Sztuka fugi, czyli szumiący testament Jana Sebastiana Bacha

Pianista Marcin Masecki zbiera pochwały jako odważny eksperymentator, ale jego płyta to tylko zabawka, o której szybko zapomnimy

Publikacja: 06.09.2012 04:05

Red

Jest typowym artystą czasów, w których wolno mieszać konwencje i gatunki, obalać autorytety, walczyć z tradycją. A prowokacja stała się ważniejsza od własnej kreacji.

Zobacz na Empik.rp.pl

Marcin Masecki, modny pianista o świetnym warsztacie i wrażliwości, swobodnie porusza się między muzyką klasyczną, jazzową i eksperymentującą, częściej pozostając w kręgu dwóch ostatnich. Na zgłębianie „Sztuki fugi" Bacha poświęcił pięć lat, czyli jedną szóstą swego życia.

Czy warto było? Obawiam się, że przeciętny słuchacz da odpowiedź negatywną. Dostrzeże tylko, że Masecki odcina się od poszukiwań setek innych muzyków, którzy nagrywając ostatnie dzieło Bacha, szukali przede wszystkim idealnego dźwięku. Od czasów legendarnego Glenna Goulda nie wypada postępować inaczej. Należy miesiącami dobierać fortepian o najdoskonalszym dla Bacha brzmieniu. Masecki też długo poszukiwał, ale po to, by osiągnąć efekt odwrotny. Przesłuchawszy dziesiątki instrumentów – od fisharmonii po elektryczne pianino – pozostał przy domowym Steinwayu, a fugi nagrał na starym dyktafonie kasetowym.

Co uzyskał? Polifonię Bacha zakłócaną szumami niedoskonałego sprzętu. Twierdzi, że zaginęła w ten sposób koncertowo-salonowa konwencja, muzyka stała się bliższa słuchaczowi. Tak brzmiący Bach dla większości odbiorców może być jednak monotonny, zwłaszcza że Marcin Masecki bawi się też konwencją domowego grania pozbawionego wirtuozerii. Można wręcz odnieść wrażenie, że to sąsiad zza ściany zmaga się z Bachem, ale to oczywiście zamierzona prowokacja.

Marcin Masecki ingeruje w tekst muzyczny, ale robi to umiejętnie. Nie każdy zorientuje się w jego przeróbkach, co świadczy o inteligencji i umiejętnościach tego pianisty.

„Sztuka fugi" („Die Kunst der Fuge") przetrzyma te zabawy. Ten artystyczny testament  Jana Sebastiana od dawna fascynuje artystów. Co prawda, gdy zbiór fug ukazał się drukiem w 1752 r., nie wzbudził zainteresowania. Nowe pokolenie kompozytorów (w tym synowie Bacha) nie interesowało się taką muzyką.

Dopiero w wieku XX w tym wielokrotnym opracowaniu jednego tematu dostrzegliśmy geniusz Bacha. A „ Sztuka fugi" stawia artystów przed dylematem: czy doskonałość zapisaną w nutach da się przekazać doskonałym dźwiękiem? Masecki ucieka przed odpowiedzią. I nie rozwikłuje tajemnicy ostatniej fugi. W momencie, gdy w jej temacie pojawiły się nuty B A C H, śmierć zabrała kompozytora. Jak zatem ją dokończyć?

Jest typowym artystą czasów, w których wolno mieszać konwencje i gatunki, obalać autorytety, walczyć z tradycją. A prowokacja stała się ważniejsza od własnej kreacji.

Zobacz na Empik.rp.pl

Pozostało jeszcze 92% artykułu
Kultura
Jeff Koons, Niki de Saint Phalle, Modigliani na TOP CHARITY Art w Wilanowie
Kultura
Łazienki Królewskie w Warszawie: długa majówka
Kultura
Perły architektury przejdą modernizację
Kultura
Afera STOART: czy Ministerstwo Kultury zablokowało skierowanie sprawy do CBA?
Kultura
Cannes 2025. W izraelskim bombardowaniu zginęła bohaterka filmu o Gazie
Materiał Promocyjny
Lenovo i Motorola dalej rosną na polskim rynku