Kampania powstała ze względu na to, że walka z dezinformacją jest obecnie jednym z największych wyzwań dla obrońców dziennikarstwa.
Kluczowym elementem akcji jest spot telewizyjny zatytułowany "#FightFakeNews", który został wyprodukowany dla RSF przez francuską agencję kreatywną BETC.
W wideo porównywane są szkody wyrządzone przez podrobione produkty przemysłowe lub farmaceutyczne, do szkód politycznych, wynikających z fałszywych wiadomości i informacji. W przeciwieństwie do tradycyjnych „podróbek”, których wpływ na zdrowie lub środowisko jest widoczny i wymierny, "fałszywe wiadomości" podważają fundamenty demokracji w podstępny sposób.
- Treści produkowane w sposób rygorystyczny i uczciwy coraz częściej poddawane są nieuczciwej konkurencji ze strony sponsorowanych treści, propagandy i plotek - powiedział sekretarz generalny RSF Christophe Deloire. - Z badań wynika, że fałszywe wiadomości krążą łatwiej niż te wiarygodne, z powodu poznawczych uprzedzeń u ludzi. Nie możemy pozostać bierni wobec tego zagrożenia dla uczciwości debaty publicznej, a tym samym dla demokracji - dodał. - RSF podejmuje konkretne kroki w celu promowania dziennikarskiej wolności, niezależności i pluralizmu - podkreślił Deloire.