Wygraj zaproszenie na koncert w Filharmonii Narodowej

Filharmonia Narodowa zaprasza na "Wariacje na temat Paganiniego na dwa fortepiany" Witolda Lutosławskiego. Dla naszych czytelników mamy bilety

Aktualizacja: 24.05.2013 10:24 Publikacja: 24.05.2013 10:15

Katia i Marielle Lab?que; fot. Umberto Nicoletti

Katia i Marielle Lab?que; fot. Umberto Nicoletti

Foto: Filharmonia Narodowa

Gdy w roku 1980 ukazało się nagranie (nigdy wcześniej niewydanej na płycie!) pierwotnej wersji Błękitnej rapsodii Gershwina na dwa fortepiany w wykonaniu duetu sióstr Labèque, krytycy od razu spostrzegli, że oto na muzycznej scenie pojawiło się zjawisko szczególne i niemające precedensu, a opinię tę podzieliła publiczność - płyta zdobyła ogromną, światową popularność i do dziś dzierży fonograficzne rekordy sprzedaży.

Bogaty repertuar na dwa fortepiany (oraz na cztery ręce) zyskał odtąd interpretatorki doskonałe, których artystyczne porozumienie nie miało sobie równych wśród podobnych duetów.

W Filharmonii Narodowej grały ostatnio w maju 2002 r., a w międzyczasie wraz z Antonim Witem występowały w Pekinie i Szanghaju. Podczas kolejnego wspólnego występu zaprezentują utwory z różnych epok. Bardzo oryginalny Koncert d-moll Poulenca z roku 1932 wykazuje typowe dla swej epoki echa muzyki jazzowej.

Brawurowe Wariacje na temat Paganiniego Lutosławskiego zabrzmią w tym sezonie po raz drugi (zob. program koncertu 1 III), tym razem w swej pierwotnej wersji, wykonywanej podczas nieoficjalnych okupacyjnych koncertów w fortepianowym duecie kompozytora z Andrzejem Panufnikiem, w warszawskiej kawiarni „Aria".

Kompozytor tak wspominał: „Mieliśmy w repertuarze bardzo dużo muzyki bardzo poważnej zaczynając od toccat organowych Bacha, które przerabialiśmy bardziej wiernie, niż to robili Busoni czy Liszt, ponieważ dwa fortepiany dawały możliwości, jakich oczywiście nie dawał jeden, aż do Bolera Ravela, cheval de bataille naszego repertuaru."

Efektowne i barwne Suity z baletu Bachus i Ariadna Alberta Roussela pozwolą zrozumieć, za co współcześni wysoko cenili tego nieco dziś zapomnianego francuskiego mistrza. Lutosławski pisał: „Roussel wydał mi się jak gdyby francuskim Brahmsem, a zatem kimś, kto wyzyskawszy bogactwo palety dźwiękowej francuskich kompozytorów pierwszego ćwierćwiecza XX wieku skomponował utwory o znacznie większym ciężarze gatunkowym..."

 

KONCERTY

Piątek, 24 maja 2013, godz. 19:30

Sobota, 25 maja 2013, godz. 18:00

Sala Koncertowa

ROK LUTOSŁAWSKIEGO

FORTEPIAN

"Do fortepianu namówił mnie z powrotem mój profesor kompozycji... powiedział, że kompozytor powinien uczyć się fortepianu".

W. Lutosławski

ORKIESTRA SYMFONICZNA FILHARMONII NARODOWEJ

Antoni WIT - dyrygent

Katia LABÈQUE - fortepian

Marielle LABÈQUE - fortepian

Witold LUTOSŁAWSKI - Wariacje na temat Paganiniego na dwa fortepiany

Francis POULENC - Koncert na dwa fortepiany d-moll

Albert ROUSSEL - I i II Suita z baletu Bachus i Ariadna

Wykład wprowadzający do koncertu - Sala Kameralna, godz. 18:30 - Stanisław DYBOWSKI

KONKURS

Dla naszych czytelników mamy zaproszenia na koncerty:

24 maja, godz. 19:30 - 3 podwójne zaproszenia - kod: (esemes o treści ZW.01.Imię Nazwisko)

25 maja, godz. 18:00 - 2 podwójne zaproszenia - kod:  (esemes o treści ZW.02.Imię Nazwisko)

Aby je  wygrać, wyślij w piątek (24 maja) esemes z danym kodem na nr 71601 (cena 1 zł plus VAT - 1,23 zł).

Wygrywa co drugi esemes nadesłany na dany kod w godz. 13-15 w dniu 24  maja, do momentu wyczerpania puli nagród (zaproszenia będzie można odebrać na miejscu w dniu spektaklu, informacja o wygranej znajdzie się w sms-ie zwrotnym).

Gdy w roku 1980 ukazało się nagranie (nigdy wcześniej niewydanej na płycie!) pierwotnej wersji Błękitnej rapsodii Gershwina na dwa fortepiany w wykonaniu duetu sióstr Labèque, krytycy od razu spostrzegli, że oto na muzycznej scenie pojawiło się zjawisko szczególne i niemające precedensu, a opinię tę podzieliła publiczność - płyta zdobyła ogromną, światową popularność i do dziś dzierży fonograficzne rekordy sprzedaży.

Bogaty repertuar na dwa fortepiany (oraz na cztery ręce) zyskał odtąd interpretatorki doskonałe, których artystyczne porozumienie nie miało sobie równych wśród podobnych duetów.

Pozostało 80% artykułu
Kultura
Podcast „Komisja Kultury”: Muzeum otwarte - muzeum zamknięte, czyli trudne życie MSN
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Kultura
Program kulturalny polskiej prezydencji w Radzie UE 2025
Kultura
Arcydzieła z muzeum w Kijowie po raz pierwszy w Polsce
Kultura
Podcast „Komisja Kultury”: Seriale roku, rok seriali
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Kultura
Laury dla laureatek Nobla