

-  Kultura kosztuje i ktoś za nią musi zapłacić. Pytanie, jak pogodzić konstytucyjne prawo dostępu do kultury z zapewnieniem ochrony producentom, którzy wykładają pieniądze na jej powstanie - twierdzi Agnieszka Odorowicz, dyrektor Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej.

- Grzegorz Hajdarowicz, właściciel Presspubliki, zapewnia: -  Kultura w Internecie, aby być legalnie kupowana, musi być tańsza, ale państwo nic w tym kierunku nie robi. Zgodnie z obowiązującymi przepisami ta sama publikacja w wydaniu papierowym objęta jest 5-procentowym VAT, a w Internecie 23-proc.

Przewodnie hasło akcji to „Kultura. Cała sztuka w tym, by cieszyć się nią razem".

 

 

Reklama
Reklama
Kultura
Waldemar Dąbrowski znowu na czele Opery, tym razem w Szczecinie
Kultura
Sztuka 2025: Jak powstają hity?
Kultura
Kultura 2025. Wietrzenie ministerialnych i dyrektorskich gabinetów
Kultura
Liberum veto w KPO: jedni nie mają nic, inni dostali 1,4 mln zł za 7 wniosków
Kultura
Pierwsza artystka z niepełnosprawnością intelektualną z Nagrodą Turnera
Materiał Promocyjny
W kierunku zrównoważonej przyszłości – konkretne działania
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama