Reklama

Gigantyczne przejęcie na Madison Avenue. Powstaje nowy lider rynku reklamy na świecie

Omnicom i Interpublic, numer trzy i cztery w świecie reklamy połączą siły w transakcji wartej ponad 13 mld dol. Obiecują właścicielom setki milionów dolarów oszczędności.

Publikacja: 09.12.2024 20:47

Maurice Levy, szef Publicis Groupe (z lewej) i John Wren, prezes Omnicom Group nie doprowadzili do f

Maurice Levy, szef Publicis Groupe (z lewej) i John Wren, prezes Omnicom Group nie doprowadzili do fuzji firm. Teraz Omnicom kupi konkurenta.

Foto: Bloomberg

Amerykańskie grupy reklamowe Omnicom i Interpublic należące do światowej czołówki ogłosiły dziś transakcję wartą 13,5 mld dol. W jej efekcie powstanie nowy lider rynku reklamy pod względem przychodu. Pracę stracić może ponad 30 tys. osób.

Nowy Omnicom będzie większy od WPP 

Do tej pory miejsce numer jeden na rynku firm reklamowych należało do brytyjskiego holdingu WPP, który za swoje usługi dla firm i innych zleceniodawców dostaje rocznie około 15 mld dol. Drugie miejsce należy do francuskiego Publicis Groupe.

Suma przychodów Omnicom (miejsce trzecie) i Interpublic (miejsce czwarte) zaś to ponad 20 mld dol. rocznie. Po połączeniu przychody grupy mają przekroczyć 25 mld dol.

Omnicom Group, którą kieruje John Wren, jest właścicielem agencji Omnicom Media Group, do której należy np. OMD czy agencje BBDO i FleishmanHilard. Koncern pracuje dla Disney’a, AT&T czy PepsiCo.

Szefem przejmowanej grupy Interpublic jest zaś pochodzący z Meksyku menedżer o swojsko brzmiącym nazwisku: Philippe Krakowsky. Krakowsky chciał zainteresować firmą wcześniej fundusze private equity takie jak Apollo, czy KKR. Do Interpublic należą również znane u nas McCann, Weber Shandwick, FCB i Mediabrands. Klientela koncernu to m.in. L’Oreal czy Johnson&Johnson.

Reklama
Reklama

WPP zaś jest właścicielem firmy inwestycyjnej GroupM, do której należą agencje reklamowe Wavemaker, EssenceMediacom i Mindshare.

Koncerny reklamowe łączą się, żeby zaoszczędzić 750 mln dol. rocznie   

Omnicom Group ma zapłacić za Interpublic Group akcjami. Po operacji dotychczasowi udziałowcu Omnicomu będą posiadać nadal 60 proc. akcji firmy. W związku z tym, że akcji przybędzie, w poniedziałek na nowojorskiej giełdzie kurs akcji tej firmy reklamowej spadał o ponad 7 proc. Rosły zaś o ponad 10 proc. notowania Interpubliku, który jeszcze w piątek warty był na New York Stock Exchange około 11 mld dol.

Łączące się grupy spodziewają się finalizacji transakcji w drugiej połowie 2025 roku. Obiecują inwestorom 750 mln dol. oszczędności.

Omnicom zatrudniał na koniec grudnia ub.r. prawie 76 tys. osób. Interpublic około 55 tys. Biorąc pod uwagę, że to razem 131 tys. osób, a nowy Omnicom ma zatrudniać 100 tys. praktyków, dla około 30 tys. może zabraknąć pracy.

Branża reklamowa, której XX-wieczną historię widzowie Netfliksa mogą poznać oglądając serial „Mad Men” (od Madison Avenue, na której to ulicy mieści się branżowego zagłębie w Nowym Jorku) od lat podlega konsolidacji: większe firmy przejmują mniejsze wraz z ich wieloletnimi umowami z klientami.

W efekcie – jak zauważa „The Wall Street Journal”, na palcach jednej ręki można dziś policzyć firmy stojące za większością telewizyjnych kampanii reklamowych, które potem trafiają na YouTube czy billboardy uliczne. „WSJ” jako pierwszy napisał o możliwej transakcji.

Reklama
Reklama

Mad Men kontra sztuczna inteligencja  

Koncerny reklamowe produkują reklamy, ale i kupują na nie miejsce, tworzą programy lojalnościowe, analizują dane kupujących oraz doradzają markom w kryzysach wizerunkowych zatrudniając influencerów w mediach społecznościowych.

Spod długopisów i klawiatur Omnicomu i Interpublic wyszły hasła reklamowe „Think Different” Apple, „Bezcenny” dla Mastercardu, czy „Ponieważ jesteś tego warta” L’Oreal.

Jak wylicza “WSJ” fuzja Omnicom Group i Interpublic będzie największą transakcją na Madison Avenue po tym jak 10 lat temu nie udało się połączenie Omnicomu z francuskim Publicis Groupe.

Jeśli teraz się uda, dzięki połączonym siłom reklamowe koncerny mają lepiej poradzić sobie z konkurencją ze strony dużych firm technologicznych, korzystających ze sztucznej inteligencji by oferować usługi reklamowe. Chodzi oczywiście o Google’a i Meta Platforms, właściciela Facebooka.

Czarny scenariusz dla pracowników z Madison Avenue mówi, że generatywna sztuczna inteligencja zniszczy biznes agencjom reklamowym, zmniejszając liczbę miejsc pracy dla copywriterów, grafików i osób zajmujących się zakupem miejsca na reklamę.

“WSJ” przypomina prognozy firmy analitycznej Forrester, zgodnie z którymi w 2030 r. agencje reklamowe zatrudniać będą o około 33 tys. (8 proc.) osób mniej niż dziś, a ich obowiązki w dużej mierze przejmie AI.

Reklama
Reklama

- Transakcja niesie ze sobą szereg ryzyk: antymonopolowych, utraty klientów i pracowników, ale dużo większym ryzykiem w obliczu sztucznej inteligencji byłoby nic nie zrobić – napisał Chris Hughes, publicysta Bloomberga.

„WSJ” wspomina, że Publicis Groupe jest wyceniany na prawie 27 mld euro m.in. dlatego, że wyprzedza Amerykanów pod względem wiedzy o technologii. Przyciąga zleceniodawców szukających kompetencji w szybko rozwijającym się świecie automatów i algorytmów.

Interpublic tracił w ostatnich dużych klientów, takich jak Pfizer, Verizon, Spotify, czy BMW. Amazon przeszedł do Omnicomu i WPP.

Reklamowi giganci działają też w Polsce i ogłoszona dziś transakcja nie pozostawi naszego rynku bez konsekwencji.

Media
Złote Spinacze 2025. To oni zwyciężyli
Materiał Promocyjny
MLP Group z jedną z największych transakcji najmu w Niemczech
Media
To nie koniec wyścigu o Warner Bros. Discovery. Paramount składa ofertę wrogiego przejęcia
Media
Netflix kupuje studia i dział streamingowy Warner Bros. Discovery. Potężna transakcja
Media
Nieoficjalnie: Netflix prowadzi wyłączne rozmowy o zakupie Warner Bros. Discovery, właściciela TVN
Materiał Promocyjny
Startupy poszukiwane — dołącz do Platform startowych w Polsce Wschodniej i zyskaj nowe możliwości!
Media
Polscy kibice przekonują się do platform streamingowych
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama