Reklama

Hymn Ligi Mistrzów UEFA usłyszymy przed sobotnim meczem na Wembley

Komponując jeden z najpopularniejszych utworów sportowych Tony Britten inspirował się hymnem koronacyjnym „Zadok the Priest” Georga Friedricha Händla.

Publikacja: 24.05.2013 14:41

Hymn Ligi Mistrzów UEFA usłyszymy przed sobotnim meczem na Wembley

Foto: uefa.com

Hymnu Ligi Mistrzów wysłuchają w sobotę wieczorem piłkarze Beyernu Monachium i Borussii Dortmund, publiczność na stadionie Wembley w Londynie i miliony telewidzów na całym świecie. Ten najlepiej rozpoznawany muzyczny temat sportowy powstał w 1992 r. na zamówienie UEFA, po zmianie nazwy rozgrywek wcześniej znanych jako Puchar Europy lub Puchar Europy Mistrzów Klubowych. Trzyminutowy utwór nagrała Royal Philharmonic Orchestra i chór Academy of St. Martin in the Fields w Angel Studios w Islington, części Londynu.

Reklama
Reklama

Do dziś jest to oficjalna wersja hymnu. Jego cechą charakterystyczną są słowa w trzech językach UEFA: francuskim, niemieckim i angielskim. Nagranie nigdy nie ukazało się na płycie. Chór Academy of St. Martin in the Fields nagrał natomiast oryginalną wersję „Zadok the Priest" na wydanym w 2002 r. albumie „World Soccer Anthems".

Przed finałowymi meczami Ligi Mistrzów wykonywane są wersje z partią solową. W 2009 r. w Rzymie zaśpiewał ją Andrea Bocelli, rok później w Madrycie Juan Diego Flores, w Londynie wyjątkowo żeński kwartet wokalny All Angels, a rok temu w Monachium tenor Jonas Kaufmann i skrzypek David Garrett.

Kompozytorem hymnu jest Tony Britten. - To dla mnie zaskoczenie, że stał się tak popularny. Szczerze, to było jedno z wielu zamówień, które zajęło mi niewiele więcej niż miesiąc czasu - powiedział Brytyjczyk, który znany był wówczas z reklamówek i współpracy z teatrami muzycznymi Londynu.

Z propozycją zwróciła się do niego firma marketingowa TEAM, która obsługiwała wówczas UEFA. Chodziło o napisanie hymnu w klasycznym stylu, który będzie zawierał część chóralną. Organizatorzy chcieli podnieść rangę rozgrywek w czasie, kiedy piłka nożna zmagała się, szczególnie na Wyspach, z huligańskimi wybrykami pseudokibiców.

Reklama
Reklama

Były dyrektor firmy TEAM Craig Thompson wspomina, że wszyscy spodziewali się wtedy, że UEFA wykorzysta piosenkę grupy Queen „We Are The Champions", ale wybór padł na dzieło o wyraźnym charakterze klasycznym. Britten nie był zaskoczony, że z kilku propozycji, jakie przedstawił, wybrano wokalną. Popularnością cieszyli się wówczas Trzej Tenorzy: Plácido Domingo, José Carreras i Luciano Pavarotti.

Przedstawiciele UEFA zasugerowali wręcz, by Tony Britten wykorzystał motyw hymnu „Zadok the Priest" Georga Friedricha Händla napisanego na koronację króla Jerzego II w 1727 r. Od tamtego czasu utwór towarzyszy wszystkim uroczystościom koronacyjnym dworu brytyjskiego.

- Wykorzystałem tylko narastającą partię smyczków z oryginalnego utworu Händla - wspomina Britten. Reszta jest mja, choć nie uważam, ze to wielkie dzieło. Słuchanie go przy takiej okazji sprawia mi ogromną przyjemność.

Słowa w trzech językach, jakie towarzyszą muzyce, m. in.: „Die Meister | Die Besten | Les grandes équipes | The champions!" zostały zasugerowane przez UEFA.

Kompozytor dyrygował wykonaniem utworu na żywo tylko raz na stadionie San Siro w Mediolanie w 2001 r. Śpiewał wówczas chór słynnej La Scali. W sobotę Tony'ego Brittena nie będzie na Wembley. Obejrzy mecz w telewizji.

Hymnu Ligi Mistrzów wysłuchają w sobotę wieczorem piłkarze Beyernu Monachium i Borussii Dortmund, publiczność na stadionie Wembley w Londynie i miliony telewidzów na całym świecie. Ten najlepiej rozpoznawany muzyczny temat sportowy powstał w 1992 r. na zamówienie UEFA, po zmianie nazwy rozgrywek wcześniej znanych jako Puchar Europy lub Puchar Europy Mistrzów Klubowych. Trzyminutowy utwór nagrała Royal Philharmonic Orchestra i chór Academy of St. Martin in the Fields w Angel Studios w Islington, części Londynu.

Pozostało jeszcze 83% artykułu
Reklama
Kultura
Festiwal Warszawa Singera, czyli dlaczego Hollywood nie jest dzielnicą stolicy
Kultura
Tajemniczy Pietras oszukał nowojorską Metropolitan na 15 mln dolarów
Kultura
1 procent od smartfona dla twórców, wykonawców i producentów
Patronat Rzeczpospolitej
„Biały Kruk” – trwa nabór do konkursu dla dziennikarzy mediów lokalnych
Kultura
Unikatowa kolekcja oraz sposoby jej widzenia
Reklama
Reklama