Sprawę ujawnił portal brd24.pl, zajmujący się bezpieczeństwem w ruchu drogowym. Zalecenia znalazły się w „Programie Realizacyjnym na lata 2015-2016 do Narodowego Programu Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego 2013-2020". Stworzyła go krajowa rada podległa Ministerstwu Infrastruktury i Rozwoju, a dokument został przyjęty 6 maja.
Za dwa główne priorytety na lata 2015-2016 rada uznała „ochronę pieszych" i „zarządzanie prędkością". Do programu załączyła tabelę, w którym takie działania, jak np. łapanie zbyt szybko jadących kierowców określiła mianem „produktu", którego wykonanie mierzone jest „wskaźnikiem".
Jakie „wskaźniki produktów" rada zapisała na 2015 rok? Przykładowo w 2014 roku policja ujawniła 420 tys. wykroczeń popełnionych przez pieszych, a w 2015 roku „wskaźnik produktu" musi być równy lub wyższy od tej liczby. Oznacza to, że piesi dostaną nie mniejszą liczbę mandatów.
Z „Programu Realizacyjnego" wynika, że wzrosnąć ma też liczba mandatów dla kierowców przekraczających prędkość. W 2015 roku ma być równa bądź wyższa „wskaźnikowi produktu" z 2014 roku czyli 1,68 mln. Liczba legitymowanych kierujących ma wynieść co najmniej 6,34 mln.
Z 350 do 400 wzrosnąć ma liczba fotoradarów. Na drogach mają pojawić się też urządzenia do odcinkowego pomiaru prędkości oraz rejestrowania przejazdu na "czerwonym świetle", których w 2014 w ogóle nie było na drogach. Pierwszych ma być 29, a drugich – 20.