Od dłuższego czasu Poczta Polska zabiegała o zmianę przepisów tak, aby jej klienci wysyłający listy polecone mogli adresować je na współmałżonków i by przesyłkę mógł odebrać jeden z nich.
Takiej możliwości nie przewidywały bowiem ani Prawo pocztowe ani przepisy wykonawcze. Nie uwzględniał tego również regulamin świadczenia usług powszechnych. Skutek był taki, że klienci poczty - głównie urzędy- płacili podwójnie, zamiast jednego listu, słali dwa.
Otrzymywaliśmy od klientów wiele sygnałów odnośnie tej sprawy, dlatego od dłuższego czasu pracowaliśmy nad tym, by zmienić ten stan rzeczy - wyjaśnia Alina Kępczyńska, Dyrektor Biura Regulacji Prawnych Poczty Polskiej. W porozumieniu z Urzędem Komunikacji Elektronicznej Poczta Polska zmieniała regulamin świadczenia usług powszechnych.
Teraz możliwe jest wpisywanie męża i żony w adresie przesyłki.
Według danych Urzędu Komunikacji Elektronicznej, który nadzoruje rynek pocztowy w Polsce, Poczta Polska w ubiegłym roku zrealizowała ponad 2,1 mld usług pocztowych. Były to zarówno usługi powszechne świadczone przez pocztę jako operatora narodowego, jak i usługi umowne, w tym kurierskie. Liczba usług powszechnych wyniosła 1,7 mld sztuk i wygenerowała dla Poczty Polskiej ok. 4,3 mld zł przychodu (cały przychód narodowego operatora w ub.r. to ok. 4,9 mld zł). Przesyłki listowe stanowią ponad 86 proc. wszystkich usług powszechnych realizowanych przez pocztę pod względem wolumenu i generują 78,5 proc. przychodów operatora ze sprzedaży usług powszechnych. W wolumenie ok. 1,46 mld listów, listów poleconych było ok. 420 mln. i przyniosły Poczcie Polskiej ok. 2,6 mld zł przychodu. Po zmianie na korzyść klientów zasad wysyłania listów do współmałżonków liczba listów poleconych zapewne nieco spadnie.