Kraków – miasto futbolu i doktora G.

Jak prasa widzi gród Kraka. Najczęściej pisze o nim w kontekście afer i piłki nożnej

Aktualizacja: 01.07.2009 08:43 Publikacja: 01.07.2009 04:25

Kraków kojarzy się nie tylko z kościołem Mariackim

Kraków kojarzy się nie tylko z kościołem Mariackim

Foto: Fotorzepa, Bartosz Siedlik

Zaskakujące informacje o tym, jak polska prasa postrzega Kraków, znalazły się w opublikowanym wczoraj raporcie firmy Press Service. Po analizie wszystkich artykułów w gazetach regionalnych i ogólnopolskich okazało się, że stolica Małopolski ma problem. W ubiegłym roku rzadko pisano o jej walorach turystycznych i historycznych, a częściej o sporcie i aferach.

W 2008 roku najwięcej razy Kraków pojawiał się w tekstach o procesie, jaki kardiochirurg Mirosław G. wytoczył Zbigniewowi Ziobrze oraz o aferze z handlem gruntami po zaniżonej cenie. Do mediów przebiły się też mecze krakowskich klubów piłkarskich Wisły i Cracovii oraz zatrzymanie dyrektora Zarządu Dróg podejrzanego o mobbing i korupcję.

W sumie o Krakowie powstało w zeszłym roku blisko 130 tys. publikacji. Najczęściej o stolicy Małopolski pisała “Rzeczpospolita” (3 tys. 553 artykuły).

Na biurka w krakowskim ratuszu raport Press Service trafił już wczoraj, ale jak mówi “Rz” Filip Szatanik, szef biura prasowego urzędu miasta, paniki nie wywołał.

– Z naszych badań wynika, że Kraków jest miastem, w którym Polacy najchętniej chcieliby zamieszkać, kojarzy się z pięknymi zabytkami i kulturą – zapewnia Szatanik.

Ale Marlena Sosnowska z Press Service wyjaśnia, że do mediów najczęściej przebijają się afery, sprawy sądowe, inwestycje czy sport. – Zgadzam się z tym, że Kraków to kulturalna stolica Polski, ale media tym tematom nie poświęcają uwagi – wyjaśnia “Rz”.

– Nie znam nikogo, kto by Kraków kojarzył tylko z dr. G. – ripostuje Szatanik. – I nie sądzę, żeby takie publikacje mogły zaszkodzić miastu.

Specjaliści od reklamy na raport patrzą z przymrużeniem oka. Przekonują, że Kraków to lider wśród polskich miast. Wystarczy spojrzeć na liczbę odwiedzających go turystów.

– Budowa marki miasta to nie tylko artykuły w prasie ogólnoinformacyjnej – mówi “Rz” Anna Proszowska-Sala, dyrektor organizowanego corocznie w Warszawie Festiwalu Promocji Miast. – To także reklama w zagranicznych mediach, kreowanie wizerunku w Internecie i poprzez kulturalne wydarzenia. A Kraków to robi.

Zaskakujące informacje o tym, jak polska prasa postrzega Kraków, znalazły się w opublikowanym wczoraj raporcie firmy Press Service. Po analizie wszystkich artykułów w gazetach regionalnych i ogólnopolskich okazało się, że stolica Małopolski ma problem. W ubiegłym roku rzadko pisano o jej walorach turystycznych i historycznych, a częściej o sporcie i aferach.

W 2008 roku najwięcej razy Kraków pojawiał się w tekstach o procesie, jaki kardiochirurg Mirosław G. wytoczył Zbigniewowi Ziobrze oraz o aferze z handlem gruntami po zaniżonej cenie. Do mediów przebiły się też mecze krakowskich klubów piłkarskich Wisły i Cracovii oraz zatrzymanie dyrektora Zarządu Dróg podejrzanego o mobbing i korupcję.

Kraj
Podcast Pałac Prezydencki: "Prezydenta wybierze internet". Rozmowa z szefem sztabu Mentzena
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Kraj
Gala Nagrody „Rzeczpospolitej” im. J. Giedroycia w Pałacu Rzeczpospolitej
Kraj
Strategie ochrony rynku w obliczu globalnych wydarzeń – zapraszamy na webinar!
Kraj
Podcast „Pałac Prezydencki”: Co zdefiniuje kampanię prezydencką? Nie tylko bezpieczeństwo
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Kraj
Sondaż „Rzeczpospolitej”: Na wojsko trzeba wydawać więcej